Koripallo.com

Osgood-Schlatter

martta

Vs: Osgood-Schlatter

Samoin kuin esim. kylmägeeli auttaa vain hetkellisesti kipuun.

Itselläni O-S todettiin 8 vuotta sitten (olin 4. luokkalla). Siinä sitten jäi kipujen äityessä sietämättömämmiksi korikset ja sählyt harrastamatta. Lääkärillä en jaksanut tuolloin ravata, koska määrätyistä liikuntakielloista ei ollut käytännössä mitään hyötyä mun kohdalla. Johtuen ehkä pituuskasvun loppumisesta patit alkoivat viime vuosina rauhoittua. Koskaan kivut eivät kuitenkaan kadonneet, vaan muuttuivat kausittaisiksi ja polvikohtaisiksi. Tosin jostakin syystä vasemman polven patti alkoi vaivata uudestaan entistä pahemmin n. vuosi sitten. Menneenä kesänä kaaduin sitten kevarilla ja vasen polvi kolahti siinä sitten aika rajusti asvalttiin ja on vaivannut erittäin paljon juuri patin kohdalta siitä asti. Viime viikolla kävin magneettikuvissa, joiden pohjalta ortopedi totesi kaatumisen vaurioittaneen ennestään vaurioitunutta kohtaa, osgood-schlatteria.
Nyt sitten odottelen leikkausaikaa, jossa poistetaan vasemman polven rustoa ja luuta patin kohdalta.

Mitä nyt olen lueskellut aikaisempia keskusteluja, joissa on sanottu uinnin olevan hyvä liikuntavaihtoehto o-s:sta kärsivälle. Ihmettelen kovasti, koska oma lääkäri kielsi sen jyrkästi, varsinkin potkut joissa polvi taittuu. Eikä kyllä mukavalta ole tuntunut, kun olen uinut..

Te, jotka leikkauksessa olette olleet niin millainen operaatio on kyseessä? Ei ilmeisesti mikään kovin suuri/vaikea?
[/quote]

samaa asiaa kysyisin,myös sitä että onko leikkauksesta lopulta mitään hyötyä?;o

SurullinenSairastaja

Moi! Minä menen huomenna 8.1.2009 lääkärille , mutta on aika varmasti se tauti. :-\Olin juuri päässyt hyvään jengiin pelaamaan jalkapalloa. Ja nyt tulee tämä tauti.Onko mitään neuvoja taudin aloittelialle? ???

MIKKO REUNANEN

Vs: Re:Osgood-Slauhter

peluri123123 sanoi:
hyppääjän polvi suameks

Morbus Osgood-Schlatter ei ole hyppääjän polvi. Hyppääjän polvessa kipu on polvilumpion ylä- tai alakärjessä jänteen ja lumpion liittymäkohdassa. Osgood-Schlatter taas sijoittuu polvilumpiosta alas sääriluun etupintaan tulevan ns. patellajänteen kiinnittymiskohtaan sääriluussa eli siis selkeästi alempana.

Jonsu

Itse harrastin aikoinani (ala- ja yläasteella) yleisurheilua ja tanssiliikuntaa, josta sitten ilmeisesti tämä O-S. Sitten vielä loukkasin ko. polven kaatuessani. Nyt 23vee ja polvi vaivannut ajoittain. Kipeytyy jopa jos jalkaa pitää kauan koukussa, kävelee portaissa ja nyt kovasti vaivaa kun joudun työn vuoksi kävelemään paljon. Noh, tänään sain sitten puhelun jonohoitajalta ja pääsen leikkaukseen 2.3. Pirstoutuneet osat poistetaan, jänne on valitettavasti kiinnittynyt juuri siihen kohtaan, joten se pitää irrottaa ja kiinnittää uudestaan. Kyynärsauvat jonkin aikaa, 6-8vkoa ortoosi jalassa ja kolme kk sairaslomaa. Puudutuksessa tehdään ja yön yli sairaalassa. Olisikos vapaaehtoisia koiran ulkoiluttajia muutamaksi viikoksi??? :D

laku

Mä oon pelannu korista joku 6 vuotta, nyt ruvennu tuntuun reeneissä just tossa sääriluun "patin" kohdalla kipua aina ku juoksee, hypii yms. lueskelin tästä o-s:stä nii ainaki oireet sopii siihen. mut en halua mitään liikuntakieltoa! :mad: ja ennen hiihtolomaa ainakaan en lääkäriin mene ku ollaan lasketteleen menos. mutta asiaan: kuinkakohan pitkä liikuntakielto voi minimissään tulla?
en haluais pitkää taukoo korikseen ku oon ny päässy alotusviisikkoon yms. ja oon siis 14- tyttö. :p

Huono homma

laku sanoi:
Mä oon pelannu korista joku 6 vuotta, nyt ruvennu tuntuun reeneissä just tossa sääriluun "patin" kohdalla kipua aina ku juoksee, hypii yms. lueskelin tästä o-s:stä nii ainaki oireet sopii siihen. mut en halua mitään liikuntakieltoa! :mad: ja ennen hiihtolomaa ainakaan en lääkäriin mene ku ollaan lasketteleen menos. mutta asiaan: kuinkakohan pitkä liikuntakielto voi minimissään tulla?
en haluais pitkää taukoo korikseen ku oon ny päässy alotusviisikkoon yms. ja oon siis 14- tyttö. :p

Jos sulla tosiaan on se O-S niin kannattaa varmasti ottaa järki käteen ja hoitaa se saman tien kuntoon. Jos rikot polveas vielä lisää, niin voi olla, ettet ikinä enää saa sitä kuntoon.

laku

Huono homma sanoi:
Jos sulla tosiaan on se O-S niin kannattaa varmasti ottaa järki käteen ja hoitaa se saman tien kuntoon. Jos rikot polveas vielä lisää, niin voi olla, ettet ikinä enää saa sitä kuntoon.

joo, kyl on suunnitelmissa mennä lääkäriinki, mutta nyt parit reenit on menny tosi helposti, ei oo paljon kipuillu. eli ei se välttämättä olekkaan O-S, jos olikin vaikka jotain tilapäistä "kasvukipua" tms. vai tuskin jos se olis O-S nii itteestään paranis näin nopeesti?. jos rupeaa viel kipu lisääntyyn nii kyl mä sit meen lääkäriin. :)

En ole varma onko minulla tämä vaiva. jokatapauksessa se kohta eli polven alapuolet tulee harkkojen jälkeen kipeiksi ja kun hyppii ja kun hyppely on minulle niin tärkeää, enkä malta pitää taukoja. Joskus sattuu jopa kun kävelee.

Kiirehdi

nba2kman sanoi:
En ole varma onko minulla tämä vaiva. jokatapauksessa se kohta eli polven alapuolet tulee harkkojen jälkeen kipeiksi ja kun hyppii ja kun hyppely on minulle niin tärkeää, enkä malta pitää taukoja. Joskus sattuu jopa kun kävelee.
Itselläni oli samanlaisia oireita ja voin sanoa että kannattaa mennä lääkäriin ja hoitaa homma ajoissa kuntoon

koettu

Vs: Re:Osgood-Slauhter

tuttu vaiva sanoi:
"harjoittelua ei ole syytä lopettaa kuin marginaalitapauksissa. yleensä kyse on vain omasta kivunsideosta. o-s ei ole vaarallinen tauti, kyseessä on reisilihaksesta tulevan jänteenpään kipeytyminen polven alapuolella-johtuen reisilihaksen jäykkyydestä kasvunsa seurauksena."

Paitsi jos itse jänne on jo osittain revennyt. Repeämä ei varmasti parane, jos ei lopeta joksikin aikaa harjoittelua. Kannattaa käydä näyttämässä jalkoja jollekin asiantuntevalle urheilulääkärille. Terveyskeskuksessa kun teippaavat vain buranan polveen.
Siis, jänteet ovat kiinni sääriluussa, ja juuri sillä yläsektorilla, joka kasvattaa luun pituutta. "Vahinkoa" alkaa syntyä siitä, että toisaalta luu on kasvualueella kasvusta johtuen keskimääräistä haperoisempaa, ja toisaalta siitä, että monissa nykyajan säntäilylajeissa (mm. koris) vedetään lapsen normaaliin liikuntaan nähden epäluonnollisen paljon suunnanvaihtosiksakkia, jota täydennetään äkkipysähdyksillä. Jänteet vahvistuvat enemmän kuin muilla lapsilla, mutta hapero luu ei pohjapintana kestäkään tätä rääkkiä. Vahva jänne siis repii heikkoa luuta rikki. Josta tulee luun hiusmurmumia. Luu yrittää korjata vahinkoa ja kasvattaa uutta luuta. Rikkoontuneen alueen päälle tulee luupatti.

Jos silti jatkaa kovaa treeniä, jänne repii uuttakin luuta, ja se viimeistään sattuu. Ja, jos jänteet repivät paikat todella rikki, luupohja lopulta pettää .. tulee luukato.

Kasvavan tai jo rikkoutuneen kasvavan luun kunnolliselle luutumiselle pitää antaa aikaa ja malttia. Joko harkkatauko tai kevennetyt treenit.

Monelle huonoja uutisia. Sori. Esim. 15v- pojan ex- valkku sanoi, että häneltä meni huilatessa 2v, eli koko puperteetti ja samalla koriksen teiniura. Kivut loppuivat vasta kun kasvu pysähtyi.

Osa kivuista voi johtua myös esim. pyylevyydestä tai jalan kierron virheasennoista tai kaikkien osatekijöiden summasta. Mutta kuitenkin. Osgood-Schlatter liittyy kasvupyrähdykseen ja sen aikaiseen moderniin kilpaurheiluun. Meitä ei ole geneettisesti tehty riehumaan vielä 12-15 vuotiaina kuin aikuiset. Osa lapsista teiniurheilun kestää, mutta osa menee vähemmän tai enemmän rikki.

jalkapatti

Itselläni tuli o-s noin 14-16 vuotta sitten molempiin koipiin. En pitänyt taukoa liikunnasta yhtään. Oikeasta jalasta patti hävisi, vasempaan jäi. Nyt ammatiltani liikunnanohjaaja ja joudun pitämään polvitukea/-lämmitintä aina ohjatessani. Polvi kipeytyy todella usein. Pitkään olen miettinyt pitäisikö/ voisiko tuolle jalalle vielä tehdä jotain. Niille joilla vamma on tuore suosittelen lämpimästi sen hoitamista kuntoon mahdollisimman pikaisesti vaikka se tarkoittaisikin pitkää liikuntakieltoa. Tälläinen jatkuva vaiva ei ole kovin mukava.

Voiko Schlatter olla vaikka ei ole kunnon pattia vaikka kivut ovat samassa kohdassa?

(=

nba2kman sanoi:
Voiko Schlatter olla vaikka ei ole kunnon pattia vaikka kivut ovat samassa kohdassa?
Oman käsitykseni mukaan voi, luultavasti tauti on vasta alkuvaiheessa.

nba2kman sanoi:
Voiko olla että pattia ei tule ollenkaan??

Kyllä voi! Itseäni tämä ei ala vaivaamaan, sillä istun pyörätuolissa ja pelaan tuolikorista, mutta kysäisin fysioterapeutiltani ja hän sanoi, että kyllä voi.

PT-pelaaja sanoi:
Kyllä voi! Itseäni tämä ei ala vaivaamaan, sillä istun pyörätuolissa ja pelaan tuolikorista, mutta kysäisin fysioterapeutiltani ja hän sanoi, että kyllä voi.
Kiitos Paljon!

Iskä

Lueskelin koko tämän ketjun läpi ... ja olen nyt poikani taudista paljon tietävämpi. Poikani on melko normaali 14 vuotias nörtti .. eli liikuntaa vain sen verran kun koulussa tarjotaan...nyt sitten viime helmikuussa lääkäri diagnosoi OS:n ??? Näyttäisi olevan urheilijan tauti (tämän ketjun perusteella) ...joten ihmettelen miten voi iskeä omaan poikaani. Hän kyllä jakelee mainoslehtiä kaksi kertaa viikossa ... voisikohan tuo olla syynä???

varmasti

Iskä sanoi:
Lueskelin koko tämän ketjun läpi ... ja olen nyt poikani taudista paljon tietävämpi. Poikani on melko normaali 14 vuotias nörtti .. eli liikuntaa vain sen verran kun koulussa tarjotaan...nyt sitten viime helmikuussa lääkäri diagnosoi OS:n ??? Näyttäisi olevan urheilijan tauti (tämän ketjun perusteella) ...joten ihmettelen miten voi iskeä omaan poikaani. Hän kyllä jakelee mainoslehtiä kaksi kertaa viikossa ... voisikohan tuo olla syynä???
on mahdollista että tulee jos muuten kova kasvu

JaakkoLos

Tänään meni lääkäriin, kipu ja paisumus oli ollut jo 3kk . Kun menin lääkäriin lääkäri sanoi sinulla on Schlatterin tauti, ihmettelin sanaa "tauti" ajattelin että jotain vakavaa. Kun lääkäri sanoi että hänellä on huonoja uutisia pelästyin ... Et pääse pelaamaan jalkapalloa 3kk. Mutta kotona mietin ei tarvitse mennä koulussa liikunta tunnille koko loppu lukukaudella. ;D

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.