Vs: Miksi hyvä heittäjä otetaan penkille?
Vieras sanoi:
Tämä ketju on hyvä nostaa ylös nyt ja lukea.
Aihe liittyy myös maajoukkueiden taktiikkaan.
Nimittäin minun lisäkseni kp.comin kommentaattoreita kiusasi eilisiltana kysymys siitä, miksi mies otettiin pois juuri kun hänellä oli päällä flow, vaikkapa Salinin 3+2.
Samaa ihmettelin erityisesti WU16-joukkueen pelistä. Miksi ottaa penkille pelaaja, joka juuri on osoittanut, että tänään hänellä onnistuu?
Kertokaapa asiaan liittyvät fundeeraukset, tietäväiset!
Onko siinä jokin taktinen juttu, esimerkiksi ajattelu, että vastustaja alkaa joka tapoauksessa puolustaa menestyjää heti kovemmin, joten annetaan huilia ja sekoitetaan samalla vastustajan peliä?
Voi kuule, tässä on aiheellinen kysymys jonka voisi huoletta heittää aika monellekin valmentajalle. Joskus todella miettii, että minkälaista aivotoimintaa löytyy tietyiltä valmentajilta. Muistan itse kun pelasin aktiivina, niin joskus tuli eteen tilanteita, että huomasi varmimman tavan päästä penkille, kun laittoi pari kolmosta putkeen sisään. Ja aina sitten perustellaan ja puolustellaan näitä penkityksiä, että pelaaja olisi väsynyt. Itse ainakin tein muutaman kerran hyvinkin selväksi, mitä mieltä olin siitä, että mut otettiin penkille parin minuutin jälkeen, kun pohjilla oli pari hyvää ofua ja difua. Kyllä vitutti ja kovin.
Ei pelaaja mitenkään väsynyt ole, jos hyökkäyspäässä kulkee kuin unelma. Silloin pelataan flow-tilassa. Sitä paitsi, vaikka olisi hieman väsynytkin, niin itse valmentajana katsoisin jopa hieman läpi sormien mahdollista pientä löysäilyä puolustuksessa, mikäli hyökkäyspäässä kulkee unelmasti. Ja en nyt tarkoita lievällä löysäilyllä sitä, että oma jätkä tekee joka tilanteesta korin. Jos näin on, niin penkille tietty
Ja onko sekään mikään puolustus sitten penkitykselle, että "vastustaja kuitenkin saa sen jossain vaiheessa kuriin" tai että "jossain vaiheessa se kuitenkin alkaa heittää ohi". Ei minun mielestä. Jos se hetki ei ole nyt, niin antaa palaa. Kyllä minä valmentajana sanon sitten, kun ei saa enää heittää.
Usein kyse ei ole siitä, että pelaaja ei olisi enää "kuuma" sen jälkeen kun on otettu penkille flow-tilan parhaalla mahdollisella hetkellä. Sitä vaan vituttaa niin paljon, että se syö jo pelifiilistäkin