Koripallo.com

lihasta?

koessi...

kun katotaan noita nyky NBA:n tai vaikka euroliigan pelaajii niin siellähän niitä kuulantyöntäjii riittää... vaatiiko se sitä että 5 ker/per vko puntilla vai onko jotkut luonnostaa(en tarkoita että nbapelurit olisivat luonnostaa) vaan kuinka usein sitten pitäisi käydä salilla tai miten ylipäätänsä kasvattaa lihaksii???

Ei siinä muu auta kuin kova työ. Toki geeneillä on suuri merkitys, jotkut on luonnontaan hontelompia ja toiset vankkarakenteisempia. Buustia voi saada jostain proteiinimössöistä tai vastaavista valmisteista. Itse olen luomubodaaja.

LIHA sanoi:
Ei siinä muu auta kuin kova työ. Toki geeneillä on suuri merkitys, jotkut on luonnontaan hontelompia ja toiset vankkarakenteisempia. Buustia voi saada jostain proteiinimössöistä tai vastaavista valmisteista. Itse olen luomubodaaja.

Luomubodaaja?? Proteiinimössö? Siis minusta nyt on todellakin suositeltavaa että urheilijat käyttävät proteiini, palautumis ym. lisäravinteita. Kyllä sitä on pakko saada lisäravinteita jos meinaa oikeasti kehittyä ja saada tulosta aikaan. Eikä ne lisäravinteet mitään dopinkia ole! Nykyurheilussa on pakko käyttää lisäravinteita, jos meinaa menestyä. Jokainen huippu tekee niin.

Totta tuokin. Jos haluaa vain lihaksia, niin luomulla ja hyvillä geeneillä pärjää. Jos haluaa vielä kaupan päälle voimaakin niihin lihaksiin, voi lisäkamaa jo suositella.

Lihasmassan lisääminen ei oikeasti ole edes ogelma, sitä saa ku tekee riittävästi happopunttia kovilla painoilla. Ongelmaksi tulee se miten sen saa jalostettua jotenkin järkevään muotoon koripalloilun kannalta, ja miten saada palautukset riittämään, sillä pallon kanssa se olennaisin koripallossa tehdään. Jos sipuli (ja pohjaharjoittelu) riittää, niin massan teko ei ole ydinfysiikkaa. Se palveleeko se pallon pelaamista vaatii jo toisen juttutuokion...

näin on

Joo näinhän se on, että monilla pelaajilla liiasta (lihas)massasta ei ole kuin haittaa. Esimerkkinä toimii mm. Hanno Möttölä, joka muutama vuosi sitten lihotti itseään tiukalla punttiohjelmalla ja ruokavaliolla, mutta huomasi muuttuvansa vaan entistä hitaammaksi ja kankeammaksi, jolloin laihdutti itsensä takaisin entisiin mittoihinsa. Kaikkien kohdalla tämä ei tietenkään päde.

näin on sanoi:
Joo näinhän se on, että monilla pelaajilla liiasta (lihas)massasta ei ole kuin haittaa. Esimerkkinä toimii mm. Hanno Möttölä, joka muutama vuosi sitten lihotti itseään tiukalla punttiohjelmalla ja ruokavaliolla, mutta huomasi muuttuvansa vaan entistä hitaammaksi ja kankeammaksi, jolloin laihdutti itsensä takaisin entisiin mittoihinsa. Kaikkien kohdalla tämä ei tietenkään päde.
niinpä niin, kaiholla muistelelen laihan näköisen Junnu Hanon reverse jamia Miesten pelissä Honsua vastaan,joskus vuosia ennen käpysotia, kun Hanno ei ollut vielä lähtenyt yliopistoon. Minne on kadonnut se lennokkuus miehestä... ei käsittääkseni ainakaan loukkaantumisiin...

joukahainen

Kyllä sitä punttia on hyvä tehdä ja pitääkin tehdä, mutta missään nimessä päätarkoitus ei ole kasvattaa lihasmassaa, vaan se ylimääräinen massa tulee puntin sivutuotteena. Sarjoja ei pidä tehdä minään "happopunttina", vaan terävinä ja nopeina liikkeinä. Vanha kunnon 5x5-sarjat sopivat aloittelijalle mainiosti. Eli viisi sarjaa kutakin ja aina se viisi toistoa. Tee niin, että viimeinen toisto tulee vielä kevyesti. tarvittaessa tiputa painoja. Liikkeiksi sopii parhaiten kyykky(voi tehdä myös prässiä), rinnalleveto ja penkki, joista tärkein on juuri rinnalleveto. Tuossa kannattaa opetella tekniikka kunnolla ennen suurempiin painoihin siirtymistä. Punttiksella on varmasti vanhempia heppuja jotka osaavat tekniikassa neuvoa, eikä heitä haittaa jos menet hihasta nykimään. Muista myös tehdä niitä puuduttavia selkä&vatsa-liikkeitä. Niissä toistomäärä on tietysti suurempi, riippuen laitteesta. Maastaveto on paras selkäliike, mutta en suosittele sitä ilman tekniikan opettelua. Tekniikan oppii turvallisesti käyttämällä painona keppiä. Tuossa linkki tekniikan saloihin: http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBDeadlift.html
Kyykky: http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBSquat.html

Tietenkään ei ole haitaksi tehdä punttisalilla muita lihasryhmiä. Pohkeet on helpointa tehdä sille suunnitellussa penkissä, käsiä voi treenata egon kohottamiseksi jne.

Treenikerroista onkin vaikeampi puhua, mutta uskon, että kolme kertaa viikossa riittää mainiosti peruskuntokaudella mikäli tekee treenin tehokkaasti. Pelien ollessa käynnissä kannattaa ottaa löysemmin, mutta tulisi ainakin sen kerran viikossa käydä salilla. Tiedän, että mestaruussarjassakin on menestyviä pelaajia, jotka eivät puntilla käy lainkaan, tai hyvin harvoin, joten eipä tuo puntin sivuttaminen sinällään ole estekään.
Itsehän aloitin tekemään punttia juurikaan miettimättä sen koripalloilullisia vaikutuksia. Ja sen olen huomannut, että kun sitä lihaspainoa tulee riittävästi, nopeus kärsii, happea tarvii enemmän(ei jaksa juosta) ja tuomarit viheltävät pienestäkin kontaktista virheen. Suomessa ei kannata olla Barkley, vaan mieluummin Kirilenko.

Lisäravinteista sen verran, että palautusjuomaa kannattaa hankkia. Osta halpaa, koska tässä vaiheessa on aivan sama mikä se mikrofraktiokoostumus on. Riittää, että saat hiilareita, jotta kroppa pääsee palautumaan treenistä. Proteiinia voi toki hankkia jos huvittaa. Protskut ovat lihasten rakennusmateriaalia ja kehittyminen on nopeampaa näitä käytettäessä. Samat aineet saisit tietysti myös normaalista ruuasta, mutta se onkin sitten tarkempaa kyttäämistä ja helvetillistä syömistä, joten suosittelen urheiluravinteita.

Omista kokemuksista ei kannattane kertoa, sillä olen malliesimerkki siitä, miten ei kannata tehdä punttia koripalloilun edistämiseksi. Onhan se 150kg penkkiä ihan kiva, mutta kentällä siitä ei ole mitään hyötyä. Päinvastoin.

Tässä omat vinkkini:

-Syöt yli 3000 kcal päivässä

-Harjoitusten/Puntin jälkeen vähintään hiilareita

-Treenipäiviä 3-4 maksimissaan.Lihakset kasva levossa ja ei tule ylikuntoa

-Katso mitä syöt

-Osta hyvät lisäravinteet.Ihminen kuluttaa päivässä 2500-300 kaloria,ja jotta tulisi ylimäärästä on syötävä sen verran yli mitä kulutat.Lisäravinteet helpottavat ja nopeuttavat kasvua.

homma toimii kun muistaa venytellä puntin jälkeen! Muuten puntti menee osin jos ei kokonaan hukkaan.

näin on

No enpä nyt sanoisi että kokonaan hukkaan puntti menee jos venyttelyn jättää väliin. Tunnen monia urheilijoita, jotka eivät esimerkiksi juuri puntti-treenien jälkeen kovinkaan tunnollisesti venyttele ja silti aika kovassa kunnossa ovat ja tasaisesti kehittyvät. Tietenkin pitemmällä tähtäimellä venyttely on vain hyväksi, jos ei koskaan venyttele treenaamisesta huolimatta niin loppujenlopuksi kaikki paikat ovat tukossa, ja tämä verottaa tehoja urheilusta ja altistaa erilaisille lihasvammoille ja -revähdyksille. Lisäksi vanhemman iän vaivoja esim. selässä voi välttää venyttelyllä, joten kyllähän se kannattaa.

Lisäravinteista sen verran, että ne ovat nimenomaan vain lisäravinteita, eli sopivat normaalin ruokavalion yhteyteen. Jos ruokapuoli ei ole muilta osin kunnossa, ei noista jauhoista ole juuri hyötyä. Jos haluaa massaa niin kalorit hieman plussalle ja 2g proteiinia per painokilo per päivä. Ohjelmia on netti pullollaan, joten ei kun etsimään.

Markku

Itse en vetäisi lisäravinteita jos treenataan 3 krtaa punttia viikossa. Jos treenataan viikkotasolla yli 7 kertaa (sisältäen koristreenit ja puntit) kannattaa ravinteita vetää jotta ravinnepuoli saadaan plussan puolelle. Normaali ravinto riittää palautumiseen jne jos treenataan esim 2-3 kertaa puntilla ja 3 kertaa treeneissä. Kuten tuossa aikaisemmin kirjoitettiin, ravinteet tulee olla ravinnon lisänä. Ykis asia minkä porukka helposti unohtaa on se että jos vedetään esim lisäproteiinia, pitää sitten myös treenata kovaa jotta siitä on hyötyä. Muuten proteiini vain kerääntyy kroppaan läskinä. Lisäravinteissa on myös paljon lisäenergiaa, joten kannattaa laskea paljonko sitä oikeasti tarvitsee jottei kaikki massan lisäys ole mahan tienoolla. Esim itse olen kuudessa vuodessa hankkinut noin 10 kiloa lisää lihasmassaa enkä ole koskaan syönyt proteiinia jne. Tuskin sitä enempää lihasta korikseen tarvitseekaan...

Venyttely puntin jälkeen on todella tärkeää jotta nopeus säilyy. Pelkkä punti vääntäminen ja massan hankinta johtavat pelkän painon nousuun ja hidastumiseen. Jos vetää punttia, kannattaa myös harkita rajahtävän voiman kehittymiseen tähtääviä juttuja treeniohjelmaan (loikkia, spurtteja, heittoja kuntopallolla jne) sekä ehdottomasti koordinaatioliikkeitä. Näin kroppa oppii elämään uuden lisäntyneen painon kanssa eikä tuloksena ole kentällä hiihtävä punttimöhkö.

helpp

Loukkaantumisen takia toisesta jalastani surkastui suurin osa lihaksista. Nyt tapahtuneesta on yli vuosi ja toinen jalka on lihasmassaltaan edelleen selvästi pienempi. Joukkueena käydään puntilla 2 kertaa viikossa, mutta siellä tietysti harjoitetaan molempia jalkoja, joten miten saisin loukkaantuneen jalkani samanlaiseksi kuin terveen jalkani? Kannattaako esim. mieluummin tehdä pari kertaa maksimipainoilla, vai monta kertaa pienemmillä painoilla. Minkälaista reeniä jotta lihasmassa kasvaa? ja minkälaista että voimaa saa lisää? Toivon vastausta joltain joka oikeasti tietää näistä asioista..

Joukahainen

Jos loukkaantumisesta on kulunut jo vuosi ja jalkasi on jo treenauskunnossa, ei sitä tarvitse mitenkään erityisesti ottaa huomioon. Treenaa aivan normaalisti. Loukkaantunut jalka ottaa kyllä nopeasti lisää massaa ja voimaa, jos perusta on ollut kunnossa. Voimatasot palautuvat yleensä parissa kuukaudessa ja massat(joita ei välttämättä kannata hankkiakaan) seuraavat kyllä perässä.
Tee kyykkyä sellaisilla painoilla, ettet ala korostamaan vahvemman, terveemmän jalan käyttöä. Minusta sinulla ei ole mitään huolta, jos jalkasi yleensäkin kestää treenaamisen. Näyttäisi, että halua punttaamiseen on, joten voisit kuntouttamismielessä käydä itsenäisestikin salilla. Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta vierestä seurannut kaverin - jolla oli eturistisideleikkaus - kuntoutusta, ja perusliikkeillä mentiin. Aikansa tuo tietysti ottaa, mutta maltilla ja kärsivällisyydellä kun etenee niin keväällä et enää edes huomaa eroa.

Tsemppiä vaan sinne salille.

helpp

Joukahainen sanoi:
Jos loukkaantumisesta on kulunut jo vuosi ja jalkasi on jo treenauskunnossa, ei sitä tarvitse mitenkään erityisesti ottaa huomioon. Treenaa aivan normaalisti. Loukkaantunut jalka ottaa kyllä nopeasti lisää massaa ja voimaa, jos perusta on ollut kunnossa. Voimatasot palautuvat yleensä parissa kuukaudessa ja massat(joita ei välttämättä kannata hankkiakaan) seuraavat kyllä perässä.
Tee kyykkyä sellaisilla painoilla, ettet ala korostamaan vahvemman, terveemmän jalan käyttöä. Minusta sinulla ei ole mitään huolta, jos jalkasi yleensäkin kestää treenaamisen. Näyttäisi, että halua punttaamiseen on, joten voisit kuntouttamismielessä käydä itsenäisestikin salilla. Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta vierestä seurannut kaverin - jolla oli eturistisideleikkaus - kuntoutusta, ja perusliikkeillä mentiin. Aikansa tuo tietysti ottaa, mutta maltilla ja kärsivällisyydellä kun etenee niin keväällä et enää edes huomaa eroa.

Tsemppiä vaan sinne salille.

Mitä tarkoitat perustalla? (Loukkaantunut jalka ottaa kyllä nopeasti lisää massaa ja voimaa, jos perusta on ollut kunnossa.) Kasvaako massa ja voima loukkaantuneessa jalassa nopeammin kuin terveessä, jos ei kerran tarvitse tehdä erikseen sille liikkeitä?

Sellaista kysyisin, että kun mulla on luultavasti pituuskasvu vielä vaiheessa niin onko punttitreenillä vaikutusta kasvuun. Tietääkseni ainakin kova punttitreeni voi jopa pysäyttää kasvun ja sitähän en missään tapauksessa halua :) Tällä hetkellä treenaan n.2 kertaa viikossa punttia ja olen sitä noin vuoden tehnyt. Niin ja olen siis 16v. ja tällä hetkellä 181cm pitkä.

Salmi sanoi:
Sellaista kysyisin, että kun mulla on luultavasti pituuskasvu vielä vaiheessa niin onko punttitreenillä vaikutusta kasvuun. Tietääkseni ainakin kova punttitreeni voi jopa pysäyttää kasvun ja sitähän en missään tapauksessa halua :) Tällä hetkellä treenaan n.2 kertaa viikossa punttia ja olen sitä noin vuoden tehnyt. Niin ja olen siis 16v. ja tällä hetkellä 181cm pitkä.
On olemassa liikeitä joita ei kannata tehdä jos pituuskasvu on kesken, esim. mave. Mavea kannattaa alkaa tekemään sitten myöhemmässä vaiheessa.

Koripalloilijan kannattaa yleensäkin tehdä nopeusvoima liikeitä eli rinnalleveto, tempaus jne.

Vs: lihasta?

Kertokaa kotikonsteja hyvään rintalihastreeniin ja sitten pohkeisiin ja reisiin. Kotoa löytyy penkki ja käsipainot.

Vs: lihasta?

Salmi sanoi:
Kertokaa kotikonsteja hyvään rintalihastreeniin ja sitten pohkeisiin ja reisiin. Kotoa löytyy penkki ja käsipainot.

rintalihastreenistä käy hyvin penkkipunnerrus tai sitten ihan tavan etunojapunnerrukset, pohkeita voi treenata tekemällä päkiöillenousuja ja reisien treenaukseen käy yhden-tai kahden jalan kyykky aika hyvin tai niitä minä ite oon tehnyt :)

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.