- Viestejä
- 1 228
Vs: Neljä jenkkiä ensikaudella?
Tässä keskustelussa on ihan aluksi syytä erottaa toisistaan kaksi asiaa: mitä Korisliiga tällä hetkellä on ja mitä sen halutaan tulevaisuudessa olevan. Sääntöjen, määräysten ja olosuhteiden on oltava toisaalta sellaisia, että ne palvelevat ensimmäistä, mutta toisaalta sellaisia, että ne johtavat toiseen.
Esimerkiksi, jos Korisliigan halutaan olevan täysin markkinaehtoisesti toimiva, ammattimaisen tehokkaasti johdettu urheilusarja, ei sinne ikinä päästä vapauttamalla säännöt tässä vaiheessa, kun kontrasti nykytodellisuuteen on vielä kovin jyrkkä.
Ennen liikkeellelähtöä on siis oltava suunta selvillä.
Yleisesti voidaan pitää nyrkkisääntönä, että mitä yksinkertaisempi ja selkeämpi sääntö, sitä paremmin se toimii. Niin on asia tässä ulkomaalaiskysymyksessäkin, mutta en silti malttanut olla kehittämättä omaa kompromissiratkaisuani. Älkää kiinnittäkö liikaa huomiota tarkkoihin lukuihin tai valvontamekanismien puutteeseen, sillä idea on tässä oleellinen.
1) Ulkomaalaisten lukumäärää ei rajoiteta, mutta kahdelle ulkomaalaiselle on maksettava vähintään (esimerkiksi) 70 prosenttia ulkomaalaisbudjetista (ulkomaalaisten yhteenlaskettu palkkasumma kuukaudessa). Jos esimerkiksi on palkattuna 4000 euron pelaaja ja 3000 euron pelaaja, on käytössä vielä 3000 euroa, jonka saa jakaa niin monen pelaajan kesken, kuin itse haluaa.
Joukkue, jolla on hyvä kotimainen runko (vaikkapa Nilan Bisons) käyttäisi sen todennäköisesti kolmanteen hyvätasoiseen ulkomaalaiseen, kun taas joukkue, jolla on vaikeuksia värvätä kotimaisia profiilipelaajia (vaikkapa Lapua), saattaisi jakaa sen kahdelle - tai jopa kolmelle - rotaatiopelaajalle. Tämän säännön avulla saataisiin kotimaisten rotaatiopelaajien palkkapyynnöt pidettyä järkevällä tasolla, koska vaihtoehtona on aina halvempi ulkomaalainen. Toisaalta, joukkueiden olisi näissäkin tapauksissa hankittava kaksi kalliimpaa (=parempaa) ulkomaalaista, jotta rahaa riittää jaettavaksi muillekin.
2) Kolme perättäistä kautta samassa joukkueessa pelannutta ulkomaalaista ei enää lasketa ulkomaalaiskiintiöön. Tämä kannustaisi joukkueita pitkäjänteiseen pelaajapolitiikkaan myös ulkomaalaispelaajien suhteen, jolloin Korisliigassa pelaisi entistä enemmän tuttuja kasvoja. Hyödyn saisi ainoastaan kyseinen joukkue, joten markkinat eivät ajaisi näidenkään pelaajien hintaa taivaaseen.
Tässä keskustelussa on ihan aluksi syytä erottaa toisistaan kaksi asiaa: mitä Korisliiga tällä hetkellä on ja mitä sen halutaan tulevaisuudessa olevan. Sääntöjen, määräysten ja olosuhteiden on oltava toisaalta sellaisia, että ne palvelevat ensimmäistä, mutta toisaalta sellaisia, että ne johtavat toiseen.
Esimerkiksi, jos Korisliigan halutaan olevan täysin markkinaehtoisesti toimiva, ammattimaisen tehokkaasti johdettu urheilusarja, ei sinne ikinä päästä vapauttamalla säännöt tässä vaiheessa, kun kontrasti nykytodellisuuteen on vielä kovin jyrkkä.
Ennen liikkeellelähtöä on siis oltava suunta selvillä.
Yleisesti voidaan pitää nyrkkisääntönä, että mitä yksinkertaisempi ja selkeämpi sääntö, sitä paremmin se toimii. Niin on asia tässä ulkomaalaiskysymyksessäkin, mutta en silti malttanut olla kehittämättä omaa kompromissiratkaisuani. Älkää kiinnittäkö liikaa huomiota tarkkoihin lukuihin tai valvontamekanismien puutteeseen, sillä idea on tässä oleellinen.
1) Ulkomaalaisten lukumäärää ei rajoiteta, mutta kahdelle ulkomaalaiselle on maksettava vähintään (esimerkiksi) 70 prosenttia ulkomaalaisbudjetista (ulkomaalaisten yhteenlaskettu palkkasumma kuukaudessa). Jos esimerkiksi on palkattuna 4000 euron pelaaja ja 3000 euron pelaaja, on käytössä vielä 3000 euroa, jonka saa jakaa niin monen pelaajan kesken, kuin itse haluaa.
Joukkue, jolla on hyvä kotimainen runko (vaikkapa Nilan Bisons) käyttäisi sen todennäköisesti kolmanteen hyvätasoiseen ulkomaalaiseen, kun taas joukkue, jolla on vaikeuksia värvätä kotimaisia profiilipelaajia (vaikkapa Lapua), saattaisi jakaa sen kahdelle - tai jopa kolmelle - rotaatiopelaajalle. Tämän säännön avulla saataisiin kotimaisten rotaatiopelaajien palkkapyynnöt pidettyä järkevällä tasolla, koska vaihtoehtona on aina halvempi ulkomaalainen. Toisaalta, joukkueiden olisi näissäkin tapauksissa hankittava kaksi kalliimpaa (=parempaa) ulkomaalaista, jotta rahaa riittää jaettavaksi muillekin.
2) Kolme perättäistä kautta samassa joukkueessa pelannutta ulkomaalaista ei enää lasketa ulkomaalaiskiintiöön. Tämä kannustaisi joukkueita pitkäjänteiseen pelaajapolitiikkaan myös ulkomaalaispelaajien suhteen, jolloin Korisliigassa pelaisi entistä enemmän tuttuja kasvoja. Hyödyn saisi ainoastaan kyseinen joukkue, joten markkinat eivät ajaisi näidenkään pelaajien hintaa taivaaseen.