Koripallo.com

Osgood-Schlatter

janne

Vs: Osgood-Schlatter

joo elikkä mulle dotettiin osgood slatterin tauti kun olin 14 v lääkäri anto puoli vuotta liikuntakieltoa, jota rikoin monesti Xd palasin koripallojoukkeessa sillon. kun palasin joukkeeseen niin ei siitä enää mitään tullut kun oli koko ajan nii kipeet polvet niin piti erota joukkueesta.. alakoin sitten punttia nostelee,, aluksi tuli hirveem kipeeksi polvet reeneistä. mut ne alako pikkasen sit tottuu.. mutta loppujen lopuksii ei jalakareeneistä tullut mitään ku taas alko pakottaa, no armeijja alako lähestyy kävin lääkärin tarkastuksessa, nii ne anto lähetteen kirurkille että ne leikkaa noi polvet,, no kirurki sano että ne menis vaan pahemmaksi leikkauksella.. no sitte piti mennä armeijjaan,, rappusia piti juosta päivät siellä ja marssia, polvet meni niin kipeeks että ei saanu nukuttua, sitten tuli armeijjan lääkärin tarkastus nii antovat kolme vuotta lykkäystä ja jos ei siihen mennessä parane niin kokonaan vapautus, nykyään on polvet kipeät vaikka en ees harrasta liikuntaa, kohta pittää tilata lääkäri aika ja kattoa miten käy XD

vieras

Onks Osgood-Schlatteriin mitään muita hoitokeinoja kuin täys lepo usammaksi kuukaudeksi? Jos sääressä näkyy pieni patti, mutta se ei silti ole aina kipeä vaan vain välillä esimerkiks joskus juostessa ja hyppiessä, niin onko silloin vielä toiveita, että se pystyttäisiin hoitaan muuten kuin levolla? Tietääks joku?

O.S.

vieras sanoi:
Onks Osgood-Schlatteriin mitään muita hoitokeinoja kuin täys lepo usammaksi kuukaudeksi? Jos sääressä näkyy pieni patti, mutta se ei silti ole aina kipeä vaan vain välillä esimerkiks joskus juostessa ja hyppiessä, niin onko silloin vielä toiveita, että se pystyttäisiin hoitaan muuten kuin levolla? Tietääks joku?

jäitä, venyttelyä, lepoa ja jos sitten vielä vaivaa, niin suosittelen leikkausta. leikkauksen jälkeen n.6-8 viikkoa huilia. mulla leikattiin ja polvi on sen jälkeen ollut hyvä.

Kalaöljy?

Onko kukaan kokeillut, auttaako kalaöljy OS-polviin? Sehän aika usein auttaa nivelten tulehdustiloihin ja omat polveni olen saanut kiropraktikon ohjeella kalaöjyllä kivuttomiksi (kun työpaikkalääkäri ehdotti kortisonia).

Kipeäpolvi

Mulle todettiin se tänää :mad: Se oli suoraan puol vuotta liikka kieltoo :mad:

Second opinion

Kipeäpolvi sanoi:
Mulle todettiin se tänää :mad: Se oli suoraan puol vuotta liikka kieltoo :mad:

Käy toisellakin lääkärillä. Yleensä kokeneet urheilulääkärit sallivat liikunnan jos kivulta kärsii. Kylmää ja ibuprofeiinia ja lepoa kun kipu on kova. Kun puolen vuoden tauon jälkeen alat taas liikkua tulehdus iskee takaisin. Googlettamalla löytyy maailmalta vinkkejä:
herbsmd.com/cure146/Osgood-Schlatter-Disease.html
answers.yahoo.com/question/index?qid=20090319124159AAukten
vitaminshoppe.com/osgood-schlatter-disease.shtm
...ja vaikka mitä muuta.

Magnesiumia, kalsiumia, D-vitamiinia, sinkkiä, B6:a. Kokeile.

tuki

Omalla pojalla helpotti, kun alkoi käyttää tukea, jossa iskua vaimentava pehmuste. Tuki tulee asettaa kyhmyn ja polvilumpion väliin. Tukea muistettava käyttää, vaikkei oireita olisi, koska kipu kyllä palaa. Kylmä tekee hyvää myös,
varsinkin, jos saanut iskun polveen ja kyhmy turpoaa kovasti. Leikkaukseen vasta, jos on pakko.

Akuraaraa

Itse olen käyttänyt kaikessa liikunnassa polvipantaa yli vuoden. Aiemmin polvi pirun kipeä liikunnan jälkeen. Nykyisin särky on todella vähäistä. Polvipanta pehmentää myös iskujen voimakkuuttaa. Suosittelen lämpimästi sen polvipannan hommaamista kaikille (hinta alle 10€).

Kipeä polvi

Vs: Re: Osgood-Schlatter

Minä vaan sanoi:
Ihan kyllä kuule on mullakin leikkaus tai kipsihoito edessä. Ortopedi sen kertoi. Hah, lääkärinpoika ;D
Mullakin :'(

Itsellä vaiva liittyi jalan virheasentoon ja sain apua kun fysioterapeutti neuvoi treenaamaan kouistajia. Lisäksi hirvittävä reiden ojentajien venytyskuuri.
Lisäksi käytin erikoista tukivyötä ja sen helpotti

lääkäriin menijä

menen lääkäriin 12.2. pe... uskoisin että mulla on toi osguudi ja se on ollut jo pitkään.. about 2v. kipeet polvet ja patti jne.. eka koris matsi ois la ja lääkäri pe. :( mitä luulette, jos lääkäri toteaa osgoodiksi, saanko pelata lauantain ottelun? vai antaakohan heti alkavan armottoman kiellon :/?

vaivainen

olen kärsinyt tästä jo yli vuoden. alussa kivut eivät olleet kovin kovat ja jatkoin pelaamista ja harjoittelua. Tämän kauden lopussa kivut ovat kuitenkin lisääntyneet niin ettei pelaamisesta tule mitään. :( Pidin noin 2 viikkoa taukoa ja tuo lepo aika ei auttanut mitään! Vain pahensi asiaa. kun menin taas harjoituksiin alkoi kipikohdassa tuntua pistävää kipua ja päätin lähteä kotiin. Nyt odotellaan lääkäriaikaa ja röngten kuvauksia... Pitäisikö olla koko kesä pelaamatta kun ilmeisesti tämä vaiva on? Vai lopettaa liikkuminen kokonaan koulun alkuun asti?!

.C.

Itsellä sama vaiva kestää pelaamista yms. noin 2h jonka jälkeen kipeytyy----> Lääkäri sanoi, että pelaamista yms. saa jatkaa, mutta tavoitteeksi voisi ottaa lopettamisen ennen kipua ja jos alkaa särkemään pitää heti lopettaa. Suositteli korvaavia harjoitteita, kuten Punttia, pyöräilyä yms. missä ei tule jalkoihin tärähdyksiä, pitäisi kuulemma loppua kipu kasvupyrähdyksen päätyttyä. Eli noin 1v sisällä...

Sarppaa

Itselläni on ollut 10vuotiaasta asti osgood-schlatterin tauti ja vieläkin vaivaa vaikka olenkin jo 16 v lääkäri sanoi että polvi leikataan kun olen 17 vuotias jos ei parane toivoisin vain että leikattaisiin jo nytten koska polvi pahentunut entisestään eikä suostuta kunnon liikuntakieltoa antamaan ? Mutta kysyisin vaan että kauan leikkauksen jälkeen olisin sairaalassa ja kauan sairaslomalla?

leikkauksesta

Sairaalasta päässee yleensä pois samana päivänä tai viimeistään seuraavana OS-leikkauksen jälkeen. Leikkausta seuraavan liikuntakiellon pituus johtuu paljon myös siitä, miten pahat vammat sieltä löytyy ja mitä niille joudutaan tekemään. Yleisesti lepoaika leikkauksen jälkeen on noin 6-12 viikkoa, riippuen siis vahvasti siitä, mitä joudutaan tekemään.

jerska

Vs: Re:Osgood-Slauhter

Helvetinmoinen tauti itellänihän todettiin tämä tauti ja laitettiin 3 kuukauden liikuntakieltoon. Kaikki pitkä aikainen rasitus kielettiin. suosittelen myös käymistä erikoislääkärillä jos polvessa on kyhmyä. Venyttely ja kaikki paineen kohdistaminen polveen ei ole hyvästä. TÄMÄN TAUDIN KANSSA EI KANNATA LEIKKIÄ!

nykynen

Eli mulla on kans ollu toi jotain 2-3vuotta...nyt olen ekan kerran noudattanut tuota liikkumiskieltoa ja treenannut yläkroppaa. Tosin ikinä en ole mitään harrastanut, mut kummiski jotain mikä on opettanu hyppimän ainakin 2,5metristä kovalle, ilman murtumia. Ja "ns" liitovoltilla lumivuoren huipulta melkeenpä kovalle maalle..joskus kaatunu laskeutuessa ja pyöriny tasaselle(vuori noin 4-6metriä korkea). ;D
Eli jonkin tapasta parkouria ja freerunningia oon harrastanu, mut en missään seuroissa. Enemmän kaverin kans vapaa-ajalla
Ja viimekesän dirtillä temppuja.. ja enskesänä tarkoitus aloittaa motocross, mut eipä taida polvi kestää :'(
Pyörällä kaaduin 2,5kuukautta leikkauksen jälkeen ja ex-patin kohalta polvi auki, hoksasin myöhemmin ko aloin kattoon jälkeä nii puolijalkaa veressä. Luulin vielä 1kuukausi sitte et kaatumisen takia tuli patti takas, mut näitä lukenu ja lääkärillä käynnin jälkeen niin se korkeintaa nopeutti. En pystyny 5päivään kunnolla käveleen sen kaatumisen takia et kyllä se aika kipeä oli!

Ja mulla oli sillo ko leikattiin nii pieni irtonainen luupala siinä jänteen takana.

Eikö se ole niin et pitäs kylmä geeli hommal tai se vyön tyyppinen mikä onkaan nimeltä nii vaikka joka päivä 20min pitää siin pääl nii se vähän rauhottus?

Ja sit onko kellään mitään harrastus ehdotusta mitä vvois tehä tuon luupaskan kans?

Parhaat kivut tuo on antanu ko tein joskus parivuotta sit palapeliä lattialla nii päätin nukkua kans siinä ko ei voinu nousta ;D

nykynen

Siis en kaatunu pyörällä mitenkään hiljaa vaan perkuleen kovasta vauhista ja hyppyrin jälkeen missä polkimet kävi 1metrin korkeudella..asvaltille ja mis pieniä kiviä.. :mad:
Laskeuduin takarenkaalle(kuten aina, ei tunne alastuloa ja vanne ei kolaha vaikka hyppäsinki tasaselle) niin sormi ei ollu jarrulla nii pomppasin siitä vauhista ympäri.

Onko neuvoa et kannattaako hiihtolomal tehä lumesta hyppyri ja alkaa tekee dirtil tailwhippejä, 360 yms..muita temppuja?
Meneekö polvi jos lumeen hyppii?

tuntematon

Mulla on kanssa sama vaiva oikeassa polvessa. ja sitä tutkittiin pitkään. lääkärit ja ortopedi. mutta sitten syksyllä 2008 ortopedi teki päätöksen että polvi leikataan. no sitten odottelin sitä. Pääsin leikkaukseen keväällä 2009. Polvesta patellajänteen alta kaivettiin se irtopalanen pois. Ja nyt suoraan sanottuna leikkauksesta on nyt kolme vuotta ja silti toi polvi vaivaa. Ja nyt on taas aika ortopedille niin se nyt tutkii asiaa. Suuri todennäköisyys on että se leikataan uudestaan, kun röntgenkuvissa ilmeni että mun polvilumpiossa on vikaa ja toiseks sinne jänteen alle on jääny pieni siru sitä irtokappaletta. Joten tällästä on mun elämä. Parantuukohan/toimiikohan toi polvi ikinä?? 8(

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.