Vs: Vähävaraisten lapsien mahdollisuus harrastuksiin
Hei,
Olen kiinnostuneena seurannut tätä ketjua. Loistavaa, että aihe herättää keskustelua. Jatkossa käyttämäni esimerkit ovat osin itse näkemiäni että jotkin sellaisia, jotka olen kuullut muiden seurojen valmentajien kanssa keskusteltaessa.
Mielestäni ongelma ei ole pelkästään pakollisissa maksuissa ja niistä selviytymisessä, vaan siinä, että yleinen asenneilmasto on muuttunut. Suomi ei ole enää sellainen hyvinvointivaltio, jona se ennen lamaa tunnettiin. Etenkin pääkaupunkiseudulla alueellinen segregaatio lisääntyy jatkuvasti, minkä johdosta syntyy hyviä ja huonoja alueita. Kun jonkin seuran jäsenistö koostuu näiden molempien asukkaista, ei konflikteilta yleensä vältytä.
Aiemmassa kommentissa peräänkuulutettiin muun muassa bussilla kulkemista peleihin ja muuta rahanmenon vähentämistä. Tavoitteisiin on hankala tarttua, kun ollaan tultu jo tilanteeseen jossa lapset kulkevat kaikkiin treeneihin katumaasturilla, vanhemmat kantavat laukkuja, turnausyöt vietetään hotellissa jossa pikkutytöille varataan oma kabinetti iltajuhlia varten ja vanhemmat ottavat itse selvää erilaisista ulkomaanturnauksista. Kaikessa hötäkässä usein joltain vanhemmalta unohtuu, että matkassa on mukana lapsia, joilla on lupa syödä ravintolassa vain merkkipäivinään. Myös lapset näkevät asiat, tunnistavat vaatteiden ja autojen merkit eivätkä välttämättä välitä, jos mainitaan jonkin turnauksen tai matkan olevan kallis. "Kyllä meidän perheellä on varaa"
Tällaisessa tilanteessa herää kysymys siitä, kuinka paljon valmentaja saa tai kuinka paljon hänen tulisi puuttua joukkueen kentän ulkopuoliseen toimintaan, etenkin tilanteissa joissa käytännöt eriarvoistavat taloudellisen taustan vuoksi pelaajia. Kommentit tähän liittyen olisivat todella arvokkaita minulle ja varmasti monelle muullekin nuorelle valmentajalle, jolla ei ole samanlaista kasvatuksellista auktoriteettia, kun omat lapset on vielä hankkimatta.
Tiedän, että joissain seuroissa on keskusteltu tästä aiheesta runsaasti jo ennenkin. Jossain harkitaan pelaajille vanhempien tuloista riippuvaa laskutusta, toisaalla kaikki lapset tulevat varakkaammista perheistä eikä tämä nouse ongelmaksi. Raha-asiat ovat sensitiivisiä, mutta mistä löytyy se kultainen keskitie, joka avittaisi kaikki pelaajat taustaan katsomatta jatkamaan arvokasta harrastusta? Onko kyseessä seurojen vai liiton ongelma?