Koripallo.com

Miksi joistakin vaan tulee hyviä heittäjiä?

• Viestiketjun aloittaja henkimaailman juttu
  • Alkaa
Vs: Miksi joistakin vaan tulee hyviä heittäjiä?

Boobie Gibson sanoi:
Onko se swishin tilaaminen ihan turvallista kun siihen pitää antaa kaikenmaailman korttien numerot jos sen haluaa tilata ja eikös aika usein sanota että ei kannata luovuttaa pankki/luottokortin numeroa varsinkaan netissä ulkomaalaisille saiteille? Onko joku tilannut jo kyseisen videon, että osaisi kertoa että onko turvallista ja onko mitään muuta tapaa ostaa kuin netistä?? Eli kertokaa jos teillä on omakohtaisia kokemuksia!!!! Plz
Kyllä tuo on varmaan ihan luotetttava sivu, mutta voit toki kysyä vaikka vanhemmiltasi asiaa, äiti tietää aina parhaiten! ;)

Joo ja manzu: nyt voin sanoa ymmärtäväni aiemman pointtisi. Viedäkseni ajatusta vielä vähän eteenpäin: minkä takia nämä päällisin puolin täysin osaavat heittäjät eivät heitä? Koska pelkäävät heittävänsä ohi? Tässähän on nimenomaan pitkälti kyse itseluottamuksesta! ;)

Itse kuulun tähän ryhmään että olen hyvä heittäjä.Ei se millaisena lahjana ole tullut,siihen vaaditaan vaa hemmetisti heittoja.Tosin jotkut harjottelevat heittoja kellon ympäri eikä niistä siltikään tule hyviä siinä. Kai joku geeni siiihen on siis minua auttanut.

TarmoShooter sanoi:
Itse kuulun tähän ryhmään että olen hyvä heittäjä.Ei se millaisena lahjana ole tullut,siihen vaaditaan vaa hemmetisti heittoja.Tosin jotkut harjottelevat heittoja kellon ympäri eikä niistä siltikään tule hyviä siinä. Kai joku geeni siiihen on siis minua auttanut.

ja minua on sanottu koko kuppikunnan komeimmaksi, olen myös odotellut millon kutsu Hunkseihin tulee, mut ei ole vielä tullut. Monet on tullu haukkuu minuu, mut mitä miä voin sille et oon saannu komeudengeenin ::) :p

joo oli ihan pakko

Mitkä ovat mielestänne parhaat heiton opetus dvd:t. Onko kokemuksia esim. BetterBasketball shooting with JJ.Redick , Swish yms...

Olen omasta mielestäni suhteellisen hyvä heittäjä. Tekniikka on jo aikalailla kunnossa, mutta tarkkuutta vielä pitäisi harjoitella. Väittäisin jopa, että osun vähintään rimaan noin yhdeksällä heitolla kymmenestä. Ja kolmosia ne olla pitää.

Mutta en tiedä sitten miksi olen näinkin hyvä. Kai siihen on se aikaseimminkin mainittu koordinaatio vaikuttanut. Ja löytyy myös jännä kyky "tuntea kori". Eli sitä tietää jo pallon ollessa ilmassa, että meneekö sisään vai eikö...

rima?

Nero sanoi:
Olen omasta mielestäni suhteellisen hyvä heittäjä. Tekniikka on jo aikalailla kunnossa, mutta tarkkuutta vielä pitäisi harjoitella. Väittäisin jopa, että osun vähintään rimaan noin yhdeksällä heitolla kymmenestä. Ja kolmosia ne olla pitää.

Mutta en tiedä sitten miksi olen näinkin hyvä. Kai siihen on se aikaseimminkin mainittu koordinaatio vaikuttanut. Ja löytyy myös jännä kyky "tuntea kori". Eli sitä tietää jo pallon ollessa ilmassa, että meneekö sisään vai eikö...

Oletin että tarkoitat rimalla korirautaa...En tiedä minkä ikäinen olet, mutta jos olet B-junnu tai jotain siitä ylöspäin niin se että osuu lähes aina rautaan kun heittää ei ole kovin hyvin...

Miksi?!

Miksi ihmeessä te typerät naskit tulette kehumaan että olette niin helvetin hyviä heittäjiä, vaikka epäilisin että olette ihan sieltä itsestään. Tänne ei tarvitse tulla jauhamaan tollasta paskaa. HUOH! :mad:

hohhoijjaa

Nero sanoi:

niin että jos b-junnu olet tai edes vanhempi c-junnu niin ei "rimaan" osuminen tee hyvää heittäjää. jos heittäisit 9 kymmenestä keskelle niin sitten puhuttaisiin jo heittotaidosta...

Asian voi tietty nähdä noinkin. Mutta minä en (toistaiseksi) harrasta koripalloa joukkueessa, joten täysin omalta pohjalta olen tähänkin asti pärjännyt, ja näkisin sanomani asiat kohtuullisen hyväksi suoritukseksi, itseoppioneisuuden puolesta. Enkä sitten tiedä millä mittapuulla te katsotte heittäjän taidon, ja mitkä asiat huomioitte ja mitkä ette. Eihän aina tarvitse edes verrata?

Ja mikäli ei heittoni miellytä, niin treenaan myös ponnistusvoimaa. Kyllä ne hypyt lähtee jo kolmeen metriin parin askeleen kevyellä vauhdinotolla. Vai pitäisikö n. 180 senttisen, 15-vuotiaan itseoppineen kaverinkin vetää Michael Jordan -slamia 305-korirautaan? Termeistäkin on Suomalaisessa urheilussa täysin turha alkaa itkemään... Niitä riittää kun alkaa ajattelemaan.

Mitkä ovat mielestänne parhaat heiton opetus dvd:t. Onko kokemuksia esim. BetterBasketball shooting with JJ.Redick , Swish yms... Ja voiko noit Dvd:tä tilata/ostaa mistään suomesta

Nero sanoi:
Asian voi tietty nähdä noinkin. Mutta minä en (toistaiseksi) harrasta koripalloa joukkueessa, joten täysin omalta pohjalta olen tähänkin asti pärjännyt, ja näkisin sanomani asiat kohtuullisen hyväksi suoritukseksi, itseoppioneisuuden puolesta. Enkä sitten tiedä millä mittapuulla te katsotte heittäjän taidon, ja mitkä asiat huomioitte ja mitkä ette. Eihän aina tarvitse edes verrata?

Öö, no... Jos kirjoitellaan koripalloaiheiselle foorumille ja oletetaan kirjoittajien/lukijoiden ymmärtävän hyvällä heittäjällä kahta asiaa, eli 1) heitto on teknisesti hyvä (tietenkin on olemassa myös vähemmän perinteisiä hyviä heittäjiä) ja 2) heitto menee sisään, niin katsoisin kyllä, että silloin ei voi ilmoittaa olevansa hyvä heittäjä, jos osuu 9/10 edes "vähintään rimaan". Kuka tahansa pienelläkään voimalla varustettu osuu rautaan vaikka silmät kiinni, sitä ei mielestäni voida pitää minään saavutuksena. Tiedän paljon "teknisesti hyviä", jotka eivät oikeasti ole teknisesti hyviä, koska heittävät ohi. Koripallossa on tarkoitus pistää palloa sen oranssin renkaan läpi. Jos se ei mene hyvällä prosentilla sisään, niin silloin ei ole kyse hyvästä heittäjästä.

Voidaanhan tietty sitten ajatella, että no okei, jos ei kerran ole koskaan harrastanut koripalloa missään, niin onhan se ihan taitavaa, jos osuu edes joskus sinne koriin... Mutta koripallofoorumilla tuskin kukaan uskoo ketään "hyväksi heittäjäksi" näillä aiemmin mainituilla "9/10 vähintään rimaan"-kriteereillä. Koripalloa harrastamattomille kavereille voi olla ihan kova jätkä. Eikä siinä ole mitään pahaa. ;)

Ai niin, unohtu nyt lesota sitten sillä omalla heitolla, kun sehän tämän koko keskustelun tarkoitus oli: vaparienkka on 48. Eli siis, näillä omilla kriteereilläni, olen heittänyt parhaimmillaan 48 vaparia putkeen korirenkaan läpi, en rautaan. Ja sori, mun huumorintaju vaan sai tästä keskustelusta jotkin omituiset jysärit. :D Jatka harrastusta, mene vaikka johonkin jengiin. Siellä ne opettaa sut käyttämään sitä heittotekniikkaasi oikein.

-Mickey-

Itse olen tätä asiaa miettinyt jo vuosia. Olen tullut siihen tulokseen että hyvät heittäjät koostuvat seuraavista neljästä perusasiasta: Oikea-aikainen harjoittelu, korkea harjoittelun määrä ja laatu, erinomainen motoriikka ja oikeat henkiset kyvyt:

- Heittämisen harjoittelu tulisi aloittaa mahdollisimman aikaisin ja heti alusta tulisi opettaa oikea tekniikka ja vaatia sitä joka tilanteessa. Näin oikea heittotekniikka saadaan juurtumaan mahdollisimman aikaisin.
- Hyvät heittäjät harjoittelevat heittämistä paljon. Toistomäärien tulee olla suuria ja tavoitteena tulee olla että jokainen heitto on samanlainen (tarkoittaen että vapari on aina samanlainen, hypäri samanlainen jne).
Kentälle ei saa nähteä heittelemään, sinne mennään heittämään! Larry Bird heitti joka päivä 600 hypäriä. Ei ihme että heitto upposi pelissäkin...
- Hyvillä heittäjillä on geenipohjan mukanaan tuoma erinomainen motoriikka. Tämä mahdollistaa liikkeen toistamisen aina samanlaisena. Ihmisillä joilla ei tätä perimää ole, heittotekniikka hajoaa helpommin ja esim kyynärvarren suunta saattaa pahimmillaan muuttua joka heitossa. Tämä on ehkä tärkein asia joka erottaa erinomaisen heittäjän tavallisesta paiskojasta.
- Henkiset kyvyt voi jakaa karkeasti kahteen osaan: Halu kehittyä jolloin tekee paljon töitä sen jälkeenkin kun perushommat on tehty. Toinen, mutta se tärkein on itsevarmuus. Hyvät heittäjät ovat yleensä todella itsevarmoja ihmisiä jotka luottavat omiin kykyihinsä ja haluavat heittää tilanteessa kuin tilanteessa. Aina kun he heittävät, ovat he varmoja että se menee sisään eivätkä mieti epäonnistumista niinkuin huonot heittäjät yleensä tekevät.

Noista on hyvät heittäjät tehty.

miksiei

Nero sanoi:
Vai pitäisikö n. 180 senttisen, 15-vuotiaan itseoppineen kaverinkin vetää Michael Jordan -slamia 305-korirautaan?

Mielellään..

-Mickey- sanoi:
Itse olen tätä asiaa miettinyt jo vuosia. Olen tullut siihen tulokseen että hyvät heittäjät koostuvat seuraavista neljästä perusasiasta: Oikea-aikainen harjoittelu, korkea harjoittelun määrä ja laatu, erinomainen motoriikka ja oikeat henkiset kyvyt:

- Heittämisen harjoittelu tulisi aloittaa mahdollisimman aikaisin ja heti alusta tulisi opettaa oikea tekniikka ja vaatia sitä joka tilanteessa. Näin oikea heittotekniikka saadaan juurtumaan mahdollisimman aikaisin.
- Hyvät heittäjät harjoittelevat heittämistä paljon. Toistomäärien tulee olla suuria ja tavoitteena tulee olla että jokainen heitto on samanlainen (tarkoittaen että vapari on aina samanlainen, hypäri samanlainen jne).
Kentälle ei saa nähteä heittelemään, sinne mennään heittämään! Larry Bird heitti joka päivä 600 hypäriä. Ei ihme että heitto upposi pelissäkin...
- Hyvillä heittäjillä on geenipohjan mukanaan tuoma erinomainen motoriikka. Tämä mahdollistaa liikkeen toistamisen aina samanlaisena. Ihmisillä joilla ei tätä perimää ole, heittotekniikka hajoaa helpommin ja esim kyynärvarren suunta saattaa pahimmillaan muuttua joka heitossa. Tämä on ehkä tärkein asia joka erottaa erinomaisen heittäjän tavallisesta paiskojasta.
- Henkiset kyvyt voi jakaa karkeasti kahteen osaan: Halu kehittyä jolloin tekee paljon töitä sen jälkeenkin kun perushommat on tehty. Toinen, mutta se tärkein on itsevarmuus. Hyvät heittäjät ovat yleensä todella itsevarmoja ihmisiä jotka luottavat omiin kykyihinsä ja haluavat heittää tilanteessa kuin tilanteessa. Aina kun he heittävät, ovat he varmoja että se menee sisään eivätkä mieti epäonnistumista niinkuin huonot heittäjät yleensä tekevät.

Noista on hyvät heittäjät tehty.
Hienoja ajatuksia Mickey :D,
1. Harjoittelu on heti aloitettava oikein. Harjoittelussa ei ole syytä heittää yhtään kauenpaa, kuin on kyseisen pelaajan 0-raja. Jos ottelussa vaikka lipsahtaa 1 ja 2 kolmosta se ei oppimista haittaa.
2. Haitallista sen sijaan on suurien kaukoheittojen määrä, silloin kun pelaaja ei vielä osaa käyttää voimiaan oikein(nilkka, polvi, lonkka). TS ei ossa ponnistaa saatikka nousta varpaille, käyttänen näitä kolmea vaihetta.
3. Kun osatan heittotapa oikein, ts. tystytään toistamaan sama heitto over and over again, on aika siirtyä suurempiin toistoihin, mutta jälleen ensin omalta etäisyyksiltä harjoituksissa ja omissa riennoissa.
4. On , yes, oltava heittämässä ei heittelemässä. Mileuiten 15 min tosissaan kun 2 h heitellen
5. Geeni pohjaan en varsinaisesti usko kuin ns. syvyyskatseen osalta. Sen sisaan jos on ylävartalosta ja hartiaseudulta irtonainen ja pääsee heittoasentoon ilman suuria vaikeuksia, niin ei se varmasti - en tiedä - ole synnyinlahja, enempi uskon siihen, kun tälle lihastonus tienoolle ei ole syötetty valtavasti voimamassaa ja väärää tietoa. Alue on ikäänkuin "tyhjä taulu" tai maaperä, jonne pääsee syöttämään heti "oikeaa " tietoa.
6. Voit tehdä itsestäsi myös hyvän heittäjän olematta "picture shooter" tekemällä valtavasti työtä ja toistoja. Näin saat heiton aina samanlaiseksi, mutta vaara on kun et pääse heittlemään niitä 600 heittoa päivässä
7. Kyynärpäällä ei ole valtavaa merkitystä heitossa, tärkeämpää on poista kaikenlainen paine hartiaseudulta ja saada tähtäin kohdalleen todella yhdenkäden heitoksi ja saattovaiheessa pitää KÄMMEN OSOITTAA KORILLE. = TÄHTÄYS JA RENTOUS
8.Itsevarmuus on tärkeää, mut ei liian tärkeää. Molempia löytyy korintekijöistä. Rohkeus ja muun porukan hyväksyminen on tärkeää. Jos et hyväksy turhan itsevarman heittäjän heittoja, et mene hakemaan levypalloja. Mut ihan oikein henkiset ominaisuudet ovat tärkeitä ::)

Uskon että tavallinenkin pulliainen voi tehdä itsestään hyvän otteluheittäjän, takuulla

Entä kun heitto ns.katoaa eli tuntuu että se ei vaan millään uppoa?Tälläisiä hetkiä/päiviä tulee varmaan kaikille kovillekin tykeille joskus.(varsinkin 3p-heitoissa)
Itse olen tehnyt niin että menen takaisin sinne korin alle,siitä vaan paljon toistoja,toistoja ja pikkuhiljaa matkaa lisää.Taas se tekniikka ja fiilis löytyy ja alkaa uppoamaan kauempaakin.
Vähän sama kuin mäkihyppääjät hakee tekniikkaa pienistä mäistä.
Minulla ainakin toimii eli voin suositella.

Remu sanoi:
Entä kun heitto ns.katoaa eli tuntuu että se ei vaan millään uppoa?Tälläisiä hetkiä/päiviä tulee varmaan kaikille kovillekin tykeille joskus.(varsinkin 3p-heitoissa)
Itse olen tehnyt niin että menen takaisin sinne korin alle,siitä vaan paljon toistoja,toistoja ja pikkuhiljaa matkaa lisää.Taas se tekniikka ja fiilis löytyy ja alkaa uppoamaan kauempaakin.
Vähän sama kuin mäkihyppääjät hakee tekniikkaa pienistä mäistä.
Minulla ainakin toimii eli voin suositella.

Hienoa Remu,

Ei hakeudutaan takaisn sinne 0-pisteeseen mistä pallo menee aina sisälle, oli se vaikka metrin päässä korista. On myös opittava tuntemaan oma heittonsa, jotta voi mielikuvituksissa kerrta sen kun tulee penkille miettimään ohiheittojaan

Eiköhän se ihan yksinkertainen asia ole, että kun rupeaa harjoittelemaan tarpeeksi ajoissa, oikein ja paljon niin väkisinkin kehittyy hyväksi heittäjäksi. ( Voikun olisin ite viitsinyt harjoitella :D )

TriZ sanoi:
Eiköhän se ihan yksinkertainen asia ole, että kun rupeaa harjoittelemaan tarpeeksi ajoissa, oikein ja paljon niin väkisinkin kehittyy hyväksi heittäjäksi. ( Voikun olisin ite viitsinyt harjoitella :D )

Itse harjoittelisin melkein joka päivä mutta asuinalueella ei ole sisähalleja ja lähin on n.7 kilsan päässä. Kesäisin kilsan päässä on ulkokenttä jossa usein käyn mutta talvella omien treenien ohessa ei voi paljoa mitään tehdä vaikka haluja olisi.

-Mickey-

No mitäs jos matkustaisit sen 7 kilsaa sinne hallille jos siellä saa heittää? Jos oikeasti haluat jotain asiaa niin tuo välimatka tuskin on mikään este...

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.