Älä viitsi. Me kaikki tiedämme, miksi Suomi menestyi kisoissa niin hyvin. Markkanen päätti pistää God Moden päälle.
Tuovi oli lähinnä katsoja mahtavalla courtside-paikalla.
Mielestäni väitteistä
A) Tuovin panos oli ratkaiseva, kun Suomi saavutti parhaan EM-kisasijoituksensa (7.) pitkään aikaan vuonna 2022
ja
B) Suomen menestys vuonna 2022 oli Markkasen God Moden ansiota
väite B) on lähempänä totuutta.
Mutta ei B:kään ole kuin osatotuus. Silti, kun tuo 7. sija käytännössä seurasi neljännesvälierän Kroatia-voitosta, jossa Markkanen painoi vastustamattomasti 43 pistettä, niin kyllä minun on vaikea Tuovia hirveästi viime EM-kisojen perusteella hehkuttaa. Tai ainakin enemmän kuin Markkasta.
Tuovia voisin hehkuttaa kyllä siitä, että hän on nuoresta iästään huolimatta valmentanut Eurooppalaisella huipputasolla ja saavuttanut siellä ihan mukiinmenevää menestystäkin. Tämä on suomalaisille valmentajille erittäin harvinaista. On Tuovi myös miellyttävä muutos Dettmannin ajoista Susijengissä. Pelitapa ei ole enää niin mustavalkoista ja dogmaattista kuin se ennen oli ja ei minulla hirveän suuri ikävä Dettmannin ylimielistä asennettakaan ole.
En ole itse mitään valmentajavaihdosta tällä haavaa vaatimassa. En ollenkaan. On kuitenkin selvää, että viime vuotisten näyttöjen perusteella Tuomas Iisalo on huomattavasti parempi koripallovalmentaja kuin Lassi Tuovi. Itse asiassa Iisalo on ainakin yksi Euroopan parhaista koripallovalmentajista tällä hetkellä. Viime vuotinen finaalitappio Ulmia vastaan on tietysti ikävä tahra, mutta hänen voittorekordinsa yleisesti viime vuosilta puhuu kyllä puolestaan.
On tietysti eri asia arvioida olisiko Iisalo yhtä menestyksekäs maajoukkueympyröissä, kun seurajoukkueissa. Toisaalta Iisalo on todistanut pystyvänsä menestymään kilpailijoitaan pienemmillä resursseilla Saksassa vuodesta toiseen, ja tämähän olisi vaatimus myös Susijengissä. Toisaalta Iisalon menestys, kuten kaikkien menestyvien seurajoukkuevalmentajien (jopa maajoukkuevalmentajien), on nojannut älykkääseen rekrytointiin (kts Sergio Scariolo). Susijengissä rekrytointia ei voi oikeastaan tehdä, vaan kortit on mitä ne on. Ja mielestäni nuo kortit eivät ole erityisen hyvät. Tästä syystä en ole itse asiassa täysin vakuuttunut, että Iisalo olisi Suomen valmentamisesta edes kiinnostunut.
En ole itse ollut vakuuttunut Susijengin meiningistä koko kesänä. MM-kisoihin valmistautuminen on ollut heikkoa, pelaajat eivät ole ottaneet minkäänlaisia askeleita eteenpäin (osa jopa päinvastoin), eikä taktisestikaan Suomi ole ollut mitenkään hyviä. Henkisestäkin heikkoudesta voidaan kahden peräkkäisen sulamisen (Australia ja Latvia) mielestäni puhua. Mutta katsotaan tuo Japani-peli nyt vielä ja kyllä niitä pelejä senkin jälkeen riittää. Toki alemmassa loppusarjassa. Olympia-karsintapaikka on mielestäni vähittäisvaatimus ja toivoisin myös nuorten pelaajien ottavan askeleita eteenpäin. Jos näistä kahdesta vain toinen toteutuu, niin mielestäni Susijengi on epäonnistunut ja koko valmennusryhmän tulevaisuutta pitäisi miettiä uudelleen.
EDIT. Ja tuon mahdollisen mietinnänkin jälkeen olisi todennäköistä, että Lassi Tuovi on edelleen paras henkilö Susijengiä luotsaamaan.