Koripallo.com

Osgood-Schlatter

hih : D

Vs: Osgood-Schlatter

Mä oon 13.W tyttö ja mulla on ollu jo varmaa 3 vuotta toi tauti. Mulla on oikeessa polvessa patti ja se on tosi kipeä. En oikein pysty juoksemaan pitkiä matkoja ja kyykyt sattuu. Pelottaa myös toi leikkaus mutta mikään muu ei varmaankaan auta. Mutta sitten toimiiko polvi entiseen tapaan jos leikkaukseen menee vai onko siinä jotain riskejä... :-[ harmittaa vaa nii paljo ja pelottaa jos täytyy leikkaukseen mennä.

Anonyymi

Itsehän olen 13 vuotias poika, ja jalkapallossahan tämä polvi sitten meni.. Viime vuonna Koko kauden tällä patilla pelasin, ei se kipu juoksun aikana tuntunut, vaan sen jälkeen! Lääkärillähän oli puoles välis kautta käydä, kasvukivuiksi väitti, olin kyllä 14 cm kk kasvanut.. ettei ihmekkään.. Mutta kun eri lääkärille meni, kylhän se totes tän.. Röntgenkuvat jne. todisti. Noh, puol vuotta 3kk liikuntataukoa, jota ei kyllä pää meinannut kestää, kova kun pelaamaan jalkapalloa olen.. Niin, sitten kun parani, oli vielä vähän kipeä, mutta enhän minä tyhmyyksiltäni malttanut. Mutta ihme kyllä, kyllä se nykyään kosketusherkkä on, ja kipu on melkeinpä olematon kun juoksemasta tulen.. Kylmää suosittelisin!

Totaalia lepoa ei kannatapitää kunhan kipu pysyy sietämisen rajoilla! Moniin polvivaivoihin auttaa etureisien venyttely ja aina treenin jälkeen kylmää! Itselläni tuo tauti ollut ja kyllä se treenaamista sietää kun jaksaa todellakin pitää kylmää yms. ;D

.C.

ROSEs Posse sanoi:
Totaalia lepoa ei kannatapitää kunhan kipu pysyy sietämisen rajoilla! Moniin polvivaivoihin auttaa etureisien venyttely ja aina treenin jälkeen kylmää! Itselläni tuo tauti ollut ja kyllä se treenaamista sietää kun jaksaa todellakin pitää kylmää yms. ;D
Juurikin näin, reenaa minkä pystyy. Venyttely ja reisien vahvistaminen lienevät avainosassa. Erilaiset teippaukset/polvi"panta" auttavat tai auttoivat ainakin itsellä siinä mielessä, että kesti reenaamista pidempään. Toki välttää kannattaa asfalttia tms. ja suosia nurmikkoa tms. pehmeitä alustoja. Esim. Spurtteja jos yu kentällä tekee, niin yleensä nurmikko siinä vieressä, joten paljain jaloin nurtsilla voi melkeinpä tehdä spurtit. Ei siinä kuitenkaan paljoa menetä ja tämän johdosta pystyy reenaamaan vielä niiden spurttejen jälkeenkin.

Leppis73

14-16 vuotiaana oli kyseinen vaiva molemmissa polvissa. "Pattipolvilla" kuitenkin aikuisena hyppäsin 15,5 m kolmiloikkaa ja kyykystä ponnistus ylöspäin 95 cm. Jos meinaa näin vanhempana +40 v vaivata yksi jalkaprässireeni täydellä liikeradalla auttaa. Akuuttivaiheen hoidosta ei hajua, mutta etureisien voimasta vanhempana hyötyä.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.