Nyt alkaa olla jo aika sakeeta settiä eräältä kirjoittelijalta. Onneksi kyseinen pelaaja on luultavasti niin älykäs, ettei tuollaiseen lähtisi mukaan. Mikäli näitä palstoja lukee edes. Minulle ainakin Awak on ylivoimainen suosikki koko naiskoriksen historiassa. Toki en paljoa ole seurannutkaan, mutta esim. viime kesänä oli hienoa katsella junnumaajoukkueiden peliä. Täällähän on lähinnä kai tehty vertailuja kunniakkaisiin menneiden vuosien naispelaajiin, toivottu enemmän selkä korille -peliä sekä arvioitu hieman kv-matsien suorituksia. Tämä on sitten ilmeisesti PERUSTEETONTA TASON ARVOSTELUA? Jotenkin veikkaisin, että Awakista tykkää arviolta 100 % tämän palstan kirjoittajista.
Ja tyhmähän olen, kun tämmöiseen väittelyyn lähden mukaan.
Tässä menee kaksi asiaa sekaisin keskenään 1) pelaajan potentiaali ja 2) pelaajan nykytaso. Täällä palstalla kirjoitellaan Kuierista ikään kuin hän olisi jo valmis ja jo saavuttanut huipputasonsa.
Kuieria ei voi laittaa kovatasoisessa liigassa kentälle, jos hän ei ole riittävän hyvä puolustamaan. Minun mielestä hänen pitää kehittyä paljon paremmaksi puolustajaksi.
WNBA:ssa pelaaminen edellyttää ymmärtääkseni tietynlaista vähimmäistasoa jokaisella osa-alueella. Esimerkiksi WNBA:ssa keskimäärin vapaaheitot heitetään 80% tarkkuudella. Kuier on ollut tähän asti alle 60% vapaaheittäjä. Kuinka monta kesää arviolta Kuier tarvitsee, jotta hänen vapaaheittoprosentit paranisivat 58% lukemasta yli 80% tarkkuuteen?
Esimerkiksi Becky Hammon, joka on apuvalmentajana San Antonio Spursissa ei koskaan pelannut USA:n maajoukkueessa (Hammon oli hyvä, mutta ei parhaiden joukossa). Vuonna 2014 WNBA:ssa hän heitti vapaaheitot 35/35 eli 100% tarkkuudella sisään ja kuutena kautena yli 93%. WNBA:ssa on ainoastaan 12kpl joukkueita ja niiden pelaajat ovat hyviä.