Vs: Miksi joistakin vaan tulee hyviä heittäjiä?
Herkku sanoi:
Hyvä käsi-silmä koordinaatio on jossain määrin synnynnäinen kyky. Sitten on vielä se "heittäjän mielentila" joka on henkinen ominaisuus ja siksi vaikea määrittää. Kun pääsee henkiselle zonelle niin ohiheiton tapahtuessa tietää ihan 100% varmasti että seuraava menee sisään...
Paljon hienoja asioita. Heittäminen on taito, sanoisinko jopa taidetta. Korin tekeminen sensijaan ei ole taidetta. Ne muutamat pisteet voi rymistellä, vaikkapa kovalla tahdolla. On paljon taidokkaita heittäjiä, mutta ne vetäytyvät kuoreensa, kun häpeävät ohiheittämistä.
Taitoheittäjillä on kuitenkin muutamia yhteisiä tekijöitä. Yksi on heiton perusformaatti, toinen on itse luottamuksen näköinen rento saatto. Mitä enemmän seuraan huippuheittäjien tekemisiä sitä enemmän nämä kaksi asiaa tulevat esille. Perusformatissa tärkeänä on tähtäys ja kämmenen osoittaminen kohteeseen saattovaiheessa. Heitto on kuitenkin perustaltaan aina yksi liike, oli kysymyksessä lau up tai erilaiset hypäri tai set heitto. Heiton pitää myös lähteä silloin, kun voimaa on vielä alla, eli ylösnousu vaiheessa ja ilman kaikenlaisia gimikkejä jota jo pienellä iällä näkyy harjoitettavan.
Hyvä ja nopea trukinkuljettaja tarvitsee hyvää Syvyysnäköä - etäisyyden hahmottamista - olisiko sitten hyvä syvyysnäön omaava pelaaja hyvä heittäjä. En kuitenkaan usko, että pelkkä syvyysnäkö tekee sen se on vain apuväline.
Harjoittele ja taas harjoittele
300-1000 heittoa jne. Olet mahtava heittäjä, vaikka heittäisit vääränpäin. Totta sekin, mutta kun jätät muutaman viikon väliin, huomaat ettei se heitto ensikertaa lukuunottamatta putoa minnekään. Se kovasti harjoiteltu, heitton tehty koordinaatio, on johonkin kadonnut. Tai kun sinulla on esim. riidat tyttö tai poikaystävän kanssa, et osaakaan heittoa, kun ajatukset ovat muualla. Ihminen ei kuitenkaan ole kone. Harjoittelemattomuus, entisen harjoittelun tason pudottaminen ja mielenliikutukset vääristävät taidon osuvuutta. Taidon oppimisessa en usko määrään vaan laatuun sekä oikean kokoiseen harjoitteluun. TS. oikea kokoinen väline, oikealla korkeudella ja oikealla etäisyydellä. :-*
Suurin haitta on ne väärät mallit mitä lihasmuisti on liian aikaisilla kolmosten viskelyllä saanut. Kun minulla ei ole voimaa ja minulla ei ole oikeaa heiton mallia, saatikka taitoa käyttää voimaani annan lihaksistolle malleja, jonka ne luulevat oikeiksi. Jos en niitä harkitusti ja nöyrään jaksa muuttaa, niin valitettavasti nämä väärät mallit tulevat aina pintaan kriisin hetkellä, eli heittokilpailu, ottelutilanne jne.
Jännitys on myös suuritekijä ohiheitoissa. Kun pää on tyhjä ajatuksista ja mieli on luottavainen sekä rento
, niin onnistut varmasti heitoissasi - myös viivan takaa.
Voi aina myös kysyä, miksi joku on parempi piirtäjä tai valokuvaaja kuin minä? Kysymys on taidosta, taiteesta 8). Oikean taidon oppiminen vie 10 vuotta.