Koripallo.com

Osgood-Schlatter

Turhautunut

Vs: Osgood-Schlatter

Mä en siis pelaa koripalloa, mutta juuri viikko sitten multa siis diagnosoitiin tämä ärsyttävä osgood-schlatterin tauti. Oikea polvi on melkein koko ajan turvoksissa ja muutenkin arka, mutta lääkäri ainoastaan antoi 3 kuukauden täydellisen juoksu- ja hyppykiellon, mutta se ei todellakaan ole pitänyt...vaikka en edes harrasta mitään lajia säännöllisesti.

Joku taisi mainita sen polven lukkiutumisen. Itselläni ainakin on joskus polvi tyystin lukossa ja sitä ei kunnolla edes saa "aukeamaan". Toivottavasti se ei silti enteilisi repeytymistä...vaikkakin lääkäri ei mitenkään siihen puuttunut.

Voiko siis sen "taudin" kanssa nyt sitten liikkua mitenkään, esim. hölkätä edes lyhyitä matkoja, vai onko mun pakko vaan pakottaa itseni lepoon niiltä osin. Uintia ja pyöräilyä suositeltiin, mutta varsinkin uinti ei sovi polvelleni...

osgood

hiihto, pyöräily, uinti ja luistelu niitä voit harrastaa kaiken hyppimisen siasta...

mulla taitaa olla toi sama mut ei niin vakava :-X ainaki oireet sopii. kovan pelailun jälkeen on yleensä polven alapuolella semmone luupatti kipeä muutaman päivän. minulle on sanottu että voi pelata niin paljon ku kestää kipua että ei se mene pahemmaksi.

rampa

Mullaki on toi osgoodi. Ei oo kiva. Lääkäri sano, et pitäs levätä 2 kuukautta ja vois olla järkevää vaihtaa lajia. Mut sit mun valmentaja sano, et ei mun mitää tarvi levätä vaa voin tulla jo seuraavii harkkoihi. Et pitäs vaa vähän ottaa hillitymmin. ja heti ku vähänki sattuis ni pitäs lopettaa. Valmentajaa mä tietty tottelin ku en tosiaakaa haluis lopettaa korista. Kattoo ny miten käy. Toivottavasti paranis nopeesti!

osgood

rampa sanoi:
Mullaki on toi osgoodi. Ei oo kiva. Lääkäri sano, et pitäs levätä 2 kuukautta ja vois olla järkevää vaihtaa lajia. Mut sit mun valmentaja sano, et ei mun mitää tarvi levätä vaa voin tulla jo seuraavii harkkoihi. Et pitäs vaa vähän ottaa hillitymmin. ja heti ku vähänki sattuis ni pitäs lopettaa. Valmentajaa mä tietty tottelin ku en tosiaakaa haluis lopettaa korista. Kattoo ny miten käy. Toivottavasti paranis nopeesti!
Toiset tosiaan sanoo, että voi hyvin jatkaa treenaamista kivun mukaan, mutta ei se olo järkevää, jos polvea/polvia e ole kunnolla kuvattu. Sinä röntgenessä nähdään onko onko polvessa jo pahasti "luupaloja" irronnut, koska ne irtopalat voivat aiheuttaa myöhemmin ongelmia. Tauti menee ohitse kuitenkin yleensä noin 8 kk:ssa ja jos sen ajan joutuu ottaa vähän löysemmin ja samalla välttää lisävauriot, se kannattaa! Suosittelen ehdottomasti käyntiä urheilulääkärillä tai ortopedillä.

Joo elikkas mulla oli Osgood Schlatter noin vuosi sitten.Korista kans ite pelaan minka kerkeen mutta uskokaa tai alkaa joudin olla kentilta pois noin vuoden verran ennenkun polvet parani.Mulla oli tama kyseinen nimittain viela kummassakin polvessa.Aluksi kipu oli siedettavan rajoissa mutta jatkettuani harjoittelua kipu tuli pahemmaksi ja tuli vakavemmaksi siina sivussa joten teilla joilla on Osgood niin suosittelisin lampimasti aloittamaan lepoa ajoissa etta tauko ei veny niin pitkaksi kun itsellani.Noh siitakin selvittiin ja nyt palloillaan jenkeissa tuleva kausi ;D

Timppaland

Mullakin on ollut osgoodi nyt 2-3(vai 4 :( )vuotta. Alko muistaakseni sillee et kauden loputtua alko pikkusen vaivaa polvissa ja kesän tauon otin tosi iisisti. Sitten tuli mun eka delfin basketti ja siihen oli jokapäiväset treenit parin viikon ajan. Turnauksen jälkeen aloin kohdistaa kivun kohdan ja sitten syksymmällä kävin lääkärissä, joka sanoi et patille kylmää ja lepoa. Pidin siinä sitten pienen tauon. Aluksi vaiva oli vain oikeassa polvessa.

Kevään puolella päätin mennä takasin harkkoihin, kun alkoi jo tuntua paremmalta polvessa. ~Kuukauden kuluttua kuitenkin huomasin toisen polven tulleen kipeäksi ja oikeaan polveen tuli kipu vähän myöhemmin takaisin. Pelasin kauden loppuun kuitenkin. Kyllä mä sen kivun kestin kevyesti, lääkäri vain uhkasi että se voidaan joutua aikuisiällä leikkaamaan.

No nyt on alkanu pikkuhiljaa tuntumaan paremmalta näissä; käyn nykysin pelaamassa semmosta leikkimielistä korista kerran viikossa pienen porukan kanssa, ja polvet on aika huomaamattomia. Tosin nyt on muutettu 100km päähän vanhan jengin luota missä oli todella loistava koutsi ja hyvä henki. Ei kuitenkaan oikee vielä uskalla mennä vakavaa(sitähän tää taitaa jo olla mun ikäluokassa -92) koripalloa uuteen jengiin näillä haurailla polvilla. Kyllä nää rasitusvammat aika pahasti miinukselle vei tässä koriksessa, muut on täs ajas varmasti kehittyny paljon eteenpäin. kattoo nyt mitä aika tuo tullessaan, veikkaan ettei nää alle vuodessa kokonaan pois lähde.

Yksi lisää

Osgoog-Schlatterin tautui tuntuu jakavan lääkäreitäkin kahteen koulukuntaan. Toiset suosittelevat lepoa iskumaisista rasituksista, kuten hypyistä, toiset kehottavat tekemään sen mitä kivulta siedät. Tämä siis kokeneilta Ortopedian erikoislääkäreiltä. Oma kastinsa ovet vielä urheiluvammoihin suuntautuneet Ortopedit, joiden mielipiteet jakautuvat myös.
Pitäisi muistaa, että omat kokemukset ovet hyvä esimerkki mutta muiden ei kannata niiden perusteella tehdä muita valintoja kuin soveltuvan lääkärin valinnan. Mitään harjoitteita, venytyksiä, lepoa tai muuta sellaista ei voi yleisenä neuvona antaa. Koska kyseessä on kasvuvaiheen rasituksista aiheutuva vaiva ja kasvu sekä sen vaihe on kaikilla yksilöllinen asia, on jokainen tapaus erilainen. => Urheilulääkärin / Ortopedin vastaanotolle, kunnon tutkimus ja kuvat. Sitten voidaan päättää pitääkö levätä pahimman ohi, leikata siruja pois vai jatkaa kipua vastaan kuulostelllen. Tai sitten hoidetaan pois niitä muita oireita/tauteja/ vaivoja, jotka aiheuttavat kipuja samoille alueille. Nivelen liikuntarajoituksen syy pitää aina selvittää tutkimuksella. Syitä voi olla monia.
Läheltä seurattu, kasvupyrähdyksien aikana paheneva O-S, helpottaa aikanaan. Ortopedi tosin sanoi, että ammatin valinnassa täytyy välttää tehtäviä, joissa joutuu paljon polvilleen.
Tsemppiä ja analyyttistä mieltä kaikille joita tämä koskeen

ER14

Mulla on toi O-S ollu jo 3 vuotta ja tuskallista on ollu ku liikka-ope ei oo ottanu yhtään tosissaan koko juttua...!! sanokaa mitä pitäs tehä ku kukaan ei ote kantaa eikä välitä vaikka urheilullisella nuorella on ollu 3 vuotta tosi kipeä polv..? :p :(

joo

ER14 sanoi:
Mulla on toi O-S ollu jo 3 vuotta ja tuskallista on ollu ku liikka-ope ei oo ottanu yhtään tosissaan koko juttua...!! sanokaa mitä pitäs tehä ku kukaan ei ote kantaa eikä välitä vaikka urheilullisella nuorella on ollu 3 vuotta tosi kipeä polv..? :p :(
ei niillä ole tapana uskoa, mene lääkäriin vaan sillä se selviää (tai fysiolle)

näin on

ER14 sanoi:

Kyllä nyt viimeistään lääkärintodistuksella pitäisi uskoa. Eli lekurille vain lausuntoa hakemaan

Nimimerkki: Osgood-Schlatter vaivannut vaihtelevasti 6 vuoden ajan...

Mikko

Joo mulla on kans ollu tää osgood schlatter jo jotain 3 vuotta, kaikenlaisille lääkäreillä olen käynyt ja ne on sanonu et teet mitä kärsit. Ja parilla tutulla on toi sama tauti niin sanoo et kivun pitäis helpottaa sit ku pituus kasvu loppuu, sit jos ei mikään auta voidaan joutua tekemään jonkinlainen leikkaus.

Miettijä....

Voiko tautia ehkäistä jollakin harjoitteilla? Mitä kannattaisi esimerkiksi treeneissä teettää säännöllisesti, jotta mahdollisimman moni joukkueessa välttyisi moiselta vaivalta? Vai tuleeko vaiva vaan jos on tullakseen? Millaisia liikkeitä voisi yhdistää vaikka kuntopiiriin tai venyttelyyn, jotta moiselta vältytään tai jos jollakin on se jo, niin mitkä liikkeet olisivat hyviä?

ainakin

Miettijä.... sanoi:
Voiko tautia ehkäistä jollakin harjoitteilla? Mitä kannattaisi esimerkiksi treeneissä teettää säännöllisesti, jotta mahdollisimman moni joukkueessa välttyisi moiselta vaivalta? Vai tuleeko vaiva vaan jos on tullakseen? Millaisia liikkeitä voisi yhdistää vaikka kuntopiiriin tai venyttelyyn, jotta moiselta vältytään tai jos jollakin on se jo, niin mitkä liikkeet olisivat hyviä?
Oma naperoni sairasti tätä muutaman vuoden ja urheilulääkäri korosti reisilihaksen etuosan venyttelyn tärkeyttä. Jos reisilihas on edestä "tiukka", niin se kiristää ja vetää enemmän luupaloja/-siruja irti polven alapuolelta kiinnityskohdasta. Iltaisin ohjelmaan kuului paljon reiden venyttelyä, kylmähoitoa ja pahimpina kausina oli täysi juoksu- ja hyppykielto kuukaudesta puoleen vuoteen kerralla. Koko homma kesti reilut kaksi vuotta, kunnes kasvu pysähtyi kokonaan. Kivut hävisivät, mutta polveen jäi patti (irronnut luunpala), joka voidaan joskus aikuisena joutua leikkaamaan.

Suosittelen, että jokainen asiasta kärsivä kävisi kunnon ortopedillä/urheilulääkärillä.

Rami

Mikseivät lekurit tänä päivänä poista kiusaavaa "ruston-/luunpalasta"?
Itselläni joskus 70 luvun lopussa operaatio tehtiin ja vaivat hävisivät sen sileäntien.
Ikää taisi olla silloin muistaakseni 13-14 vuotta.

Jos kyseinen vaiva tunnetaan nimellä pattipolvi, on tuttu juttu.
Kaverillani tuli siinä 12-vuotiaana, piteli polvitukea harkoissa ja puolessa vuodessa kipu meni sitten pois.

näin on

Rami sanoi:
Mikseivät lekurit tänä päivänä poista kiusaavaa "ruston-/luunpalasta"?
Itselläni joskus 70 luvun lopussa operaatio tehtiin ja vaivat hävisivät sen sileäntien.
Ikää taisi olla silloin muistaakseni 13-14 vuotta.

Onpa tuo operaatio minullekin tehty. Leikkauksesta nyt vajaa puolitoista vuotta. Vaivat eivät kokonaan hävinneet, koska osa patista piti jättää kun se oli jotenkin kasvanut kiinni. Onhan tuo toki silti nykyisin parempi, kipuilee huomattavasti vähemmän kuin ennen leikkausta.

TA6

Elikkä itselleni ei ole koskaan todettu tätä, mutta kaikki oireet viittaavat siihen
Puoli vuotta sitten lätkäharkoissa, yhtäkkiä polveen alkoi sattumaan(voiko siis alkaa aivan yhtäkkiä??), lopetin reenit siihen, mutta menin jo seuraaviin reeneihin...
No alussa kipu oli aivan valtava, mutta vähän ajan päästä se alkoi laantumaan (reenasin siis koko ajan)
Lääkärillä en käynyt ollenkaan, aina vaan reenien jälkee kylmää ja venyttelyä. Nyt kun on tullut puolisen vuotta oireiltua kipu alkaa pikkuhiljaa hellitämään (mutta aina välillä sattuu niin pimeesti), enkä ole pitänyt mitään taukoja tms.

Nyt olen harkinnut polvitukea, joten haluaisin kuulla että auttaako se todella?

apuja

TA6 sanoi:
Elikkä itselleni ei ole koskaan todettu tätä, mutta kaikki oireet viittaavat siihen
Puoli vuotta sitten lätkäharkoissa, yhtäkkiä polveen alkoi sattumaan(voiko siis alkaa aivan yhtäkkiä??), lopetin reenit siihen, mutta menin jo seuraaviin reeneihin...
No alussa kipu oli aivan valtava, mutta vähän ajan päästä se alkoi laantumaan (reenasin siis koko ajan)
Lääkärillä en käynyt ollenkaan, aina vaan reenien jälkee kylmää ja venyttelyä. Nyt kun on tullut puolisen vuotta oireiltua kipu alkaa pikkuhiljaa hellitämään (mutta aina välillä sattuu niin pimeesti), enkä ole pitänyt mitään taukoja tms.

Nyt olen harkinnut polvitukea, joten haluaisin kuulla että auttaako se todella?
Ei polvituki mitään auta. Sinulla on takareiden koukistajalihaksen liian kireät. Venyttele huolella (lämmittely ensiksi) 30 min aamuin illoin. Kahden viikon päästä kivut on poissa.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.