Veikko Karenin (RIP) aikana säännöt olivat kovasti erilaiset. En muista milloin olisi tullut tuollainen, että pallo aina kuolee kun pilli soi riippumatta siitä ollaanko jossain päin kenttää heittotilanteessa tai ei. Mulla ei valitettavasti ole tallessa 1-alkuiselta vuosiluvulta olevia sääntökirjoja.
Nyt kuitenkin mennään nykyisten sääntöjen 10.4 pykälän mukaan. Sama asia kerrataan tulkinnoissa kohdassa 10-1.
Nykyiset sääntökirjat ovat minun mielestäni heikkolaatuisia....
Sääntöjen historiaa vuodelta 1992: "Rikkomuksen tapahtuessa erotuomarin on vihellettävä ja samanaikaisesti näytettävä käsimerkki, jolloin pelikello on pysäytettävä ja pallo kuolee".
42 kiteytti asian tuossa aiemmin hyvin: "Tuomari tulkitsee alkoiko heittoliike ennen virhettä". Tästä olemme varmaankin kaikki samaa mieltä.
Nykysääntökirjoissa puhutaan virheen tapahtumisesta, mutta niissä ei mainita juuri lainkaan viheltämistä ja muuta signalointia. Tulkintani mukaan ensin tapahtuu virhe, joka havaitaan. Siinä välissä on jonkin verran viivettä. Lopuksi tuomari suorittaa signaloinnin eli viheltämisen ja käsimerkit. Luultavasti pilliin puhaltamisessa sekunnin tai parin viive ei ole paha asia, koska tuomarit haluaa nähdä tilanteen "kokonaisena" ja tehdä harkittuja ratkaisuja....
Miten videotarkistukset NBA:ssa hoidetaan? Kumpi on määrävämpi tekijä virheen syntyhetki vai tuomarin käden nosto?
NBA Referee Instant Replay Outline. Off-Ball Foul Timing Review:
"To review whether a player without the ball was fouled prior to his teammate beginning his shooting motion on a successful basket".
Eli katsellaanko NBA:ssa videotarkistuksissa milloin tuomari nostaa käden ylös virheen merkiksi? Vaihtoehtoisesti ne katsoo itse tilannetta. Tämä NBA-vertaus on kaukaa haettu, mutta yritän sillä jotenkin todistella omaa kantaani...