Koripallo.com

Osgood-Schlatter

Kiinnostais vaan tietää onko tuo kovin yleinen tämän porukan keskuudessa? Itsellä tuo on jo pari vuotta vaivannut mutta taas alkanu häiritteen niin pahasti että nukkuminen on hankalaa. Ja onko tuo vaiva koskaan parantunut lääkäreiden ohjeiden mukaisesti vähäntämällä liikkumista? Fysioterapeutin mukaan uiminen yms. lajit vois olla hyväksi tuohon. Täytynee koittaa...

Schlatter!

Re:Osgood-Slauhter

Se on Osgood-Schlatterin tauti eikä Slauhter. *vittuilua* ;D

no joo en tiedä miten tuo kirjoitetaan. Näky olevan vaan jollain jenkkiboardilla kirjoitettuna noin...

Kenyon

Jalkalihaksien (etu-ja takareisi,pohje,sääri) vahvistaminen ja runsas venyttely auttoi ainakin minua.

jore

ja mikäköhän tauti tuo on suomeksi? penikkatauti?

Kenyon: minkälaisia harjoitteita väsäilit? vai ihan peliä, peliä ja peliä? Mäkin oon huomannu tuon vanyttelyn auttavan jonkun verran. Onko noilla erilaisten voiteiden (icepower/hotpower) käytöllä muuta vaikutusta ku kivun hellittäminen?

Jore: ei ihan sama vaan semmoset luupatit polvien alapuolella. Aivan armoton vaiva.

J

Joo mulla on ollu toi luokasta 2 ala-asteelta lähtien.en ole liikuntaa vähentäny eikä se enää haittaa paitsi vaan jos se osuu johonkin.. sillon tekee kipiää ja kauan :-X . kaveri jolla tuli kans sama vaiva samaan aikaan kävi sillon joskus urheilu lääkärillä ja sai kokoajan noin ½ vuoden urheilukieltoja mut samanlaisena se patti on pysyny ku mullaki. tässä lukee jotain siitä sairaudesta mut toi hoitokeino on aika paskaa.tai siis ei toimi kovin monella.. http://familydoctor.org/handouts/135.html muistan nähneeni kans jonkun toisen sivun missä oli oikeen kuvalliset selostukset venytyksistä ja muusta miten sitä pitäis hoitaa. muistaakseni takareisi oli se jota kannattaa eniten venyttää en ole kyllä yhtää varma.. mutta kuitenkin venytyksellä ja iän mukana se varmaan häviää.

J

nii ja tästä löytyy viel jotai siitä http://www.emedicine.com/emerg/topic347.htm kunhan sivua vähän kelaa alaspäin tässä taas neuvotaan lepäämäään tai siis olemaan urheilematta : http://orthoinfo.aaos.org/fact/thr_report.cfm?Thread_ID=145&topcategory=Knee noh googlel löytyy vaikka kuinka lisää noita. onko kukaan kokeillu että toimiiko toi urheilematta oleminen?

Tuttu vaiva

Itselläni oli sama tauti joskus 16-17 vuotiaana. Oli molemmat polvet aivan perkeleen kipeät. Keväällä / kesällä olin 3kk pelaamatta. Sen jälkeenkin kävin loppukesän vain heittelemässä ja pelasin paljon beach-volleyta. Pehmeällä hiekalla hyppiminen auttoi. Lisäksi käytin joka päivä Felden-geeliä ja venyttelin paljon.
Pakko oli lopettaa pelaaminen, kun muuten olisin joutunut leikkauttamaan molemmat jänteet.
Kipu ei pelaamattoman kauden jälkeen enää palannut. Nyt on ollut jalat jo useamman vuoden ihan kunnossa.

doc dockersson

harjoittelua ei ole syytä lopettaa kuin marginaalitapauksissa. yleensä kyse on vain omasta kivunsideosta. o-s ei ole vaarallinen tauti, kyseessä on reisilihaksesta tulevan jänteenpään kipeytyminen polven alapuolella-johtuen reisilihaksen jäykkyydestä kasvunsa seurauksena.
pääosin hoitona suositellaan tehokasta venyttelyä:reiden etu- ja takaosat, mutta myös lantionlihakset. kylmähoitoa harjoitusten jälkeen vaikka jääpaloilla 10-15 min muutamia kertoja illassa, jotta mahdollinen turvotus ja pieni tulehdus vähenevät.
lihakset vahvistuu harjoittelulla, joten ei muuta kun treenaamaan vaikka polvea vähän jomottaa. mutta järki kaikessa. liika kipu tiedottaa levontarpeesta.

tuttu vaiva

"harjoittelua ei ole syytä lopettaa kuin marginaalitapauksissa. yleensä kyse on vain omasta kivunsideosta. o-s ei ole vaarallinen tauti, kyseessä on reisilihaksesta tulevan jänteenpään kipeytyminen polven alapuolella-johtuen reisilihaksen jäykkyydestä kasvunsa seurauksena."

Paitsi jos itse jänne on jo osittain revennyt. Repeämä ei varmasti parane, jos ei lopeta joksikin aikaa harjoittelua. Kannattaa käydä näyttämässä jalkoja jollekin asiantuntevalle urheilulääkärille. Terveyskeskuksessa kun teippaavat vain buranan polveen.

Kenyon

erilaiset kyykyt, hyppynaru, pohjenousut ja varsinkin tasapainoharjoitteet auttoivat.

:|

Mulla todettiin tämä Osgood-Schlatter kolmisen vuotta sitten, olin silloin 13v. Lääkäri määräs puol vuotta liikuntakieltoo, liikuntakiellon jälkeen oli sitä mieltä et voi harjoitella ihan omien tuntemuksien mukaan. Tämän kolmen vuoden aikana se patti ei oo kauheesti ollu kipeenä, aina välillä harkkojen jälkeen muttei yleensä harkoissa. Mut täl viikol se patti on alkanu taas vaivaamaan kun olen ollut kesätöissä, olen joutunut olemaan kyykyssä kun on pitänyt nyppiä rikkaruohoja, en oo kuitenkaan istunu polvien päällä.. Ottaa aika paljon päähän kun pitäis tänään viel mennä treenaamaan ja patti on ihan helkutin kipeänä..! :mad: :'(

Kun mulla todettiin ko tauti (olin n.10-vuotias), en harrastanut ollenkaan liikuntaa. Silloin lääkäri kehoitti mua aloittamaan liikunnan, jotta saisin lihakseni vahvistumaan. Ohjeena oli, että saa liikkua niin paljon ja mitä tahansa liikuntaa, jos vain kivulta pystyy. Ei siis liikuntakieltoa!

15

mulla oli osgood jo 10 vuotiiaana molemmissa jaloissa eikä kertaan ole haitannut nykyään harjoittelen 9 kertaa viikossa ja toisesta jalasta plotti on hävinnyt kokonaan

Itselläni on ollut tuota oscood-schlatteria........kesti noin pari kolme vuotta, pelaaminen keskeytyi sen takia, mutta lohdutukseksi voin sanoa että nyt on jo alkanut helpottaa. Jalkaprässi on ehdottomasti kielletty, samoin kun askelkyykyt.... :)

Palloilija

Minulta löytyy tämä kyseinen tauti vasemmasta jalasta. Se ilmestyi, kun aloin pelaamaan koripalloa, ikää taisi olla 12. Se ei ole liikuntasuoritukseen (harkoissa yms.) vaikuttanut mitenkään, illalla venytellessä ja muutenkin on se kohta herkkänä, ja reisien venyttely sattuu patin kohtaan. Vaikuttaako tauti mitenkään pomppuun ?

Palloilija sanoi:
Minulta löytyy tämä kyseinen tauti vasemmasta jalasta. Se ilmestyi, kun aloin pelaamaan koripalloa, ikää taisi olla 12. Se ei ole liikuntasuoritukseen (harkoissa yms.) vaikuttanut mitenkään, illalla venytellessä ja muutenkin on se kohta herkkänä, ja reisien venyttely sattuu patin kohtaan. Vaikuttaako tauti mitenkään pomppuun ?

Tuskin ihan suoraan mutta kun sattuu polviin niin on ikävämpi hyppiä -> huonompi pomppu..? :-\

Tipa

Mul on nyt toi vaiva ja lääkäri sanoi et 6vk huilaamist ja sen jälkee pitää tehä 3km lenkki ja jos polveen sattuuu nii sit 2vk ja uuestaa jne...

:)

Tipa sanoi:
Mul on nyt toi vaiva ja lääkäri sanoi et 6vk huilaamist ja sen jälkee pitää tehä 3km lenkki ja jos polveen sattuuu nii sit 2vk ja uuestaa jne...

Mä oon ollu tost vaivast joskus nelisen vuot sitten puolisen vuot liikuntakiellos ja sen jälkeen ei oo pahemmin vaivannu enää.. mut nyt vaivana on ollu penikat.. voiko toi osgood-schlatter vaikuttaa noihin penikoihin? vai oonko todellaki vääräl polul?

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.