Koripallo.com

Osgood-Schlatter

Mul tuli toi patti joskus syksyllä, oli kipee pari viikkoo. Nyt se kipu alkoi taas, on ollu 2 kuukautta

särkee

Olen tässä vuosien aikana välillä aina miettinyt, että onpa hyvä ettei itselle ole tullut koskaan Osgood - Schlatteria, vaikka olen aina urheillut liiankin paljon. Taisinpa unohtaa koputtaa puuta jossain välissä.

Nyt olen jo 20v ja urheilin itseni lievään ylikuntoon. Se (todennäköisesti) oli suurin syy siihen, että vasemmasta polvestani repesi eturistiside. Okei, tää homma oli sit selvä, ei muuta kuin lepoa. 2 kk levon jälkeen lähdin ensimmäistä kertaa koettamaan pelaamista. Laitoin vasempaan polveeni polvituen ja ei kun kentälle. Polvi tuntui tosi hyvältä, ei särkenyt, ei tuntunut kipua, ei mitään normaalista poikkeavaa. Kunnes 15 minuutin pelin jälkeen alkoi OIKEAN jalan polven alapuolta särkeä niin julmetusti, joka juoksuaskel sattui.

No, seuraavana päivänä tutkin polveani ja huomasin että polven alaosan patti oli turvonnut ja kipeä. Ja kipu vain yltyi. 2 vk levon jälkeen kipu alkoi hellittää vähän, mutta nyt kun kävin kevyet treenit vetämässä tatamilla, niin eiköhän nyt polveen satu sairaasti!

Olen alkanut nyt ihmettelemään, että miksi vaiva tuli vasta nyt, kun en ole kasvanut pituuttakaan moneen vuoteen. Lihakset ovat kyllä tasaisesti kehittyneet treenauksen myötä, mutta ihmettelen kyllä suuresti, että miten vaiva ilmeni ensimmäisen kerran kun olin juuri pitänyt 2kk levon urheilusta kokonaan.

Kaikkein eniten tässä ärsyttää kuitenkin se, että vuosi sitten siirsin inttiä, koska nilkasta repesi nivelsiteet. Nyt näyttää siltä, että ei puhettakaan, että voisin osallistua marsseille kun inttiin menen heinäkuussa. Paska juttu.

Säbäilijä

Minullakin taitaa olla tämä kyseinen vamma!! oikean polven alapuolella sääriluun yläosassa on sellainen patti, ollu ties kuinka kauan varmaan 8 vuotta ainakin, eli noin 12 vuotiaasta!!
Olen itse maalivahti salibandyssa, jossa siitä on välillä haittaa, tosin se ei ole ollut kovin kipeä kuin joskus satunnaisesti. Lepo ei varmaan auta, koska urheilen aika paljon muutenkin. Ei ole kipeä jos juoksen. paljonko mahdollinen leikkaus hoito maksaisi!!

Operaattori

Säbäilijä sanoi:
paljonko mahdollinen leikkaus hoito maksaisi!!

Ei ole mahdollista leikata: http://www.sportsinjuryclinic.net/cybertherapist/front/knee/osgood.htm

Mitenköhän se nyt sitten on, että auttaako schlatteriin leikkaminen vai ei ? Tos yläpuolel olevas linkis kyl lukee et ei voi leikata, mut sit jotkut täs topicis taas kertoo, et leikkauksen jälkeen vaiva katosi. Vai onkohan heillä ollut joku muu tauti kuin Osgood-Schlatter? Mulle lääkäri ainakin sano et lepo on ainoo parannuskeino, kipugeelit ja kylmä vain lievittää kipua, muttei poista tautia.

ellu90

Operaattori sanoi:
Ei ole mahdollista leikata: http://www.sportsinjuryclinic.net/cybertherapist/front/knee/osgood.htm

Mul on ainakin leikattu et kyl sen pitäis olla mahdollista.

vammanen

Mullaki on toi osgood-schlatteri :( lääkärit sano,et se ei välttämättä lähe ikinä pois :-\ toi vamma haittaa aika paljon elämistä ja pelaamista :-\ esim. mä en treeneis voi tehä jtn kyykkyhypppyi tai mitää hiihtoliike juttuja..ja sit juokseminenki sattuu aina välillä...siks on pitäny hankkii kaiken näkösii polvisuojii ja tukii ja kaikkee..
sit aina välillä se polvi menee lukkoo sillee et se ei mee suoraks..sen takii mul on ollu kolme kertaa kepit..just tällä hetkellä mul on kepit :'( inhottavaa.. onko kellää muulla tota et se lukkiutuu tosta vaa?
ja kuuluuku sellanen hirvee patti tos polvessa tähän tautii.. en tiiä tästä osgood-schlatterista oikeen mitää.. ???

vammanen sanoi:
lääkärit sano,et se ei välttämättä lähe ikinä pois :-\
sit aina välillä se polvi menee lukkoo sillee et se ei mee suoraks..sen takii mul on ollu kolme kertaa kepit..just tällä hetkellä mul on kepit :'( inhottavaa.. onko kellää muulla tota et se lukkiutuu tosta vaa?
ja kuuluuku sellanen hirvee patti tos polvessa tähän tautii.. en tiiä tästä osgood-schlatterista oikeen mitää.. ???
Tosta vaan, kun sanoit ettei tauti ikinä lähtis pois, niin kyllä se lähtee viimeistään kasvun loputtua. Ja sit jossei se sillon lähe ni siihen on tullu joku muu juttu, muistaakseni jäänyt jotain luunsirpaleita, niin ne saa pois leikkauksella. Aikasemmin ei kai leikkaaminen auta.
Mulla taas ei oo polvi ikinä menny lukkoon. Ootko varma, et se lukkiutuminen johtuu tosta taudista? Ja se patti kuuluu tautiin. En tiiä, et tiedätkö jo, mut siihen kipuun auttaa jokin kylmä, esim. Ice Power-geelipussi. Lääkäri sano mulle, et sitä kylmää kannattais laittaa patin päälle, mut ite oon huomannu että kun laittaa kylmäpussin myös reisilihaksen päälle, niin se auttaa.

lukkiutumisesta

vammanen sanoi:

Polven lukkiutuminen ei pitäisi johtua osgood-schlatterista. Sen sijaan polven kierukan osittainen tai täydellinen repeäminen voi johtaa polven lukkiutumiseen ja on siitä selvä oire. Jos polvesi on taittunut joskus yli-asentoihin, niin kierukka on voinut hajota. Toisaalta taas jos miettii, että Osgood-Schlatterhan johtuu patellajänteen kiinnityskohdan rasittumisesta, niin se voi tietenkin jossain harvinaisissa tapauksissa johtaa siihen, että polvi ei mene ihan suoraksi. Jos polvi on taittunut yli jossain välissä niin kannattaa käydä lääkärissä ja kertoa epäileväsi kierukan repeämistä.

Itselleni Osgood-Schlatter tuli jostain ihan muusta kuin kasvusta johtuen. Eturistiside katkesi vasemmasta jalasta ja siitä seuraavat 3kk TK:n lääkärit hoitivat sitä nivelsiteiden venähdyksenä ja sanoivat että voi pelata kivun mukaan. No, aloin tietenkin kävelemään väärin ja oikean jalan patellajänne rasittui ---> Osgood-Schlatter. Eturistisiteen leikkauksesta johtuva pakkolepo auttoi myös osgood-Schlatteriin, jota hoidin myös säännöllisellä venyttelyllä. Ilman leikkausta tuskin olisin malttanut pitää taukoa tarpeeksi ja varmaan vieläkin kantaisin kipeää polvea. Jotain hyvää siis eturistisiteen katkeamisestakin oli.

säbäilijä

Tuota, jenkeissä näyttäis ainakin olevan tarjolla jos jonkinlaisia tukia tuohon osgood-schlatteriin... ja jonkin sortin lääkettäkin?? ota tuosta nyt sitten selvää... itse meinasin ainakin tuen jostakin hankkia!

www.osgood-schlatter.com

Severi

Osgoodin kaltainen vaiva on kantapäihin iskevä Severin tauti. Kantaluu ei siedä hyppyjä ja juoksua, koska rusto on jotenkin muljahtanut pois ihon ja luun välistä vaimentamasta iskuja. Kipu on pahimmillaan nopean kasvun ikävaiheessa 10 ikävuoden molemmin puolin, ja se paranee vasta kun kasvu loppuu. Tai siis näin useimmat lääkärit sanovat. Kivun lievitykseen voi käyttää jääpusseja ja anatomisia pohjallisia, mutta tuloksista ei ole takeita.

Onko kellään kokemuksia siitä, mitä asialle voisi tehdä. Siis paitsi vaihtaa lajia uintiin tai jousiammuntaan.

multa leikattiin marraskuussa sama tauti pois koska se oli kasvanu liian isoks ja haittas koska oli valtavia kipuja..
lopetin koriksen 99 osgood schlatterin takia nyt se on poistettu melkein kokonaan mutta menen uudestaan leikkaukseen sama takia!! ja joku väitti ettei leikata niin kylllä se leikataan jos se on liian isoks kasvanu sori vaan :p :p :p :D ;D ;D ;D ;D

Lääkärin poika

James666 sanoi:
multa leikattiin marraskuussa sama tauti pois koska se oli kasvanu liian isoks ja haittas koska oli valtavia kipuja..
lopetin koriksen 99 osgood schlatterin takia nyt se on poistettu melkein kokonaan mutta menen uudestaan leikkaukseen sama takia!! ja joku väitti ettei leikata niin kylllä se leikataan jos se on liian isoks kasvanu sori vaan :p :p :p :D ;D ;D ;D ;D
Älä puhu paskaa. Osgood Sschlatteria ei voi parantaa leikkaamaalla, vaan se parantuu levolla, tai aiemmin mainituilla ahkeralla venyttelyllä tms. vahvistuksen olen saanut kolmelta eri urheilulääkäriltä. Puhut nyt jostain muusta vaivasta

Minä vaan

Lääkärin poika sanoi:
Älä puhu paskaa. Osgood Sschlatteria ei voi parantaa leikkaamaalla, vaan se parantuu levolla, tai aiemmin mainituilla ahkeralla venyttelyllä tms. vahvistuksen olen saanut kolmelta eri urheilulääkäriltä. Puhut nyt jostain muusta vaivasta

Ihan kyllä kuule on mullakin leikkaus tai kipsihoito edessä. Ortopedi sen kertoi. Hah, lääkärinpoika ;D

Mulla on kans tää Osgood-Schlatter vasemmassa polvessa ja oon ollu just puol vuotta pelikiellossa ja nyt taas pelailen ;) muistakaa vaan levätä sen polven kanssa kun kielto tulee, ettei se etene liian pitkälle :)

krome

Mulla oli kans puoli vuotta. lääkäri määräs 4 kk lepoa mutta coachi sano että treenata saa niin pal ku sielu sieltää ja milt itte tuntuu. Mul ainakin se helpotti lämmön tullessa. Nopeasti se sitten siitä lähtikin :) :) ;)

Re Osgood-Schlatter

Mulla on nyt ollu tää kyseinen tauti 2 vuotta ja olin vähän väliä pari kuukautta urheilukiellossa. (ainoat lajit oli uinti ja pyöräily) Yhdessä vaiheessa olin jopa puoli vuotta levossa. Onnekseni menin kunnon urheilulääkärille ja sen kautta olin levossa, koska muuten en välttämättä vielläkään pelaisi. Nyt siis oon pelannu jo aika pitkään ilman että patti olisi tullut kipeäksi. Kehotan vaan menemään kunnon urheilulääkärille jos tämä kyseinen tauti teillä on. Nykyään oon tosi tyytyväinen, että joskus lepäsin, koska nyt polvi on paremmassa kunnossa. Tsemppiä vaan, se tuntuu nyt tylsältä, mutta se on tosi tärkeetä, mulla ainakin lepo auttoi taudin parantumisen nopeuttamista. Itteltäni jäi kahdet Biddy- karsinnat ja yhdet sm- karsinnat välistä.. :-\ mut ei täs mitään muuta ku levätkää :)

Miida

Itse en pelaa koripalloa, mutta lueskelin silti tätä keskustelua. Itselläni oikea polvi vaivasi 7 vuotta, ennen kuin lääkärit ottivat kivut tosissaan. Diagnoosiksi tuli siis Osgood-Sclatter. Viime keväänä päiväkirrassa poistettiin patin alla/sisällä ollut irtonainen luun palanen, sen jälkeen kipuja ei ole ollut. Tämä leikkaus on mahdollista vasta kun pituuskasvu on loppunut (itselläni se on tapahtunut jo monta vuotta sitten).
Nyt vaan harmittaa ihan kauheesti, kun myös vasen jalka on alkanut kipuilla samalla tavalla. Siinä vaan ei ole samanlaista pattia kuin oikeassa, mutta voiko samaa vikaa olla ilman tuota pattiakin? Nyt en kyllä ajatellut odottaa hoitoa noin pitkään, jos tässä lääkäriin menen.

Larppa

En tiedä, mistä johtuu, mutta itselläni on tämmöisiä luupatteja monissa paikoissa: polvilumpion sivussa oikeassa jalassa, jalkojen alapäässä, hartioissa, muualla selässä, vasemman puolen kylkiluissa ja ties missä muualla. Olen käynyt kuvauttamassa itseni monesti, ja lääkärit kertoivat, että ne luupatit ovat ylimääräisiä luita, jotka ovat muissa luissa kiinni. Kipu taas johtuu siitä, että ne patit hinkkaavat johonkin lihakseen yms. liikkuessa, ja kipu johtuu siitä.

Tampereen keskussairaalassa sanottiin, että nämä luupatit johtuvat siitä, että minun oikean käden toista luuta (ihmisellä normaalisti on kaksi pitkää luuta kädessä, jotka menevät pitkin käsivartta) pidennettiin (jäänyt syntymässä vähän vaiheeseen). Kuinka semmoisen leikkauksen takia voi syntyä joitakin luupatteja joka puolelle kehoa? Itse en ole näitä asioita paremmin tutkinut. Jätän tämmöiset suosiolla viisaammille.

HOPE

Larppa sanoi:
En tiedä, mistä johtuu, mutta itselläni on tämmöisiä luupatteja monissa paikoissa: polvilumpion sivussa oikeassa jalassa, jalkojen alapäässä, hartioissa, muualla selässä, vasemman puolen kylkiluissa ja ties missä muualla. Olen käynyt kuvauttamassa itseni monesti, ja lääkärit kertoivat, että ne luupatit ovat ylimääräisiä luita, jotka ovat muissa luissa kiinni. Kipu taas johtuu siitä, että ne patit hinkkaavat johonkin lihakseen yms. liikkuessa, ja kipu johtuu siitä.

Tampereen keskussairaalassa sanottiin, että nämä luupatit johtuvat siitä, että minun oikean käden toista luuta (ihmisellä normaalisti on kaksi pitkää luuta kädessä, jotka menevät pitkin käsivartta) pidennettiin (jäänyt syntymässä vähän vaiheeseen). Kuinka semmoisen leikkauksen takia voi syntyä joitakin luupatteja joka puolelle kehoa? Itse en ole näitä asioita paremmin tutkinut. Jätän tämmöiset suosiolla viisaammille.

Mulla tuli nuorempana 15v. kyseinen vaiva. Tuli rasitettua polvia liikaa, loikilla ja hypyillä kovalla alustalla.
Vaiva paranee useimmiten suht pitkällä 3-6kk levolla. Viikko tai kaks ei riitä, jos vaiva on edennyt pitkälle ja polvi on turvoksissa.

Itse olin 6kk sivussa koriksesta, uin ja tein käsipunttia. Toinen polvi parani, mutta toinen leikattiin 2v. myöhemmin, ristisiteen
takaa poistettiin luunsirpaleita. Polvissa on edelleen isot möykyt / pallot, mutta ne ovat ainoastaan ns. kosmeettinen haitta.
Möykyt voi leikata pois, mutta se on tyyris operaatio ja miksi leikata, kun polvet toimivat ja ovat muuten kunnossa.

Leikkauksen jälkeen joutui huilaa n.4-5 viikkoa, jonka jälkeen aloin tekemään omalla painolla kyykkyjä ja
lopuksi painoilla. Leikatusta jalasta tuli loppujen lopuksi vahvempi ja kimmoisampi, syytä en tiedä?

Itse tein pahan virheen, kun jatkoin itsepäisesti treenaamista vaikka patit polvissa turposivat
lähes omenan kokoisiksi! Lopeta heti harjoittelu, jos polvet ovat arat ja tunnet kuumotusta /
turvotusta polven alapuolella.

Kun vaivan hoitaa ajoissa pois ja lepää kunnolla, niin säästyy leikkaukselta.

Etureiden vahvistus on myös hyvä ennaltaehkäisevä keino tähän vaivaan
esim. istu lattialla, pyyhe polven alla, purista reisilihas tiukaksi, pidä lihas
tiukkana n.10sek, pidä tauko ja toista 5krt. Tee 1-3krt / päivä.
Harjoituksen jälkeen jäätä.

Maltti on valttia. Mutta leikkaus auttaa myös, mikäli vaiva on
mennyt todella pitkälle. Älkää luopuko toivosta, vaikka lääkäri
sanoisi, että pelailusta ei enää koskaan tule mitään.
Niin minulle sanottiin, mutta nyt on takana jo lähes 8 kivutonta
koriskautta.

Tsemppiä :)

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.