Vs: Finaali: Pyrintö - ToPo
Ensiksi Guesisille:
Pahoittelen omalta osaltani, että nostin Pyrinnön raportin esille. ToPon raporttien kirjoittajana olen jäävi kommentoimaan toisten joukkueiden tekstejä. Pyrintö on tehnyt kautta linjan laadukasta työtä otteluraporttiensa kanssa ainakin viimeisen kolmen kauden ajan.
En tahtoisi millään lähteä tuohon "virallinen kanta"-keskusteluun, koska - kuten itsekin viestihistoriaa lukemalla huomaat - en esittänyt mainitsemaasi kysymystä. Silti käsitykseni on se, että suorat sitaatit pelaajilta/valmentajilta ovat heidän omia subjektiivisia mielipiteitään, joista he kantavat itse vastuunsa.
Sitaattien ulkopuolella liikutaan harmaalla alueella. ToPon nokkamiehille olen sanonut kantavani itse vastuun topo.fi:n matsiraporttien sisällöstä, jolloin ToPo voi aina vedota siihen, että "teksti on kirjoittajan subjektiivinen mielipide". Lisäksi stilisoin itse tekstejäni yleensä tunnin tai pari julkaisun jälkeen, jos koen, että tekstini johtaa lukijaa harhaan, tai näen tekstissä virheitä. Esimerkiksi eilen kuvailin alkuperäisessä tekstissä Timi Heinosen puolustusta ilmaisuilla "taistelu ja rappaus", mutta tiputin rappauksen pois, koska en tahtonut lukijan ymmärtävän, että pidin Timin puolustusta sääntöjen vastauksena - tässä suhteessa "rappaus" oli huono sanavalinta.
Walldenin kommenteista minulla ei ole harmainta aavistusta.
Toiseksi Tossunpohjalle:
Kiitokset erinomaisista kommenteista, enkä tarkoita tällä omia tekstejäni koskevaa palautetta. Kaveri summasi tekstissään hyvin pitkälti kaikki joukkueiden välillä kränää aiheuttaneet asiat Hannosta Damoniin, Timi Heinosesta Pyrinnön takamiespuolustukseen ja ihan tuonne sosiaaliseen mediaan asti.
Itse asiaan palatakseni:
ToPo oli "nopealla viisikolla" niin paljon Pyrintöä tehokkaampi puolustuspäässä, että manselaisilla on paljon tehtävää ennen kolmannen matsin alkua. Pyrinnöllä ei ole yhtä tehokasta pientä viisikkoa kuin ToPolla, joten Chris Hesterin ja Damon Williamsin on syytä nostaa komeasti tasoaan eilisestä.
Pyrinnön screenipeli toimi erittäin hyvin avausmatsissa, josta syystä jäin ihmettelemään sitä, miksi etenkin Williams pelattiin jatkuvasti eristyksiin 1-1-tilanteeseen hyvässä tikissä ollutta Timiä vastaan. Ylipäätään palloscreeniä pelattiin käytännössä vain Lowelle, mutta vain harvoin Hester-Williams-duolle.
Uskoisin, että Pieti vaihtaa Lehdon tilalle avausviisikkoon Harjulan. Lehto oli tasaisen varma suorittaja koko runkosarjan ajan, mutta Trotter kimpussaan hän ei tunnu edes tahtovan palloa itselleen. Pallon ylöstuonnin Harjula hoitaa samalla tasolla kuin Lehto, jonka lisäksi hän on jalkatyönsä ja vartalopuolustuksensa ansiosta huomattavasti Lehtoa parempi varjo Trotterille.
Dumarilinja otti toisessa ottelussa askeleen pikkuisen jämerämpään suuntaan, vaikka ensimmäinenkin ottelu meni mallikkaasti. Jos harmaapaidat päättävät vetää nollatoleranssia, silloin Timi Heinonen joutuu antamaan hieman löysää Williamsille, mutta vastaavasti Ahvenniemelle, Harjulalle ja mahdollisesti Lowelle on ko. tilanteessa tiedossa hikinen ilta virheiden suhteen. Hanno ja Damon saanevat jonkin verran anteeksi, kuten ovat tähänkin asti saaneet.
Jari Pulkkista ja Jesse Niemeä voisi ehkä peluuttaa enemmän. Niemi on hoitanut postinsa molemmissa päissä mallikkaasti, kun taas Pulkkinen voi olla liikkuvuutensa ansiosta Affenaa parempi vaihtoehto Pyrinnölle Hannon ollessa kentällä. Ei Pule Hannoa pysäytä, mutta Ahvenniemi-Williams-kaksikon jalat korin alla eivät riitä.
Tyrä Pearson on kirjoissani edelleen aivan älyttömän hyvä pelaaja. Ahvenniemi on kahdessa matsissa uinut Tyrän pään sisään. Pitäisin kuitenkin ihmeenä sitä, jos Tyrä ei nostaisi tasoaan seuraaviin otteluihin. Pieneen viisikkoon siirtymisen myötä Tyrän vastuu kentällä on vähentynyt selvästi, mutta vastaavasti hänellä on selkeästi enemmän energiaa käytössään.