Koripallo.com

Osgood-Schlatter

jep

Vs: Osgood-Schlatter

Itselläni joskus 12, kuukauden tauko harkoista ja sen jälkeen se vaivasi noin vuoden silloin tällöin ja kolahtaessa kipu oli järkyttävä. Kun todettiin pattia ei pystynyt edes koskea ilman hirveää kipua. muutama vuosi myöhemmin ei vaivaa kui nerittäin harvoin kyykistyessä.

TA6

Polvi on kuitenkin kosketusarka... Liittyykö tämäkin tuohon polven koukistajalihaksen kireyteen?

Sonja

Mulla ollu jo 10 vuotiaasta patti vasemman sääriluun yläpuolella.. Mietitty on äitin kanssa jo pitkään mikä se on, ja mistä semmonen on tullu. ??? Sitten täs yks päivä lehteä selatessani oli jollakin tytöllä (murrosikäinen) kysymys palstalla kysymys että mistä tämä voisi johtua. No, siinä sitten ehdotettiin, että olisiko O-S. Täst sain sitte idean ja aloin heti googlaamaan. Kiitos teiän keskustelun luulen tietäväni mikä mul on ja lääkäriki on jo varattu. :D

Jos pitäis mennä leikkauksee.. ??? Onko olemas mitää huonoi puolii? Esim. Arpi ym..? Vai poistetaanko kyhy ihan kokonaan noin vain? :)

Sama juttu

Sonja sanoi:
Mulla ollu jo 10 vuotiaasta patti vasemman sääriluun yläpuolella.. Mietitty on äitin kanssa jo pitkään mikä se on, ja mistä semmonen on tullu. ??? Sitten täs yks päivä lehteä selatessani oli jollakin tytöllä (murrosikäinen) kysymys palstalla kysymys että mistä tämä voisi johtua. No, siinä sitten ehdotettiin, että olisiko O-S. Täst sain sitte idean ja aloin heti googlaamaan. Kiitos teiän keskustelun luulen tietäväni mikä mul on ja lääkäriki on jo varattu. :D

Jos pitäis mennä leikkauksee.. ??? Onko olemas mitää huonoi puolii? Esim. Arpi ym..? Vai poistetaanko kyhy ihan kokonaan noin vain? :)

Multa ei poistettu pattia / kyhmyä leikkauksen yhteydessä, mutta sen voi kuulemma tehdä myöhemmin, jos haluaa. Saattaa tosin olla kalliimpii operaatio, kysehän on vain ns. kosmeettisesta haitasta. Mut leikattiin Helsingissä (Orton sairaala / Ruskeasuo) ja lääkärinä toimi J.Sandelin, voin suositella lämpimästi!!

ps.leikkauksesta jää kyllä arpi, mutta pääasia, että kivut lähtee.

mig

Sonja sanoi:

12-vuotiaalla pojallani todettiin O-S eilen. Onneksi ei ole ehtinyt pattivaiheeseen, ts. tumake ei ole ehtinyt irrota kokonaan.

Ortopedi viittasi leikkaukseen yhtenä vaihtoehtona, jos vaiva jatkuu pidempään. Hänen mukaansa leikkaushoitoa kannattaa välttää viimeiseen asti siitä syystä, että arpi voi haitata menoa jatkossa.

nämä 'polvituet' tai oikeestaan jos nyt puhuttaisiin polven lämmittäjistä, auttavat niin, että pitävät polven tottakai kauemmin lämpimänä mut ei se niin tue.

martta

Vs: Re:Osgood-Schlatter

Tänne vaan eksynyt... sanoi:
Voi juma! Siis mulla on ollut tämä osgood schlatter jo kauan, ala-asteelta asti ja vasta nyt kun olen 15, lääkäri eilen kertoi, mikä polvessa oikein on. En ennen eilistä ollut IKINÄ kuullutkaan ko. taudista, minulle syötettiin ennen ihan kaikenlaista pajunköyttä. Esim. "se on sääriluun pää tuo patti", "se johtuu matalasta jalankaarestasi", "sinulla on pihtipolvet" jne. eikä mikään näistä ollut oikea syy (eikä minulla edes ole pihtipolvia, prkl! :mad: ;)). Nyt on hyvä tietää, että mikä mulla on.

Mulla on pelkästään vasemmassa polvessa se ja vaikka en ole kovin urheilullinen enkä harrasta mitään urheilua säännöllisesti, niin kyllä tästä on ihan mielettömästi haittaa. Lääkäri sanoi eilen, että se voidaan leikata, mutta vasta, kun kasvu on pysähtynyt. Ja jotkut ovat olleet tyytyväisiä leikkaukseen, toiset taas ovat katuneet. Ja että patti ei lähde milloinkaan pois.

No, katotaan nyt sitten, varmaan venyttelyä ja urheilua pitäisi alkaa tehdä. ::)

Minulla on ollut molemmissa polvissa Osgood-Schlatter jo yli vuoden.Harrastan lentopalloa ja ihmettelin että miksi polvissani on patit ja kipeytyvät helposti.Muutaman kuukauden sitä ihmettelin pahentumisen myötä ja kysyinkin valmentajalta ja muilta osaavilta ja he vain sanoivat että kasvukipuja ne vain ovat.Valittelin äidilleni sitä ja pääsin lääkärin tarkastukseen.Etsiskelimme netistä tietoja ja äitini luki Osgoor-Schlatterista ja oliimme varmoja asiasta.Sielläpä sitten todettiin epäilykset todeksi.Siihen tyssäsi kunnollinen lentopallon peluu.Eihän sitä voinut enää edes syöksyä(polvisuojat eivät 'pehmentäneet' tarpeeksi)pattien takia.Nyt vuosi myöhemmin ongelma on sama,vaikka otin harjoitukset ja liikunnantunnit kevyesti muutaman viikon.Kyllä tuo kevennys auttoi,mutta polvet kipeytyvät vieläkin liiasta rasituksesta.Olen hyvin harmistunut kyseisestä,koska polvieni takia harkitsen lentopallon lopettamista.Minua myös ihmetyttää,miksi kaikille ei kyseistä ongelmaa ilmeenny koskaan,vaikka he liikkuisivat ja olisivat paljon aktiivisempia?

tyhmänä

Onko tää o-s siis sellanen aiva että ilmestyy semmoset saatanan kipeet patit siihen polvien alapuolelle ?:)

tyhmänä sanoi:
Onko tää o-s siis sellanen aiva että ilmestyy semmoset saatanan kipeet patit siihen polvien alapuolelle ?:)
Juurikin se! Parannukseksi lepoa ja kylmää pateille sekä liikuntaa jossa ei tule nopeita tärähdyksiä, esim. uiminen on hyväksi.

KaU

Tämä nyt ei varsinaisesti aiheeseen liity, mutta onko mitään liikkeitä, jolla saisi polvea vahvemmaksi?

ÄläTuuMunNakkikioskille sanoi:
Tämä nyt ei varsinaisesti aiheeseen liity, mutta onko mitään liikkeitä, jolla saisi polvea vahvemmaksi?

käyt esim. pöydän reunalle istumaan ja nostat elikkä siis suoristat polven vaakatasonn ja toistoja..

Ja$on sanoi:
käyt esim. pöydän reunalle istumaan ja nostat elikkä siis suoristat polven vaakatasonn ja toistoja..

Kun osui silmään, niin pakko tarkentaa sen verran, että tää liike vaikuttaa ennemminkin siis reiteen, että se sitten vahvistuttuaan tukee polven luita paremmin. Näin ainakin mulle on selitetty ;)

martta

monessa paikassa on neuvottu pitämään polvessa jääpussia tai vastaavaa,mutta todellisuudessa tuo ei oikeastaan auta asiaan.

äläselitä

martta sanoi:
monessa paikassa on neuvottu pitämään polvessa jääpussia tai vastaavaa,mutta todellisuudessa tuo ei oikeastaan auta asiaan.

Kyllä se vaan auttaa, ainaki itellä on auttanu.

SLELLE

äläselitä sanoi:
Kyllä se vaan auttaa, ainaki itellä on auttanu.
Eipä vaan auta, patit niin kipeät et ku farkutki osuu niihen ni naama on :'(

ihan turhia ovat jääpussit

Vuoden potilas

Minulla tuo Osgood-Schlatter ilmeni viime vuonna kesän alussa. Aluksi en tiennyt mikä se on. Lääkärissä kävin heti ekan viikon aikaan, mutta sanoivat vaan ett se on mustelma ja että se paranee kyllä pian. (Lääkäritkään enää tunnista tauteja. ::) ) Kipuja oli ja pidin siteitä ja voiteita jalassa ja toivoin ett paranis. Eihän se auttana tietenkään kovin paljoa, kivut vaan hellitti vähäsen. Judossa pystyin jotenkin käymään ja ei se sen kummemmin haitannut paitsi asioissa joissa piti kyykistyä. Sain tietää mun Osgood-Schlatterista viime talvena, kun menin näyttämeen terveydenhoitajalle ja se heti tajus sen. Aloin vähentämään rankempaa treeniä ja judossa otin varsovasti. Nyt polvet voi hyvin ja pystyy salillakin jalkojakin treenaamaan hyvin. Hieman aristaa jos jokin niihin kopsahtaa tai koskee, varsinkin vasempaan jalkaan, mutta uskon että tää tästä paranee kun ei ole edes pituuskasvu kovin paljoo lähtenyt nousuun. (Olen 13-vuotias)

äläselitä

SLELLE sanoi:
Eipä vaan auta, patit niin kipeät et ku farkutki osuu niihen ni naama on :'(

ihan turhia ovat jääpussit

ilmeisesti riippuu henkilöstä

Osgood-Schlatteriin kuuluu tietääkseni myös tulehdustila, joten jääpussien pitäisi auttaa kipuun...ainakin väliaikaisesti.

randomichiQ

ms.ponnistusvoima sanoi:
Osgood-Schlatteriin kuuluu tietääkseni myös tulehdustila, joten jääpussien pitäisi auttaa kipuun...ainakin väliaikaisesti.

Samoin kuin esim. kylmägeeli auttaa vain hetkellisesti kipuun.

Itselläni O-S todettiin 8 vuotta sitten (olin 4. luokkalla). Siinä sitten jäi kipujen äityessä sietämättömämmiksi korikset ja sählyt harrastamatta. Lääkärillä en jaksanut tuolloin ravata, koska määrätyistä liikuntakielloista ei ollut käytännössä mitään hyötyä mun kohdalla. Johtuen ehkä pituuskasvun loppumisesta patit alkoivat viime vuosina rauhoittua. Koskaan kivut eivät kuitenkaan kadonneet, vaan muuttuivat kausittaisiksi ja polvikohtaisiksi. Tosin jostakin syystä vasemman polven patti alkoi vaivata uudestaan entistä pahemmin n. vuosi sitten. Menneenä kesänä kaaduin sitten kevarilla ja vasen polvi kolahti siinä sitten aika rajusti asvalttiin ja on vaivannut erittäin paljon juuri patin kohdalta siitä asti. Viime viikolla kävin magneettikuvissa, joiden pohjalta ortopedi totesi kaatumisen vaurioittaneen ennestään vaurioitunutta kohtaa, osgood-schlatteria.
Nyt sitten odottelen leikkausaikaa, jossa poistetaan vasemman polven rustoa ja luuta patin kohdalta.

Mitä nyt olen lueskellut aikaisempia keskusteluja, joissa on sanottu uinnin olevan hyvä liikuntavaihtoehto o-s:sta kärsivälle. Ihmettelen kovasti, koska oma lääkäri kielsi sen jyrkästi, varsinkin potkut joissa polvi taittuu. Eikä kyllä mukavalta ole tuntunut, kun olen uinut..

Te, jotka leikkauksessa olette olleet niin millainen operaatio on kyseessä? Ei ilmeisesti mikään kovin suuri/vaikea?

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.