Elikä minulla on ollut hyppääjän polvi about 2,5 vuotta. Olen käynyt tämän vaivan takia kahdella Suomen parhaimpiin lääkäreihin kuuluvista lääkäreistä. Ensin kävin tavallisella lääkärillä joka kertoi että minulla on Osgood-Schlatter (siis väärää tietoa). Kävin myös röntgenissä ja magneettikuvauksessa, joista ei selvinnyt mitään järkyttävää paitsi diagnoosi tästä hyppääjän polvesta. Hyppääjän polvi ja osgood-schlaetter ovat hyvin samanlaisia kasvuikään liittyviä ongelmia. Itselläni kivut ovat helpottaneet jonkun verran tässä kahdessa ja puolessa vuodessa, mutta silti kipuja on vielä enkä voi pelata täydellä teholla.
Suosittelen kaikille joilla on jompi kumpi näistä ongelmista käyntiä ensin jollain asiansa osaavalla lääkärillä.
Asioita jotka voivat auttaa ongelmaan:
- Älä missään nimessä lopeta liikuntaa kokonaan pitkäksi aikaa, vaan pidä taukoa tavallisesta harjoittelusta ja tee muita korvaavia harjotteita esim. Pyöräily ja vesijuoksu
- Hommaa tukipohjalliset fysioterapeutilta, joka tarkastaa ensin videolta ovatko juoksuratasi oikeat, juostessa juoksumatolla
- Käytä tukevia kenkiä (peli sekä vapaa-ajan)
- Tee punttisalilla lihas treeniä, toivon mukaan fysioterapeutti antaa ohjelman, jos ei niin netistä voi löytyä jotain treeniohjelmia
- Älä tee maksimi ponnistuksia ja rasita polviasi liikaa
Jossain vaiheessa treenaus on kuitenkin aloitettava ja silloin suosittelen treenien jälkeen jääpusseja polvissa sekä treenien aikan Vince Carter tyylisesti teipit polviin, tukemaan niitä paikasta josta ne ovat kipeät. Itse söin kipulääkkeitä pitkän aikaan, kipujen helpottamiseksi. Kuuntele polviasi ja pyri aloittamaan treenaus ensin rauhallisesti, jos ne kestävät myöhemmin paremmin voit treenata kovempaa. Kannattaa keskustella asiasta myös valmentajan kanssa kunnolla.
Toivon mukaan moni saa apua näistä ohjeista vaivoihinsa ja pystyy jatkamaan taas pelaamista. Itse tein joitakin asioita väärin ja pidän sitä ongelmallisena etten saanut tarpeeksi tietoa vaivastani ja sen parannusmahdollisuuksista.
Terveisin: Vaivainen