Vs: Korisliigan nykytila
gallup1 sanoi:
Salossa on hyvä halli, nyt menestystä ja ei jääkiekkoa kilpailijana. Ultras on tuonut tunnelmaa, jolloin muu yleisö on löytänyt saliin paremmin.
Tässäpä varmaan ne tärkeimmät. Ehkä pari lisäkommenttiakin sopii sekaan.
Yleisö löytää tapahtumat joissa on hyvä tunnelma silloin kun "kylillä puhutaan", että on hyvä tunnelma jossakin. Se on sellainen positiivinen sosiaalinen paine joka toki syntyy helpommin a) pienemmällä paikkakunnalla, ja b) tosiaankin ilman tuota lätkää viemässä penkkiurheilijoita. Isommilla paikkakunnilla tunnetusti on paljon kilpailevia rientoja jolloin koriksella on suurempi haaste koukuttaa katsojat.
Tässä koukuttamisessa oleellista on tietty se ottelutapahtuman ulkopuolella aikaansaatu "pöhinä" (kauhea sana, mutta kuvaa juuri tätä asiaa markkinointikielisyydessään aika täsmällisesti). Pienemmillä paikkakunnilla puheen leviäminen kylänraitilla voi riittää, mutta isommissa paikoissa jonkinlainen some-näkyvyys lie välttämätöntä jos halleihin halutaan muitakin kuin vanhoja korisjääriä.
Seagulls tekee nyt kiinnostavaa kokeilua jonka tuloksista muutkin seurat voinevat oppia (joko, että niin kannattaa toimia, tai että niin ei tosiaan kannata toimia). Lokit ei paljoa panosta tiedotukseen perinteisessä mielessä (nettisivut, pidemmät jutut / analyysit jne. joihin me vanhat papat kenties ollaan totuttu), mutta esim. Instagramissa (Twitterissä ja Facessa myös) tapahtuu - on lyhyttä haastattelua kesken matsien, nopeita mainospaloja, näyttäviä videoklippejä: lyhyttä, nopeaa, näyttävää - siellä missä nuoriso liikkuu. Joulukuussa Kisis on ollut aika täysi. Saa nähdä, miten toimii pidemmällä tähtäimellä.
Se paljon puhuttu ottelutapahtuma on toki myös tärkeä. Kun katsoja on saatu kerran paikalle, se pitäisi saada tulemaan myös toistekin. Suomalaisia tuskin voitetaan puolelleen "Kiss-cameilla", mutta muuten tuolta rapakon takaa voisi kyllä ottaa oppia. Monipuolisempia esiintyjiä & ohjelmaa väliajoille: siis enemmän väliohjelmaa myös naiskatsojille ja nuorille. Yleinen estetiikka on myös paljon merkittävämpi asia kuin usein ymmärretään. Paikallisen kauppapuutarhan ja putkiliikkeen mainoslevyillä vuoratun vanhan jumppasalin puolapuuseinän katselu on kuin lähtisi kokemaan romanttista auringonlaskua pienteollisuusaluelle - ei tee mieli kokeilla toiste. Myös katsomon itsensä tulisi olla viihtyisä ja mukava - alkaen nyt vaikkapa siitä, että siellä olisi tilaa (ei tarvitse istua polvet suussa tai hartiat lysyssä).
Varsinkin isommilla paikkakunnilla myös oheispalveluiden tulisi olla kilpailukykyisiä. Voisi aloittaa vaikka sillä, että (siistejä) vessoja olisi tarpeeksi. Improvisoidulla sivupöydällä myytävällä höyrymakkaralla ja termarissa tuntitolkulla seisseellä kahvillakaan ei enää tänä päivänä pärjää. Monipuolinen ja laadukas pikkupurtavan tarjonta (myös vege!) sekä viihtyisä anniskelualue on aikalailla must tänä päivänä.
Ja sitten tosiaan sen hallin tulisi olla tarpeeksi suuri. Vaikka seura muuten tekisi mitä taikatemppuja tahansa, niin tuhannen katsojan hallin kanssa joukkueen kuin joukkueen budjetti jää väkisin siihen mihin jää. Esim. Helsingissä tai Tampereella ei pitäisi olla mikään ongelma haalia se 2000-3000 katsojaa normikotipeliin jos edellä esitetyt toivomukset pelien näkyvyydestä, tilojen viihtyisyydestä ja palveluista toteutuisivat.