Koripalloliitto on esitellyt uuden strategian ja uusi toimintasuunnitelma on hyväksytty:
Yritin etsiä näitä materiaaleja, mutta eivät taida olla julkisessa jakelussa. Toki materiaali oli eksynyt Juha Tuunan käsiin, joka ansiokkaasti käsitteli niitä analyysissään (tilaajille):
Viime kevään mestarin BC Nokian taustayhtiön yllättävä vetäytyminen on nostanut pintaan Korisliigassa jo pitkään velloneita ongelmia. Ongelmia on lueteltu pitkä litania, mutta suurin niistä on edelleen raha. Koronapandemia ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ovat lisänneet liigaseurojen...
www.sss.fi
Jutusta poimittuja:
- olosuhteet parantuneet, mutta samalla kustannukset ovat nousseet --> korona, Ukrainan sota
- ottelumäärät ovat laskeneet kolmanneksella sarjajärjestelmäuudistuksen myötä (=kokonaisyleisömäärät ja ottelutulot ovat pienentyneet)
- strategian mukaan seuroissa on 45 000 "rekisteröitynyttä toimijaa" --> Tuunan laskujen mukaan luku on noin 25 000 (pelaajat 22 500, valmentajat 1 500 ja erotuomarit 1000).
- strategian tavoitteena on, että suomalainen joukkue pelaa mestarien liigan lohkovaiheessa 2030 --> viimeksi Kataja 2016-2017 kaudella, 2020-luvulla ei ole tullut voittoa edes karsintaottelussa.
- katsojamäärien tavoitteena ensi vuonna 400 000 ja vuonna 2030 500 000 --> tätä Tuuna pitää utopistisena, koska päättyneellä kaudella miesten kokonaisyleisömäärä oli 226 098 ja naisten 40 338. Koripalloliiton mukaan päättyneellä kaudella lukema oli 375 000.
- "Korisliigan olosuhdeohjelman tarkoituksena on kehittää ottelutapahtuminen visuaalista ilmettä, ja sitä kautta tehdä sarjoista ammattimaisia ja houkuttelevia. Kaikki tämä tapahtuu LED-kentänlaitamainoksilla." --> Tuuna kyselee kukakohan tämänkin maksaa...
- jutun mukaan sopimus Ruudun kanssa on päättymässä, koska uutta sopimusta ollaan sorvaamassa. Taidettiin vihdoinkin saada nykyisen sopimuksen pituus selville (2020-2026).
- Susijengiä hyödynnetään taas korisliigan esiin tuomisessa.
Jutulle löytyy myös mainostusta: