Koripallo.com

Miro Little - Utahissa tähdeksi?

Moni suomalainenkin urheilija pääsee nauttimaan jo kelpo korvauksista. Arvioiden mukaan suomalaisista koripalloilijoista suurin NIL-sopimus on maajoukkueen takamiehellä Miro Littlellä, joka siirtyi Baylorista täksi kaudeksi Utahin yliopistoon.

Joukkueensa avauskokoonpanoon kuuluvan Littlen NIL:n arvioidaan joissain lähteissä olevan 250 000–350 000 dollaria.

Little ei vahvista väitettyä summaa.

”En halua kommentoida muuta, naurahdan vain”, hän ilmoittaa Salt Lake Citystä.

Etuja on muitakin kuin suora rahallinen korvaus. Esimerkiksi Utahissa pelaajat saavat halutessaan käyttöönsä joko Jeepin Grand Cherokee -maasturin tai Dodgen ison pickup-mallisen auton. Little ei ole kelpuuttanut kumpaakaan vaihtoehtoa.

”Minulla on oma auto”, hän linjaa.

Little kertoo tehneensä kouluvalintaa koskevat päätöksensä ensisijaisesti urheilullisin perustein, mutta ei kiellä sitä, etteikö NIL-sopimus olisi nykyään kaikissa neuvotteluissa ja päätöksissä vahvasti mielessä.

”Koripallo edellä mennään, se on pääasia. Mutta kyllä nyky-ympäristössä NIL-tarjouskin vaikuttaa. Se kertoo myös koulun arvostuksesta pelaajaa kohtaan ja siitä, millaista roolia tälle kaavaillaan. Jos koulu tarjoaa pelaajalle isoa rahasummaa, todennäköisesti vastuutakin on tulossa.”

Miron NIL-rahoista on mahdoton sanoa mitään varmuudella. Mutta esim. tämän Hesarin jutun perusteella vaikuttaisi kuitenkin siltä, että rahasummat ovat paljon korkeampia kuin mitä hän Euroopassa voisi tienata (tällä hetkellä).
Tuo NIL arviohan perustuu johonkin Palotien heittoon podcastissa. Ensi vuonna ei tule tällä esityksellä saamaan lähellekkään noin paljoa rahaa. Kannattaakin miettiä että olisiko parempi tulla sieltä Eurooppaan pelaamaan ja kehittymään koviin sarjoihin kuin istua vielä vuosi penkillä ja sitten tulla korisliigaan pyörimään

Eipä taida olla kuusinumeroinen liksa ensikaudella
NIL-rahat eivät tietenkään ole mitään julkista tietoa, mutta tuskin Utahin penkillä tulot sitä luokkaa ovat, että rahan takia kannattaa kouluun jäädä.
Ensi vuonna ei tule tällä esityksellä saamaan lähellekkään noin paljoa rahaa.
Mistä ihmeestä teille on tullut käsitys, että NCAA-palkat olisivat jotenkin suoritusperusteisia ja sopimukset yksivuotisia?

Kerro ihmeessä. Sanoisin että olisi todella hyödyllistä tuollaista tietoa jakaa, kun tästä on varmasti itseni ohella sadat muut käyttäjät kiinnostuneita.
jos omistat näppäimistön, näytön, internetin ja englannin kielen taidon niin ei ole hirveän vaikeata löytää

Kannattaa aloittaa täältä: Google.com

jos omistat näppäimistön, näytön, internetin ja englannin kielen taidon niin ei ole hirveän vaikeata löytää

Kannattaa aloittaa täältä: Google.com
Aika ikävä suhtautuminen. Kun sinulla on se tieto, sen jakamisen vaiva olisi varmaan vähäisempi kuin että sadat ihmiset lähtevät - moni aika hatarilla pohjatiedoilla - randomisti googlettamaan jotain juttua. Etkö nyt siis viitsisi meitä jeesata?

Miron harmiksi NCAA-uraa ei voi jatkaa 10 vuoden ajan (vaikka Gustavson aika lähelle pääsikin).

Ihan pian pitäisi alkaa ajatella sitä oikeaa ammattilaisuraa, ja lähtökohdat sille eivät ole erityisen lupaavat, jos "läpimurtokaudellaan" päätyykin rotaation ulkopuolelle laskeskelemaan NIL-rahojaan penkillä.

Nyt kannattaisi mahdollisimman nopeasti unohtaa Utah ja se perisuomalainen "Ei täs mitään, tehdään sitä kovaa duunii joukkueen eteen harjoituksissa ja ollaan valmiita jos se näyttöpaikka tulee" -retoriikka ja suunnata kaikki energia omien
heikkouksien poistamiseen määrätietoisella työllä.

Sitten kohti Eurooppaa. On selvää, että Miro joutuu aloittamaan melko pohjalta surkean NCAA-taipaleensa jälkeen, mutta it is what it is.

Viimeksi muokattu:
Miron harmiksi NCAA-uraa ei voi jatkaa 10 vuoden ajan (vaikka Gustavson aika lähelle pääsikin).

Ihan pian pitäisi alkaa ajatella sitä oikeaa ammattilaisuraa, ja lähtökohdat sille eivät ole erityisen lupaavat, jos "läpimurtokaudellaan" päätyykin Utahissa rotaation ulkopuolelle laskeskelemaan NIL-rahojaan penkillä.
Ottamatta kantaa siihen mikä olisi fiksua ja missä taso riittäisi nyt tai tulevaisuudessa, niin kyllähän noilla huhutuilla tuloilla 4 vuodessa kerää jo sellaisen nipun rahaa, mistä voi vaan haaveilla sitten Belgian 1. divarissa tms eurosarjassa.

Huippu-urheilijoilla on ehkä (toivottavasti) enemmän selkärankaa kuin mattimeikäläisellä. Mutta jos pomo sanoisi, että maksan sulle 6x mitä toisiks paras maksaisi ja riittää kun käyt vartin päivässä toimistolla heilumassa, pekka hoitaa muut työt puolestasi, niin hulluhan siitä kieltäytyisi.

Ottamatta kantaa siihen mikä olisi fiksua ja missä taso riittäisi nyt tai tulevaisuudessa, niin kyllähän noilla huhutuilla tuloilla 4 vuodessa kerää jo sellaisen nipun rahaa, mistä voi vaan haaveilla sitten Belgian 1. divarissa tms eurosarjassa.

Niinpä.. Ennen NIL-rahoja Pyynikin Toivottaman/Salt Lake City Saunan NCAA-kritiikki kohdistui aina siihen, että yliopistosta pitäisi lähteä mahdollisimman nopeasti Eurooppaan ammattilaiseksi tienaamaan. Eikä pelata ilmaiseksi ja "hakea kokemuksia".

Nyt sitten kun NIL-rahat ovat isompia kuin mitä olisi tarjolla ammattilaisena Euroopassa, niin edelleenkään ei kelpaa.

Mistä ihmeestä teille on tullut käsitys, että NCAA-palkat olisivat jotenkin suoritusperusteisia ja sopimukset yksivuotisia?
Mulla on ollut sellainen käsitys, että nämä NIL-rahat eivät ole palkkoja vaan pelaajien omista yhteistyösopimuksista tulevaa tuloa. Korjatkaa toki jos olen väärässä. Tietoa näiden rahojen suuruudesta minulla ei ole. Huhuja olen kuullut, mutta pidän niitä kohtuullisen epäluotettavina. Hurjimmissa huhuissa Miro olisi toiseksi parhaiten tienaava suomalainen koripalloilija Markkasen jälkeen, mutta se tuntuu aika rajulta arviolta.

En ole myöskään sellaisessa asemassa, että osaisin sanoa mikä on paras liike tulevan ammattilaisuran kannalta, mutta perstuntumalla tuo yliopistossa penkin kuluttaminen ei ole ihan kamalan kehittävää. Toivottavasti tästä slumpista noustaan vielä kovempiin minuutteihin, mutta mikäli ei, niin pitäisin ihan järkevänä ainakin vähän kartoittaa seuraavaa siirtoa.

Mulla on ollut sellainen käsitys, että nämä NIL-rahat eivät ole palkkoja vaan pelaajien omista yhteistyösopimuksista tulevaa tuloa. Korjatkaa toki jos olen väärässä. Tietoa näiden rahojen suuruudesta minulla ei ole. Huhuja olen kuullut, mutta pidän niitä kohtuullisen epäluotettavina. Hurjimmissa huhuissa Miro olisi toiseksi parhaiten tienaava suomalainen koripalloilija Markkasen jälkeen, mutta se tuntuu aika rajulta arviolta.

En ole myöskään sellaisessa asemassa, että osaisin sanoa mikä on paras liike tulevan ammattilaisuran kannalta, mutta perstuntumalla tuo yliopistossa penkin kuluttaminen ei ole ihan kamalan kehittävää. Toivottavasti tästä slumpista noustaan vielä kovempiin minuutteihin, mutta mikäli ei, niin pitäisin ihan järkevänä ainakin vähän kartoittaa seuraavaa siirtoa.
Vaikka tienestit olisivatkin hyvät tällä hetkellä ja varmaan tulevaisuudessakin Utahin joukkueessa, niin pelillinen taito on kyllä valitettavasti askeleen jäljessä vs joukkueen pelaava rotaatio. Vaikea on saada kunnollista sopimusta Eurooppaan saati haaveilla NBA:sta noilla näytöillä. Kyllä Scoutit seuraavat toki pitemmällä otannalla pelaajan kehitystä, mutta jos kehityskäyrä on pitemmän aikaa laskusuunnassa, niin mahdollisuudet ohenevat merkittävästi

Vaikka tienestit olisivatkin hyvät tällä hetkellä ja varmaan tulevaisuudessakin Utahin joukkueessa, niin pelillinen taito on kyllä valitettavasti askeleen jäljessä vs joukkueen pelaava rotaatio. Vaikea on saada kunnollista sopimusta Eurooppaan saati haaveilla NBA:sta noilla näytöillä. Kyllä Scoutit seuraavat toki pitemmällä otannalla pelaajan kehitystä, mutta jos kehityskäyrä on pitemmän aikaa laskusuunnassa, niin mahdollisuudet ohenevat merkittävästi
Niinpä. Nyt näyttää siltä, ettei Miroa kukaan huomaa ainakaan Utahin pelien ansiosta. Jollei Susijengipeleissä loista (mihin en välttämättä usko), niin saa hakea vauhtia Korisliigasta NCAA:n jälkeen.

Niinpä. Nyt näyttää siltä, ettei Miroa kukaan huomaa ainakaan Utahin pelien ansiosta. Jollei Susijengipeleissä loista (mihin en välttämättä usko), niin saa hakea vauhtia Korisliigasta NCAA:n jälkeen.
Ei sekään huono vaihtoehto ole

Mulla on ollut sellainen käsitys, että nämä NIL-rahat eivät ole palkkoja vaan pelaajien omista yhteistyösopimuksista tulevaa tuloa. Korjatkaa toki jos olen väärässä.
Eivät ole (vielä) suoraan palkkaa yliopistolta, mutta eivät ne myöskään mitenkään "omia" rahoja ole.

Vaikka nyt rahastaminen on suoraan sallittua, on tilanne yhä vähän sekava, kun ne rahat eivät tule suoraan koululta. Ja tähän ollaan myös ajamassa muutosta.

Eri yliopistot ovat asian eri tavoin järjestäneet, mutta yleisesti ottaen on jonkinlainen sponsoreiden yhteenliittymä, mihin sitten kasataan fyrkkaa, jolla saadaan pelaajia hankittua. Koulu tekee tarjoukset, mutta maksaja on joku tällaisen yhteenliittymän kaltainen. Samaa sakkia, siis näitä "buustereita" ja alumneja sekä paikallisia autokauppiaita yms., jotka ovat vuosikymmeniä pimeänä / kiertoreittejä maksaneet pelaajille.

Nimellisesti siis pelaajien omia sopimuksia, mutta oikeasti ei - vaan ihan vain palkkaa pelaamisesta.

Siitä on toki suomimediassakin asti ollut juttua, että sopimuksiin on pelaajan syytä käyttää agenttia ja suhtautua täysin kuin ammattilaissopimukseen, koska on tapauksia, joissa rahat ovat vain jääneet saamatta. Eikä silloin niitä välttämättä mistään voi mennä vaatimaan tai vaihtaa koulua kesken kauden kuten ammattilaisena.

Tainnut joskus esim. Turkissa ja Venäjällä palkanmaksun vaatimukset kaikua kuuroille korville, lajista riippumatta.

Silloin kun NIL alkoi, nuo diilit olivatkin pelaajan ja jonkun tahon välisiä, mutta tuo on jo historiaa. Diilit tulevat joltain taustayhteisöltä ja rikkaat yksityiskoulut ovat selkeässä etulyöntiasemassa. Iso osa pelaajista saa sellaisia summia, joista ei voi edes haaveilla ensimmäisellä ammattilaiskaudella Euroopassa.
Tämä tulee sekottamaan myös eurokorista. Aikaisemmin monet nuoret juniorit jäivät Eurooppaan kehittymään akatemioihin, mutta nyt kun freshmanille tarjotaan 7 numeroisia taalamäärisä NCAAssa, suunta muuttuu.
Samoin keskitasolla ja sen alapuolilla pyörivissä Euroopan liigoissa voi olla vaikea rekrytä jenkkejä jatkossa, voi olla että pitää mennä kakkosdivaritasolle että sielä saa miehiä 2000 taalalla kuukaudessa.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.