Larppa sanoi:
En tiedä, mistä johtuu, mutta itselläni on tämmöisiä luupatteja monissa paikoissa: polvilumpion sivussa oikeassa jalassa, jalkojen alapäässä, hartioissa, muualla selässä, vasemman puolen kylkiluissa ja ties missä muualla. Olen käynyt kuvauttamassa itseni monesti, ja lääkärit kertoivat, että ne luupatit ovat ylimääräisiä luita, jotka ovat muissa luissa kiinni. Kipu taas johtuu siitä, että ne patit hinkkaavat johonkin lihakseen yms. liikkuessa, ja kipu johtuu siitä.
Tampereen keskussairaalassa sanottiin, että nämä luupatit johtuvat siitä, että minun oikean käden toista luuta (ihmisellä normaalisti on kaksi pitkää luuta kädessä, jotka menevät pitkin käsivartta) pidennettiin (jäänyt syntymässä vähän vaiheeseen). Kuinka semmoisen leikkauksen takia voi syntyä joitakin luupatteja joka puolelle kehoa? Itse en ole näitä asioita paremmin tutkinut. Jätän tämmöiset suosiolla viisaammille.
Mulla tuli nuorempana 15v. kyseinen vaiva. Tuli rasitettua polvia liikaa, loikilla ja hypyillä kovalla alustalla.
Vaiva paranee useimmiten suht pitkällä 3-6kk levolla. Viikko tai kaks ei riitä, jos vaiva on edennyt pitkälle ja polvi on turvoksissa.
Itse olin 6kk sivussa koriksesta, uin ja tein käsipunttia. Toinen polvi parani, mutta toinen leikattiin 2v. myöhemmin, ristisiteen
takaa poistettiin luunsirpaleita. Polvissa on edelleen isot möykyt / pallot, mutta ne ovat ainoastaan ns. kosmeettinen haitta.
Möykyt voi leikata pois, mutta se on tyyris operaatio ja miksi leikata, kun polvet toimivat ja ovat muuten kunnossa.
Leikkauksen jälkeen joutui huilaa n.4-5 viikkoa, jonka jälkeen aloin tekemään omalla painolla kyykkyjä ja
lopuksi painoilla. Leikatusta jalasta tuli loppujen lopuksi vahvempi ja kimmoisampi, syytä en tiedä?
Itse tein pahan virheen, kun jatkoin itsepäisesti treenaamista vaikka patit polvissa turposivat
lähes omenan kokoisiksi! Lopeta heti harjoittelu, jos polvet ovat arat ja tunnet kuumotusta /
turvotusta polven alapuolella.
Kun vaivan hoitaa ajoissa pois ja lepää kunnolla, niin säästyy leikkaukselta.
Etureiden vahvistus on myös hyvä ennaltaehkäisevä keino tähän vaivaan
esim. istu lattialla, pyyhe polven alla, purista reisilihas tiukaksi, pidä lihas
tiukkana n.10sek, pidä tauko ja toista 5krt. Tee 1-3krt / päivä.
Harjoituksen jälkeen jäätä.
Maltti on valttia. Mutta leikkaus auttaa myös, mikäli vaiva on
mennyt todella pitkälle. Älkää luopuko toivosta, vaikka lääkäri
sanoisi, että pelailusta ei enää koskaan tule mitään.
Niin minulle sanottiin, mutta nyt on takana jo lähes 8 kivutonta
koriskautta.
Tsemppiä