Vs: Korisliigan tulevaisuus
Herkku sanoi:
Sponsori- ja yleisötuloissa jääkiekko on ollut ja on edelleen koripallon pahin kilpailija. Molemmat sisälajeja, pelataan samaan aikaan ja vauhtilajin maineessa, lisäksi koripallo täyttää ulkomailla sen paikan mikä jääkiekolla on suomessa. Salibandy on vielä 'saunakaverihommaa' kilpatasolla perinteisiin sisälajeihin verrattuna eikä ole kovin ammattaimaista, toki voi sellaiseksi kehittyä. Itse en kyllä jaksa katsoa sitä pätkääkään vaikka mukava (ja helppo) sitä onkin satunnaisesti pelata.
Harrastajamielessä salibandy vienee harrastajia kaikilta sisälajeilta, mutta kehitys on ollut että suomalaiset nuoret harrastavat liikuntaa seuratasolla enemmän kuin koskaan ja huolimatta pienenevistä ikäryhmistä harrastajamäärät kokonaisuutena seuroissa ovat kasvussa. Silti suomalaiset nuoret ovat huonokuntoisempi kuin koskaan koska samaan aikaan omaehtoinen liikkuminen on vähentynyt. Kun itse oli tenava niin harrastettiin kaikki mahdolliset lajit vuoden ajan mukaan alkaen räpsätä, futikseen, koripallon ja kaukalopalloon ilman että kuului välttämättä mihinkään seuroihin. Nyt lapset kuskataan 2-3 viikossa seuran harrastukseen autolla ja väliajalla katsotaan DVD:ta ja pelataan konsolia.
http://www.kihu.fi/faktapankki/lisenssit/
Kiitos hyvästä linkistä.
Muutama huomio:
Koripallo, seuroissa yhteensä 2001 - 2002 25.000 jäsentä; 2005 - 2006 26.000 jäsentä. Kasvu 4 %.
Harrastajamäärät: 2001 - 2002 65.500; 2005 - 2006 63.500. Kasvu
-3 %.
Jääkiekko, seuroissa yhteensä 2001 - 2002 76.000; 2005 - 2006 80.500. Kasvu ~ 6 %.
Harrastajamäärät: 2001 - 2002 193.000; 2005 - 2006 195.000. Kasvu ~ 1 %.
Salibandy, seuroissa yhteensä 2001 - 2002 63.000; 2005 - 2006 77.000. Kasvu
22 %.
Harrastajamäärät: 2001 - 2002 335.000; 2005 - 2006 354.000. Kasvu vajaat 6 %.
Ja sitten lisää mielenkiintoista asiaa. Kuten jo Herkku totesikin, seuratasolla harrastetaan enemmän kuin koskaan. Pitää paikkansa. 2001 - 2002 vs. 2005 - 2006 ero on huimat 76.000 jäsentä, eli n. 8,8 %. Tämä tarkoittaa sitä, että koripallo on häviävien lajien keskuudessa, kun mietiään lajien keskinäisiä "markkinaosuuksia". Sitä on myöskin jääkiekko, mutta vähän vähemmän. Salibandy taas valtaa suhteellisesti alaa huomattavasti enemmän.
Vaikka harrastajamäärien mittaaminen onkin hieman kyseenalaista / hankalaa, on silti hieman huolestuttavaa että koripallo kuuluu samaan kategoriaan kuin jääpallo, kaukalopallo ja painonnosto. Kaikki ovat menettäneet harrastajia (toki niin on tehnyt lentopallokin, mutta vain vähän).
Kysymys kuuuluukin: missä Koripalloliitto ja seurat ovat olleet, kun uusia harrastajia on pukannut seuroihin oikein olan takaa?
Mitä tulee medianäkyvyyteen, niin hommahan toimii ihan samassa suhteessa. Uusia harrastajia houkuttelevat, nousevat lajit kiinnostavat. Hiipuvat lajit eivät saa näkyvyyttä. Ongelmanahan tuossa on tietynlainen oravanpyörä: ei medianäkyvyyttä, ei uusia harrastajia. Ei uusia harrastajia, ei medianäkyvyyttä. Jompi kumpi pitäisi saada kunnolla ensin.
Jos ajatellaan miten kaupallinen markkina toimii, saa sieltä monta hyvää esimerkkiä. Vaikkapa kännykkämarkkinat. Markkinaosuuksia valtaava yritys, vaikka se ei olisi vielä edes suurin, saa suhteessa enemmän mediahuomiota kuin se suurin joka menettää asemiaan.
Ja vielä lopuksi: Ei kannata sortua salibandyn (sählyn) aliarviointiin. Se mitä itse olen pääkaupunkiseudulla nähnyt, on ollut jotain ihan muuta kuin saunaporukkapuuhastelua. Siellä on käsitykseni mukaan paljon lätkätaustaista porukkaa mukana ja sieltä ammenetaan oppia myös valmennukseen.
Itse en lajista perusta pätkääkään, mutta voisi olla hyödyksi ottaa selvää mikä laji koripallolta oikeasti syö harrastajia ja miksi.