Vs: JOEN SUU
Itsenäisyyspäivä lähestyy ja rosmot menevät jälleen linnaan. Ylennyksiä satelee ja kaiken maailman kunniamerkkejä kiinnitetään herrojen ja narrien rinnuksille.
Minulle ei taaskaan mitään, perskuta sentään! Ja kuinka taas toiveikkaana odotin koko pitkän vuoden.
En siis saanut kutsua linnaan, vaikka vanha kriminaali olenkin. Sakkoja on maksettu koko ikä.
Ei tullut sitä kaipaamaani ylennystäkään. Vääpeliksi on siis minun poloisen jääminen loppuiäkseni. Eipä kunnioitettu vanhaa sissiradiomiestä Qson vertaa. Sentään 1. luokan radiosähköttäjä. Niitä ei joka kylällä liiku. Enää. Pois joutavat heittää sifferit, matolaatikot ja harjoitussaippuarasiat ja viestilomakkeet. Pitäkää tunkkinne!
Kunniamerkkejä sentään luulin saavani, kun olen jälleen koko vuoden työni, eikä ihan vähää myös muidenkin töitä hoitanut mitä suurimmalla uutteruudella. Ei arvostettu ei!
Ei tullut 1. luokan vapaudenristiä rintatähtineen.
Ei jaettu minulle Suomen valkoisen ruusun 1. luokan komentajamerkkiäkään, vaikka olen yrittänyt koko vuoden komennella alaisiani jämerästi.
Eipä muistettu edes tavallisella 1. luokan vapaudenristilläkään. Sen nyt ainakin uskoin saavani.
Mites sitten Suomen valkoisen ruusun komentajamerkki, Suomen leijonan komentajamerkki, 2. luokan vapaudenristi, 3. luokan vapaudenristi, Suomen valkoisen ruusun 1. luokan ritarimerkki, Suomen leijonan Pro Finlandia-mitali? Kaikki jäi saamatta, vaikka ihan oikeasti jokin näistä olisi minullekin ansioistani kuulunut.
No onhan niitä vielä paljon muitakin, mutta tuskinpa ne enää näin viime tipassa minulle yhtään antavat? Toki aina on pieni mahdollisuus, että jokin sekaannus tulee jakajille nimien ja osoitteiden muodossa ja saan vaikka edes vähän aikaa kulkea nokka pystyssä pitkin raittia jokin hieno prenikka rinnassani.
Mutta pessimisti kyllä olen.Tokkopa edes huomenna palauttavat vähiä veronpalautuksiakaan? Eikä varmaan kukaan Joulunakaan muista minua edes yhdellä lahjalla? Ei edes Ylläpito, niin kuin joskus ennen muinoin.