Pakko kai tästä on jotain virkata… Taidan olla aika tyypillinen pääkaupunkiseudun korisfani siinä, että vanhat paikallisseurat herättää paljon enemmän tunnetta kuin Gulls, jonka matseja kuitenkin käy katsomassa - koska pääsarja. (Ja espoolainen en oikein ole.)
Muovisuudesta… Niin, miksei Gulls herätä yhtä voimakasta tunnetta? En ole munkkalainen enkä topolainen, mut aikanaan Topon edesottamukset liigassa ja eurosarjoissa herättivät paljon enemmän tunnetta minussakin kuin Gulls nyt. Toki olin vielä ns. herkemmässä iässäkin. Mut oli meno hallissakin jotenkin intensiivisempää.
Silti, en mä sanoisi, ettei Gullsia kannateta, tai ettei matseissa oo fiilistä. Päinvastoin, itse koen, että porukka tulee juurikin fiilistelemään sinne Kisikseen. Joo, ei se ole palavaa seurarakkautta a la Ultras, mut kyllä siellä tietty vakioporukka on, siis paljon enemmän kuin ne pari lajilegendaa, minkä joku nosti esiin aiemmin. Ja kyllä Kisiksen paikallisyleisössäkin äänenvoimakkuus kasvaa kun panokset kovenee. Hyvistä suorituksista tulee yleisöltä palaute.
Musta on mageeta (!) että Kisiksellä pelataan hyvää korista, ja vaikka tunnelma tulee osittain vieraskannattajilta, niin sehän on osa tätä pääkaupunki vs. maakunnat -viehätystä. Totta kai mä näkisin mielelläni enemmän intohimoa ja vielä isompia matseja. Siksi mä toivon että siihen suuntaan tää menis. Itsekin varmaan useammin oisin paikalla ja fiilistelisin voimallisemmin - ja äänekkäämmin.
Tämän sanottuani… Myös mun mielestä toi tuomarin aikalisä ja yleisön huutelusta huomauttaminen oli outoa. Joo, onhan ”Moskovalla” nyt erilainen klangi kuin aikaisemmin, ja voidaan kysyä, että onko se sittenkään täysin osuva heitto. Jos itse olisin liettualainen, niin saattaisinpa tuosta jopa loukkaantua. Eli se on ehkä kiikun kaakun, mut muuten muoviseksi haukkuminen on lähinnä kannustus näyttää, että täältä pesee. Hyvä meininki. Syökää muovinne. In your face jne.
Mitä tekemistä tällä on woken tai liberaalisuuden kanssa, niin se on toinen juttu. Unkarissa (ja laitakonservatiiveilla muuallakin) ne on haukkumasanoja, joten jos joku kaipaa Orbanin meininkiä Suomeen niin käyttäköön haukkumasanoina.