Koripallo.com

Korisliiga ja Ruutu

Päinvastoin. Pelihän on niin tylsä kuin olla voi, joten kiva kuulla hieman termistön avaamista. Näitä nyt kuitenkin selostuksessa ja podcasteissa tulee koko ajan, niin pitäähän ne yleisölle myös avata. Nyt voi seurailla tägäämistä uusin silmin, kun on kunnolla kerrottu. Iverson-leikkaus seuraavaksi auki.

Jep, itsehän olen myös Palotie-fani ja taisin joskus sanoa häntä arrogantiksi. En tarkoittanut tätä silloin muuten kuin positiivisena ylpeytenä :) (jos olen tämän(kin) joskus aiemmin parin kaljan jälkeen aiemmin kertonut, niin kertaus on opintojen äiti). :)

Mutta noin muuten, ymmärrän että jotkut ottavat kierroksia puolueellisuudesta tai "huutamisesta", en tiedä noista itse, kun en ole niitä pahemmin huomannut. Olen melko neutraali katsoja ja uskon toki, jos jotkut näin itse kokevat, selostushan on kuitenkin henkilökohtainen kokemus ja tuo voinee pitää paikkaansakin, tiedä häntä. Mutta jos katsoo NBA-selostuksia, niin minkä takia Palotie vastailee Twitter-kysymyksiin?

a) ei ole muuta tekemistä, b) haluaa puhua lisää, vaikka suu on jo valmiiksi kuiva vai c) haluaa olla aidosti katsojien kanssa yhteydessä?

Vastausta en suoranaisesti tähän odota, ehkä kaikki vastaukset ovat oikeita. :)

Viimeksi muokattu:
Selostajan tehtävä on selostaa peliä eikä jaaritella joutavia huuhaa juttuja tai pitää naurettavia fläppitaulusulkeisia varsinkin, kun on itse käytännössä osoittanut kentän laidalla ettei tiedä edes sitä kuinka päin sitä pidetään kädessä saati mitä siihen kuuluu rustata.

Abusus non est usus sed corruptela!

Selostajan tehtävä on selostaa peliä eikä jaaritella joutavia huuhaa juttuja tai pitää naurettavia fläppitaulusulkeisia varsinkin, kun on itse käytännössä osoittanut kentän laidalla ettei tiedä edes sitä kuinka päin sitä pidetään kädessä saati mitä siihen kuuluu rustata.

Jep, kyllä KorisTV:ssä on ihan parhaat selostajat! ;)

Hang Time on upea konsepti ja siihen sopisi hienosti selittää koripalloa auki. Koripallossa on niin paljon kaikkea mitä pitää tietää, että varsinkin uudet ja sääntöjen aina muuttuen, vanhemmatkaan seuraajat eivät välttämättä aina ole kartalla.

Kyllä ja hyvät selostajat keskittyvät selostamaan peliä eikä pätemään. Kukin keskittyköön sihen missä on hyvä, siitä ollaan valmiita maksamaan!

Ad impossibilia nemo tenetur!

Kyllä, mainoita olleet KorisTV:n lähetykset, löytyy studiot, hyvät selotajat sekä monet kamerakulmat! Tätä lisää Suomikorikseen ja haastetaan USA pian! :)

Kyllä, mainoita olleet KorisTV:n lähetykset, löytyy studiot, hyvät selotajat sekä monet kamerakulmat! Tätä lisää Suomikorikseen ja haastetaan USA pian! :)

Puhutaanpa ihan vakavalla naamalla: onko Koristöllössä oikeasti selostajia? Jos hommat vuoden päästä kerran sinne siirtyvät...

Ja kunhan vain lähetyksiin panostetaan, niin koripallo on suosituin laji Suomessa viidessä vuodessa. Kuten aiemmin kerroit.

Palotie voisi keskittyä itse asiaan, missä milloinkin on. Silloin kun on selostamassa peliä, niin ketä kiinnostaa kuulla hänen mielipiteitään saati sitä, kun hän latelee alentavia kommentteja pelaajiin liittyen, kuten "reppana, ota siitä". Nuo ei kuulu julkiseen selostuksen, mutta tämä reppana ei tunnu sitä tajuavan ja hän sitten toimii kuitenkin päävalmentajana yhtäaikaa. Hohhoijaa!!

Annetaanpa kehuja taas, kun niiden aika on. Kotkassa eilen selostanut on jättänyt ne kiekaisunsa pois, jotka olivat vähän raskasta kuunneltavaa välillä. Ehkä jopa palstan kommentteja lukenut? ;) Ja juu, pelkästään positiivisena juttuna tämä, mukava ääni ja korisasiantuntemustakin löytyy todellakin tarpeeksi. :) Itsehän olisin varmasti koripallohistorian surkein selostaja.

Parasta mitä Ruutu voisi tehdä, olisi antaa katsojan itse valita ääniraita mitä haluaisi kuunnella, eli siis tässä tapauksessa selostamaton ääniraita pelkillä peliäänillä tai selostettu ääniraita. Itselle selostukset harvemmin tuovat sen suurempaa lisäarvoa lähetykselle, ihan sama kuka siellä on äänessä.
Kyseinen käytäntö käytössä mm. Ylellä ja Eurosportilla (nykyisin Maxilla).

Parasta mitä Ruutu voisi tehdä, olisi antaa katsojan itse valita ääniraita mitä haluaisi kuunnella, eli siis tässä tapauksessa selostamaton ääniraita pelkillä peliäänillä tai selostettu ääniraita. Itselle selostukset harvemmin tuovat sen suurempaa lisäarvoa lähetykselle, ihan sama kuka siellä on äänessä.
Kyseinen käytäntö käytössä mm. Ylellä ja Eurosportilla (nykyisin Maxilla).

Totta, mutta ei ehkä tänä vuonna muutosta tule. Ensi vuonna sitten katsotaan Koristöllön fanikamerakuvaa.

Ja tähän joku kommentti muinaisegyptiläisittäin.

Ja kunhan vain lähetyksiin panostetaan, niin koripallo on suosituin laji Suomessa viidessä vuodessa. Kuten aiemmin kerroit.
Tärkeintä lähetyskokonaisuuksissa on niiden jatkuva kehittyminen ja laadun kumulatiivinen paraneminen. Kehityksestä eli siitä, kun jatkossa saa rahalle eilistä enemmän vastinetta, on katsoja valmis maksamaan ja alitajuisesti hän sitoutuu toimijaan, joka toteuttaa paranevat lähetykset. Jos kehitystä ei tapahdu ja välillä otetaan jopa askelia taaksepäin, ei kiitosta heru - pahimmillaan nostetaan hintoja ja samalla karsitaan tarjontaa. Jos ensin pistettäisiin puolessa vuodessa lähetystekniikka kuntoon eli se ei katkea ja pätki, seuraavaksi tilastot toimimaan, tämän jälkeen selostukset ja taustoitus kuntoon, jatkossa laadukasta ja mielikuvituksekasta ekstraa lajin tiimoilta, niin johan alkoi väki lisääntyä koripallolähetyksiä seuraamaan. Koripallo on loistava laji, joka vaatii tasoisensa toteutuksen tarjottavaksi jokaisen kotikatsomon katsojalle!

Errare humanum est et confiteri errorem prudentis!

Eilen esim kotkasta tuli sellaista selostusta ja suoranaista höpinää, että oli pakko vaimentaa välillä. Pelin äänet olisi ollut kiva kuulla, mutta ei kirkumista ja lopuksi.. Korisliiga jatkuu tiistaina ei pahalla mutta EI jatkoon.

Palotie voisi keskittyä itse asiaan, missä milloinkin on. Silloin kun on selostamassa peliä, niin ketä kiinnostaa kuulla hänen mielipiteitään saati sitä, kun hän latelee alentavia kommentteja pelaajiin liittyen, kuten "reppana, ota siitä". Nuo ei kuulu julkiseen selostuksen, mutta tämä reppana ei tunnu sitä tajuavan ja hän sitten toimii kuitenkin päävalmentajana yhtäaikaa. Hohhoijaa!!
Olin tyrmistynyt samoista huomiosta. Opettaja saisi lopputilin, jos puhuisi samoin. Itsekkyyden sekä junttimaisuuden sijaan ammattitaitoa ja katsojan kunnioistusta! Harvasta pelaajasta tulee hyvä selostaja ja näköjään selkostajasta ei voi tulla menestyvää valmentajaa - laijitietous ei yksinkertaisesti riitä MOT.!

Est proprium stultitiae aliorum vitia cernere, oblivisci suorum!

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.