Vs: Kauhajoen Karhu 2008-2009
HeiBertti sanoi:
Jaa nyt ruvetaan noudattamaan Bertin mielestä FiBan sääntöjä, kun taas doping asioissa niitä ei tarvitse eikä edes saa noudattaa.
Ööö... Miksi itse muistan kirjoittaneeni tuossa asiassa juuri sen suuntaisesti, että FIBA on todennäköisesti käyttänyt huomattavasti paikallista liittoa enemmän aikaa sääntöjensä miettimiseen ja on hölmöä, että täällä otetaan eri linja? Muistan ilmeisesti todella väärin ja mielipiteeni on vain muuttunut matkan aikana?
42 sanoi:
No, pelisäännöissä ei suoraan sanota, että komissaarin kuuluu valvoa myös kuuluttajan toimintaa, mutta komissaariohjesäännön (koris.net/info/saannot) kohta 3 sanoo mm: "Komissaarilla on kilpailutapahtumassa ylin määräysvalta kaikkiin läsnä oleviin henkilöihin nähden" ja "Komissaari on päävastuussa toimitsijapöydän työskentelyn sujumisesta, sen valvonnasta ja ohjaamisesta". Nuo kyllä kattanevat kuuluttajankin.
Tuolla perusteella voitaisiin miljoona muutakin asiaa ottaa komissaarin toimenkuvaan, myös alunperin parjatut tilastoijat, kun hekin toimitsijapöydällä istuvat. Mutta kuten sanottua, sääntö on selvä: tärkein tehtävä on valvoa kirjuria, apukirjuria (tulostaulun pitäjää), ajanottajaa ja 24s laitteen käyttäjää. Sen lisäksi muutenkin pyrittävä edistämään ottelutapahtuman jouhevaa läpivientiä, mikä sisältää sitten kuuluttajat, järjestysmiehet, moppipojat, yms. Mutta ei tässä ryhmässä kuuluttajat nouse sen enempää esille kuin muutkaan ottelutapahtuman olosuhteisiin vaikuttavat henkilöt.
ex-kuuluttaja sanoi:
Kuuluttajien ylilyöntejä tapahtuu ja jos esim. kommentoi vähääkään tuomarien linjaa, tuomarit puuttuvat tilanteeseen ja olen kerran nähnyt, että kuuluttajaa piti vaihtaa kesken ottelun. Komissaaria ei tainnut tuolloinolla paikalla. Komissaari voi puuttua myös tuomareiden toimintaan, tosin tässä tapauksessa tuomarit menettelivät täysin oikein.
Päätuomarilla on lopullinen päätäntävalta aina, varsinkin jos komissaari ei ole paikalla. Kuuluttajan tehtävää ei varmaan ole missään tarkasti määritelty, mutta itse näkisin päätehtäväksi kentän tapahtumista objektiivisesti raportoimisen ja toiseksi tehtäväksi kannustuksen johtamisen, mikä ei kuitenkaan saa tapahtua vierasjoukkueen tai tuomarien kustannuksella. Eli "omia" suorituksia saa kehua, mutta muiden suorituksia ei ole syytä arvostella.