Koripallo.com

Osgood-Schlatter

ei muuten ole

Hyppääjän polvi ja O-S ovat muuten aivan eri tauteja. Tulehdus eri kohdassa.

Hyppääjän polvi: http://www.sportsinjuryclinic.net/cybertherapist/front/knee/indexjumpersknee.html

Osgood-Schlatter: http://www.sportsinjuryclinic.net/cybertherapist/front/knee/osgood.htm

Tänne vaan eksynyt...

Voi juma! Siis mulla on ollut tämä osgood schlatter jo kauan, ala-asteelta asti ja vasta nyt kun olen 15, lääkäri eilen kertoi, mikä polvessa oikein on. En ennen eilistä ollut IKINÄ kuullutkaan ko. taudista, minulle syötettiin ennen ihan kaikenlaista pajunköyttä. Esim. "se on sääriluun pää tuo patti", "se johtuu matalasta jalankaarestasi", "sinulla on pihtipolvet" jne. eikä mikään näistä ollut oikea syy (eikä minulla edes ole pihtipolvia, prkl! :mad: ;)). Nyt on hyvä tietää, että mikä mulla on.

Mulla on pelkästään vasemmassa polvessa se ja vaikka en ole kovin urheilullinen enkä harrasta mitään urheilua säännöllisesti, niin kyllä tästä on ihan mielettömästi haittaa. Lääkäri sanoi eilen, että se voidaan leikata, mutta vasta, kun kasvu on pysähtynyt. Ja jotkut ovat olleet tyytyväisiä leikkaukseen, toiset taas ovat katuneet. Ja että patti ei lähde milloinkaan pois.

No, katotaan nyt sitten, varmaan venyttelyä ja urheilua pitäisi alkaa tehdä. ::)

tietoa

itseäni tauti vaivasi pari vuotta.
Ensi hoito oli jalka suorassa kuukauden paketissa, jonka jälkeen jatkoin treeniä.
Kivut palasi,jonka jälkeen leikattiin noin peukalonpään kokoinen pala polven alapuolelta,kivut loppui kokonaan.Eikä ole jälkeenkään ollut kipuja.

James Button

:p Ittelläni oli 60-luvulla sama tauti polvessa ja mulle määrättiin liikuntakieltoa 1vuosi, mutta silti kävin treenaamassa joka päivä ja joskus jopa kaks kertaa päivässä. Patti jäi ja kipu hävis ja nyt tuntuu välillä isommissa rasituksissa mutta ei haittaa. :p

hobo

Jouduin lopettamaan jalkapallon 15-vuotiaana.Oikeesta jalasta poistettiin kierukka armeijassa,samalla poistettiin patti.Kuukausi sitten poisteettiin kierukka vasemmasta jalasta ja samaalla otettiin 2kpl puolen peukalonmittaista palikkaa senkin lumpion alta.Täytän tänävuonna 40.v,ei oo tarvinu pariinkymmeneen vuoteen pomppia,meinaan on sen sitten koivissaan tuntenu jos on pomppinu

O-S pitäisi hävitä iän mukana, mutta en kyllä ole ihan varma tuosta, minulla oli O-S lisäksi vielä keskusratahahmotushäiriö, eli toinen jalka on 'vääntynyt' jonkin verran ulospäin, mutta kasvoin kyllä ensin mainitusta jo ulos :).

Osgood-Schlatter

voi, että kun vihaan tota osgoodia, nyt on ollu puol vuotta ja välil on niiku melkei lähteny pois ja tietty oon menny heti kokeilee et pystynkö skeittaa ja se vaan tulee niiku takas sillee voimakkaaks....lääkäriaikaa tässä odottelen...voisko joku neuvoo jotai treenejä tähä osgoodiin?? :-\

toiveikas

Minulla on tuo sama tauti ollut puoli vuotta nyt, välillä on kipeämpi, välillä aivan terveen tuntuinen. Nilkoissa oli myös jotain kasvukipuja, heti kun ne hellittivät tuli tämä osgood schlatter... :'( Minulla polvi tulee varsinkin alamäkeen juoksusta/kävelystä kipeäksi, kun viikon lepään voi taas liikkua varovasti.
Osaiskos joku sanoa, mikä urheilulaji sopisi näille polville? Kuinka pitkään tauti suunnilleen kestää..? Toivottavasti ei kolmea vuotta pidempään. Onneksi kyseessä ei ole mitään reumaa, tämä onneksi menee ohi! Ja voihan nytkin liikkua aika paljon...Mutta liikunnallisile nuorille aika tuskallinen sairaus!

anni

toiveikas sanoi:
Kuinka pitkään tauti suunnilleen kestää..? Toivottavasti ei kolmea vuotta pidempään.

Mulla todettiin toi sama "tauti" noin nelisen vuotta sitten ja tänään taas huomasin harkkojen jälkeen, että taas se on kipeenä.. :-\ ei se ainakaan mulla oo parantunu kokonaan vaikka sillon joskus määrättiin puolisen vuotta liikuntakieltoa.. mut sen kanssa oppii elämään, täytyy vaan välillä varoa.. esimerkiks kesätöissä joutusin paljon olemaan polvillani mikä ei tehnyt kauheen hyvää.. useimmiten se ei kyllä vaivaa mut pelkään et se jää kummittelemaan koko loppuelämäks..

Osgood-Schlatter

voisko joku neuvoo jotai treenejä tähä osgoodiin?

pliiss!! :'(

O-S potilas

Minulle sanottiin että uinti autta tähän "tautiin" mutta olen harrastanut 5 vuotiaasta saakka uintia eikä ole auttanut :eek: ???

OS

Elikä minulla on ollut hyppääjän polvi about 2,5 vuotta. Olen käynyt tämän vaivan takia kahdella Suomen parhaimpiin lääkäreihin kuuluvista lääkäreistä. Ensin kävin tavallisella lääkärillä joka kertoi että minulla on Osgood-Schlatter (siis väärää tietoa). Kävin myös röntgenissä ja magneettikuvauksessa, joista ei selvinnyt mitään järkyttävää paitsi diagnoosi tästä hyppääjän polvesta. Hyppääjän polvi ja osgood-schlaetter ovat hyvin samanlaisia kasvuikään liittyviä ongelmia. Itselläni kivut ovat helpottaneet jonkun verran tässä kahdessa ja puolessa vuodessa, mutta silti kipuja on vielä enkä voi pelata täydellä teholla.

Suosittelen kaikille joilla on jompi kumpi näistä ongelmista käyntiä ensin jollain asiansa osaavalla lääkärillä.
Asioita jotka voivat auttaa ongelmaan:
- Älä missään nimessä lopeta liikuntaa kokonaan pitkäksi aikaa, vaan pidä taukoa tavallisesta harjoittelusta ja tee muita korvaavia harjotteita esim. Pyöräily ja vesijuoksu
- Hommaa tukipohjalliset fysioterapeutilta, joka tarkastaa ensin videolta ovatko juoksuratasi oikeat, juostessa juoksumatolla
- Käytä tukevia kenkiä (peli sekä vapaa-ajan)
- Tee punttisalilla lihas treeniä, toivon mukaan fysioterapeutti antaa ohjelman, jos ei niin netistä voi löytyä jotain treeniohjelmia
- Älä tee maksimi ponnistuksia ja rasita polviasi liikaa

Jossain vaiheessa treenaus on kuitenkin aloitettava ja silloin suosittelen treenien jälkeen jääpusseja polvissa sekä treenien aikan Vince Carter tyylisesti teipit polviin, tukemaan niitä paikasta josta ne ovat kipeät. Itse söin kipulääkkeitä pitkän aikaan, kipujen helpottamiseksi. Kuuntele polviasi ja pyri aloittamaan treenaus ensin rauhallisesti, jos ne kestävät myöhemmin paremmin voit treenata kovempaa. Kannattaa keskustella asiasta myös valmentajan kanssa kunnolla.

Toivon mukaan moni saa apua näistä ohjeista vaivoihinsa ja pystyy jatkamaan taas pelaamista. Itse tein joitakin asioita väärin ja pidän sitä ongelmallisena etten saanut tarpeeksi tietoa vaivastani ja sen parannusmahdollisuuksista.
Terveisin: Vaivainen

OS

Pari juttua vielä:
Lääkäri ei tuo parannusta vaivaasi, koska tähän tautiin/ongelmaan ei ole keksitty yhtä parannuskeinoa, lääkäri voi vain zekata mimmoisessa kunnossa polvesi ovat ja ohjata esim. fysio terapeutille. Harjoittelusta vielä sen verran että kovimmat treenit kuten porrasjuoksut, loikat ja yleensä semmoiset treenit joissa polvet joutuvat koville kannattaa jättää kokonaan väliä
T: Vaivainen

Anonymisti

ei muuten ole sanoi:
Hyppääjän polvi ja O-S ovat muuten aivan eri tauteja. Tulehdus eri kohdassa.
No oho, tämäpä mielenkiintoista. Itselläni kun tämä vanha kunnon Ossi oli niin tohtori sanoi että "Osgood-Schlatter tunnetaan myös nimellä hyppääjän polvi". Noh, Uudenkaupungin lääkärit r0x ::)

Kerronpa tässä omankin tarinani vaikka arvaan että ketään ei kiinnosta enkä edes pelaa koripalloa, löysin tämän keskustelun Googlen avulla katsoessani vaihteeksi tuota polvimötikkää ;D
Eli siis, olin viidettä luokkaa lopetteleva pojannassikka (joka ei mitään liikuntaa harrastanut) kun yllättäen huomasin että polven alapuolella oli joku möhkylä joka särki aivan perskuleesti. Tätä vaivaa manasin koko kesän kunnes viimein menin lääkäriin. Siellä sain tietää että minulla on Osgood-Schlatterin tauti. Sainpas siitä sitten 6kk liikuntakiellon jota rikoin törkeästi juuri aloitetun skeittauksen takia (ja tämän laudanpotkimisharrastuksen lopetin heti liikuntakiellon loputtua, nuori mieli on hullu mieli). Kipu hävisi ajan myötä mutta patti jäi.
Tässäpä siis neuvoni kaikille teille Osgoodista kärsiville: totelkaa sitä liikuntakieltoa jos haluatte patittoman, terveen ja toipuneen polven.

Skate

No mulla sama juttu, skeittauksen mukana se on tullu ja nyt on toine kuukaus menos puolevuode liikkakiellosta ???

Ite menin tossa viimeviikolla lääkäriin vasemman polven takia.
Heti kun näytin polveni lääkärille se sanoi että se on selvä osgood-shlatter se määräs 6 vk liikuntakiellon ja kylmää sillon tällön siihe polveen.
Asun omakotitalossa ja rappusten kulku on sairaan kipeetä hommaa.
Eikä 3-kerroksisessa koulussakaan oo kiva astella portaita edes takas tunnin välein.
Onkos muuten teiltä otettu röntgneitä siit polvest. ???

Kavereilla on todettu Slattereita. Ei kai niihin auta muuku lepo ja säänöllinen urheilu ja kylmää. Jos ei muu auta ja haluu pelaa niin on purtava hammasta tai kortisooni piikki :D:p:D:p

197cm

Slatter ja hyppääjän polvi liittyvät siis kasvuikään? Minulla on ollut slatter parisen vuotta mutta nyt on jo aika hyvin helpottanut. Olen 16v ja n. 180cm pitkä. Tarkoittaako tämä siis sitä että kasvuni on on loppu ,kun slatterkin loppui??

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.