Vs: Namika Lahti 2014-2015
Kolmesekkaa sanoi:
Kyllähän tuo n. 500-600 katsoja ka. on hävettävän vähän. Jotain tarttis tehdä :'(
Liput 14-20 e aivan liikaa. Pääkatsomoon max. 15 e, pääty 10 e....No, ensi kaudella sitten ?
Hämeenmaan ponssaamassa pelissä oli katsojia n. 1500, vaikka Hra Fanipomo ilmoitti 1970,
eli 30 vajaa täysi sali. Heh, näkihän sen jokainen paikalla ollut, että tyhjiä jakkaroita riitti :-X
La sankoin joukoin Kobrat - matsiin klo 15 ja ääntä mukaan ;D
Oikeassa olet - hävettävän vähän on 500-600 katsojan ottelukohtainen keskiarvo.
Se, että pitääkö nuo katsojakeskiarvot ylipäätään paikkaansa monellakaan paikkakunnalla on aivan toinen aihe.
Hämeenmaahan osti
koko ottelun, jolloin käytännössä jokainen istumapaikka oli myyty. Ovelta lippuja ostavalle katsojalle jouduttiin täten sanomaan, että istuinpaikkoja ei valitettavasti ole enää saatavilla ja tarjottiin seisomapaikkoja. Kaikkia Hämeenmaan ostamia lippuja ei kuitenkaan käytetty niiden lunastuksesta huolimatta, jolloin halliin jää vapaita istumapaikkoja. Onko ilmoitettu katsojamäärä siis oikea vai väärä?
Ilmoitetaanko "oikea" katsojamäärä laskemalla myyty lippujen määrä (lue
aikkojen joista saadaan maksu), hallissa olevien ihmisten määrä vai katsomossa istuvien määrä? Näistä osa pitää sisällään seuran henkilökuntaa, talkootöissä olevia junnuja ja niiden vanhempia jne. lasketaanko näitä mukaan, jos istuvat katsomossa?
Lähde siinä sitten ilmoittelemaan katsojamääriä. Namikassa ilmoitetaan myytyjen lippujen määrä, eli se määrä mistä seura saa rahaa.
Lippujen hinnoittelu on myös melko haastavaa. Namikalla on ollut pari kertaa tarjous, jolloin ottelua kärkijoukkuetta vastaan pääsi seuraamaan 5€ lipulla pääkatsomosta käsin. Katsojamäärä kasvoi n. 150 ihmisellä, mutta tiliä tuli tuhansia euroja vähemmän. Myytkö siis ennemmin 500 lippua 14-20€ vai 650 lippua 5-10€?
Jos hinnoitteluun löytyisi yksinkertainen vastaus ja ongelma olisi ratkaistu sillä, että hintoja tiputetaan ja katsojamäärä nousisi niin tämä olisi jo toteutettu. Todellisuudessa katsojamäärät pysyvät lähestulkoon samana.
Markkinointi on tällä hetkellä varmaan suurin ongelma. Joukkue pelaa voittavaa koripalloa, mutta kuinka moni Lahden talousalueelta tietää milloin Namika pelaa ja kuinka hyvin se pelaa tai sijoittuu sarjataulukossa vrt. esim. Pelicans.
Homma toimii seuratoiminnan osalta täysin talkoovetoisena ainakin siihen asti kunnes vanhoista kymmenien vuosien saatossa kertyneistä rasitteista päästään irti. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset eivät valitettavasti pullakahvin voimalla tai valitettavasti edes rakkaudesta lajiin lähde rakastamamme seuran eteen tekemään töitä - ainakaan riittävissä määrin.