Vs: MVP 2008?
Mä olen aina koettanut mieltää pelaajien arvokkuuden seuraavan kaltaisen ajatusleikin kautta:
"Pelaajan arvokkuus joukkueelleen" := "Joukkueen taso pelaajan kanssa" - "Joukkueen taso ilman pelaajaa"
Koko homma on siis muotoa "X = Y - Z".
Jos joukkue on huono (tai huonompi kuin joku toinen), Y on pieni, eikä pelaaja voi olla kovin arvokas (X on pienempi).
Jos joukkue on muuten hyvä ja pärjäisi ilman pelaajaa, Z on iso, eikä pelaaja ole joukkueelleen niin välttämätön (X on pienempi).
Luonnollisesti esimerkiksi sarjan parhaalla joukkueella Y on suurin, jolloin paras/tärkein sen pelaajista on hyvin mahdollisesti "sarjan tärkein pelaaja" (vrt. Nowitzki viime kaudella).
Vastaavasti pelaaja, joka on joukkueelleen kaikki kaikessa (Z on pieni, joukkue ei pärjää ilman pelaajaa), vastaa aika hyvin "tärkeän pelaajan" määritelmää.
Koko ajatusleikki on siis pelkkä ajatusleikki, eikä sen avulla pysty sanomaan mitään konkreettista (ne pelaajien henk. koht. voittoihin liittyvät statsit esim. 82games.comissa voi unohtaa aivan saman tien).
Joukkueiden tason arvioiminen (eli Y) on ehkä vielä jotenkin mitattavissa. ("Mutku länsi on sit kuitenkin kovempi konverensi.")
Joukkueen tason hypoteettinen arvioiminen ilman jotain tiettyä pelaajaa, on siis täysin subjektiivista ja vaatii aika paljon arvioijalta. Ja tietenkin jonkun pelaajan sokeat ja umpimieliset fanittajat voivat aina väittää, että ilman LBJ:tä, Kobea tai Paulia joukkue olisi ihan sysip*ska. Ja siitä päästään sitten siihen vastenmieliseen oman suosikin joukkuetovereiden (tai jopa suosikkijoukkueen pelaajien) haukkumiskilpailuun, jonka voittaa se, joka lyttää omansa pahimmin ja näin hehkuttaa oman suosikkinsa kaikkein tärkeimmäksi.
Joka tapauksessa kukin valkkaa MVP:nsä tyylillään. Tämä on vain karkea hahmotelma, jolla olen koettanut itselleni joskus suhteellisen moniselkoista ongelmaa hieman jäsennellä.
edit. Hitsi, kun tuolta pukkaa koko ajan uutta viestiä...
dynastY- sanoi:
Ai niinkö? Sä et taida muistaa esim. viime vuoden postauksiani siitä, että MVP pysti kuuluu Dirkille tai Steve Nashille? Menepäs kaivamaan ketju esille... Vinkki - se on minun aloittamani
Ei kannata solvata toista, ellei varmista ensin tiettyjä asioita. Kiitos.
No, sitten se on varmaan vaan toi suhteellisen ällö "SnitchDevil"-avatar, joka saa mulla aina kaikki karvat pystyyn.
Joka tapauksessa on myönnettävä, että olit oikeassa viime vuoden suhteen.
dynastY- sanoi:
Eihän se MVP mikään rauhanpalkinto ole? Bryant saattaa olla täys mulkku, mutta kentällä hänen edesottamuksiaan ei voi olla kuin ihastelematta, eikö? On hyvä antaa tunnustusta, kun se on ansaittu.
Ei. Kyllä se on ollut täysi mulkku kentälläkin... Itsekäs, töykeä, ylimielinen ja lapsellinen. H*lvetin huono joukkuetoveri. Puolustaa silloin, kun kiinnostaa. Syöttää silloin, kun huvittaa. Ja miten esimerkiksi meni se "ei heittoja toisella puoliajalla"-protesti, kun joku oli kehdannut väittää, että Bryant olisi ehkä ottanut muutaman vedon liikaa?
Turha myöskään väittää, että Bryant olisi "parantanut tapojaan viime aikoina".
Käytännössä tämä on sama väite kuin "Nikita F. ei ole vähään aikaan kolmoissurmannut ketään". Hieno mies toisin sanoen.
Mutta ei nyt mennä tohon. Just kerkesin myöntämään sällille MVP:n ja nyt jo meinaa v!tuttaa.
"Vai vieläkö voi peruuttaa?"