Vs: Korisliigan nykytila
Olen viimeaikoina taas pohtinut tätä pelin tason, vahvistusten määrän, sarjan tasaisuuden ja seurojen rahankäytön problematiikkaa ja pyöritellyt päissäni jonkun sortin kiinteisiin palkkatasoisin sidottua mallia. Idea tuskin on omakeksimä, mutta en nyt suoraan muista, missä olisin idean viimeksi nähnyt. Suurilta linjoiltaan homma menisi niin, että jengillä olisi käytössään aina x kappaletta tietyn kiintäeksi määritetyn palkkasumman sisätäviä y tason sopimuksia niin EU pelaajilel kuin ulkomaisillekkin vahvistuksille. Näitä tasoja luotaisiin sitten riittävä määrä molempiin kategorioihin ja rajoitettaisiin kunkin tason määrät siten, että seurojen talous ei pääsisi lähtemään laukalle, mutta jengin saisi kukin kasata vapaasti parhaaksi näkemällään tavalla. Olen melko pihalla kotimaisten ammattikoripalloilijoiden palkoista, joten seuraavan esimerkin summat ovat todennäköisesti aivan metsässä kuten myös pahvien määrät, mutta ehkä tämä auttaa hahmottamaan ideaa jollain tapaa.
Kotimaiset
1kpl Vapaa palkkasumma( mahdollistaisi kotimaisen staran pitämisen seurassa, jos tilillä katetta)
2kpl 1. tason palkka (30ke?)
3kpl 2. tason palkka (25ke?)
3kpl 3. tason palkka (20ke?)
vapaa määrä 4. tason palkka (<15ke)
Ulkomaiset
1kpl 1. tason palkka (35ke)
1kpl 2. tason palkka (28ke)
1kpl 3. tason palkka (24ke)
1kpl 4. tason palkka (20ke)
vapaa määrä 5. taosin palkka (<15ke)
Lisäksi malliin voisi sisältyä jokin pidempiin sopimuksiin kannustava mekanismi, esim ensimmäisenä vuotena tason palkka ja seuraavina 10, 20, 25, 35% jne korkeampi pitkissä sopimuksissa.
Mitä tällä sitten saataisiin aikaan? Ajatuksena olisi vakauttaa seurojen taloutta, estää kotimaisten pelaajien itsensä uloshinnoittelu, tasoittaa markkina-aluiden eroja, kannustaa seuroja jatkuvuuteen sekä kilpailemaan harjoittelun ja toiminnan laadulla palkan sijaan.
Malliin sisältyy suuri määrä ongelmia joihin minulla ei ole mitään ratkaisua, toimisiko tai olisi tällainen malli lainkaan laillinen suomessa lienee se suurin. Muita ovat mm. KV-peleihin osallistuminen, urakehityksen katkeamiset, yhä liian suuriksi nousevat palkkakustannukset, vaikutus koripallo ammattilaisuuden vetovoimaan kotimaassa jne. Sopimus todennäköisesti vaatisi myös pelaajille heitä edustavan yhdistyksen, saattaisi romuttaa täysin nykyisen sarjan tason jne.
Ehkä tämä kuitenkin herättää kanssapalstalaisissa ajatuksia?