Koripallo.com

Susijengi MM-kisoissa 2023

Mikä on Susijengi sijoitus MM-kisoissa?

• 1-4

Ääniä: 11 7,6%
  • 5-8

Ääniä: 21 14,6%
  • 9-16

Ääniä: 50 34,7%
  • 17-32

Ääniä: 62 43,1%

• Äänestäjiä
    144
siis Wainright liittyi Strasbourgiin Saksasta n. puoli vuotta sen jälkeen kun Tuovi otti ohjat. Kanssa samoin Tuovi pääsi CL top4 1.5v sen jälkeen kun pääsi päävalmentajaksi. Vaikka selvä trolli katsoppas Wainrightin otteita Ugandan maajoukkueessa. Tällä ukolla ei mitään syytä pelata NBA:ssa mutta Tuovin pelitapa ja systeemi mahdollisti hänelle tämän mahdollisuuden. Jos Tuovi ei saisi Suomen jengiin mitään kehitystä seuraavien vuosien aikana niin sitten voidaan ruveta puhumaan Iisalon testaamisesta mutta tässä vaiheessa Tuovi on paikkansa ansainnut
plus että onko Iisalo mahdollisesti edes kiinnostunut mistään Susijengi-pestistä

Älä viitsi. Me kaikki tiedämme, miksi Suomi menestyi kisoissa niin hyvin. Markkanen päätti pistää God Moden päälle.

Tuovi oli lähinnä katsoja mahtavalla courtside-paikalla.
Mielestäni väitteistä

A) Tuovin panos oli ratkaiseva, kun Suomi saavutti parhaan EM-kisasijoituksensa (7.) pitkään aikaan vuonna 2022

ja

B) Suomen menestys vuonna 2022 oli Markkasen God Moden ansiota

väite B) on lähempänä totuutta.

Mutta ei B:kään ole kuin osatotuus. Silti, kun tuo 7. sija käytännössä seurasi neljännesvälierän Kroatia-voitosta, jossa Markkanen painoi vastustamattomasti 43 pistettä, niin kyllä minun on vaikea Tuovia hirveästi viime EM-kisojen perusteella hehkuttaa. Tai ainakin enemmän kuin Markkasta.

Tuovia voisin hehkuttaa kyllä siitä, että hän on nuoresta iästään huolimatta valmentanut Eurooppalaisella huipputasolla ja saavuttanut siellä ihan mukiinmenevää menestystäkin. Tämä on suomalaisille valmentajille erittäin harvinaista. On Tuovi myös miellyttävä muutos Dettmannin ajoista Susijengissä. Pelitapa ei ole enää niin mustavalkoista ja dogmaattista kuin se ennen oli ja ei minulla hirveän suuri ikävä Dettmannin ylimielistä asennettakaan ole.

En ole itse mitään valmentajavaihdosta tällä haavaa vaatimassa. En ollenkaan. On kuitenkin selvää, että viime vuotisten näyttöjen perusteella Tuomas Iisalo on huomattavasti parempi koripallovalmentaja kuin Lassi Tuovi. Itse asiassa Iisalo on ainakin yksi Euroopan parhaista koripallovalmentajista tällä hetkellä. Viime vuotinen finaalitappio Ulmia vastaan on tietysti ikävä tahra, mutta hänen voittorekordinsa yleisesti viime vuosilta puhuu kyllä puolestaan.

On tietysti eri asia arvioida olisiko Iisalo yhtä menestyksekäs maajoukkueympyröissä, kun seurajoukkueissa. Toisaalta Iisalo on todistanut pystyvänsä menestymään kilpailijoitaan pienemmillä resursseilla Saksassa vuodesta toiseen, ja tämähän olisi vaatimus myös Susijengissä. Toisaalta Iisalon menestys, kuten kaikkien menestyvien seurajoukkuevalmentajien (jopa maajoukkuevalmentajien), on nojannut älykkääseen rekrytointiin (kts Sergio Scariolo). Susijengissä rekrytointia ei voi oikeastaan tehdä, vaan kortit on mitä ne on. Ja mielestäni nuo kortit eivät ole erityisen hyvät. Tästä syystä en ole itse asiassa täysin vakuuttunut, että Iisalo olisi Suomen valmentamisesta edes kiinnostunut.

En ole itse ollut vakuuttunut Susijengin meiningistä koko kesänä. MM-kisoihin valmistautuminen on ollut heikkoa, pelaajat eivät ole ottaneet minkäänlaisia askeleita eteenpäin (osa jopa päinvastoin), eikä taktisestikaan Suomi ole ollut mitenkään hyviä. Henkisestäkin heikkoudesta voidaan kahden peräkkäisen sulamisen (Australia ja Latvia) mielestäni puhua. Mutta katsotaan tuo Japani-peli nyt vielä ja kyllä niitä pelejä senkin jälkeen riittää. Toki alemmassa loppusarjassa. Olympia-karsintapaikka on mielestäni vähittäisvaatimus ja toivoisin myös nuorten pelaajien ottavan askeleita eteenpäin. Jos näistä kahdesta vain toinen toteutuu, niin mielestäni Susijengi on epäonnistunut ja koko valmennusryhmän tulevaisuutta pitäisi miettiä uudelleen.

EDIT. Ja tuon mahdollisen mietinnänkin jälkeen olisi todennäköistä, että Lassi Tuovi on edelleen paras henkilö Susijengiä luotsaamaan.

Viimeksi muokattu:
Mielestäni väitteistä

A) Tuovin panos oli ratkaiseva, kun Suomi saavutti parhaan EM-kisasijoituksensa (7.) pitkään aikaan vuonna 2022

ja

B) Suomen menestys vuonna 2022 oli Markkasen God Moden ansiota

väite B) on lähempänä totuutta.

Mutta ei B:kään ole kuin osatotuus. Silti, kun tuo 7. sija käytännössä seurasi neljännesvälierän Kroatia-voitosta, jossa Markkanen painoi vastustamattomasti 43 pistettä, niin kyllä minun on vaikea Tuovia hirveästi viime EM-kisojen perusteella hehkuttaa. Tai ainakin enemmän kuin Markkasta.

Tuovia voisin hehkuttaa kyllä siitä, että hän on nuoresta iästään huolimatta valmentanut Eurooppalaisella huipputasolla ja saavuttanut siellä ihan mukiinmenevää menestystäkin. Tämä on suomalaisille valmentajille erittäin harvinaista. On Tuovi myös miellyttävä muutos Dettmannin ajoista Susijengissä. Pelitapa ei ole enää niin mustavalkoista ja dogmaattista kuin se ennen oli ja ei minulla hirveä suuri ikävä Dettmannin ylimielistä asennettakaan ole.

En ole itse mitään valmentajavaihdosta tällä haavaa vaatimassa. En ollenkaan. On kuitenkin selvää, että viime vuotisten näyttöjen perusteella Tuomas Iisalo on huomattavasti parempi koripallovalmentaja kuin Lassi Tuovi. Itse asiassa Iisalo on ainakin yksi Euroopan parhaista koripallovalmentajista tällä hetkellä. Viime vuotinen finaalitappio Ulmia vastaan on tietysti ikävä tahra, mutta hänen voittorekordinsa yleisesti viime vuosilta puhuu kyllä puolestaan.

On tietysti eri asia arvioida olisiko Iisalo hän yhtä menestyksekäs maajoukkueympyröissä, kun seurajoukkueissa. Toisaalta Iisalo on todistanut pystyvänsä menestymään kilpailijoitaan pienemmillä resursseilla Saksassa vuodesta toiseen, ja tämähän olisi vaatimus myös Susijengissä. Toisaalta Iisalon menestys, kuten kaikkien menestyvien seurajoukkuevalmentajien (jopa maajoukkuevalmentajien), on nojannut älykkääseen rekrytointiin (kts Sergio Scariolo). Susijengissä rekrytointia ei voi oikeastaan tehdä, vaan kortit on mitä ne on. Ja mielestäni nuo kortit eivät ole erityisen hyvät. Tästä syystä en ole itse asiassa täysin vakuuttunut, että Iisalo olisi Suomen valmentamisesta edes kiinnostunut.

En ole itse ollut vakuuttunut Susijengin meiningistä koko kesänä. MM-kisoihin valmistautuminen on ollut heikkoa, pelaajat eivät ole ottaneet minkäänlaisia askeleita eteenpäin (osa jopa päinvastoin), eikä taktisestikaan Suomi ole ollut mitenkään hyviä. Henkisestäkin heikkoudesta voidaan kahden peräkkäisen sulamisen (Australia ja Latvia) mielestäni puhua. Mutta katsotaan tuo Japani-peli nyt vielä ja kyllä niitä pelejä senkin jälkeen riittää. Toki alemmassa loppusarjassa. Olympia-karsintapaikka on mielestäni vähittäisvaatimus ja toivoisin myös nuorten pelaajien ottavan askeleita eteenpäin. Jos näistä kahdesta vain toinen toteutuu, niin mielestäni Susijengi on epäonnistunut ja koko valmennusryhmän tulevaisuutta pitäisi miettiä uudelleen.
Joten Iisalo in
Tuovi out

Tällä foorumilla menee taas yhden trollin heittelemät ideat läpi vaikka ne eivät ole mitenkään realistisia vaihtoehtoja.

Iisalon uran kannalta minkään maan päävalmentajaksi siirtymisessä ei ole mitään järkeä tällä hetkellä. Puhumattakaan siitä olisiko hän hyvä tai muita parempi valmentaja siinä tilanteessa jossa ei pääse rakentamaan joukkuetta vaan joutuu pelaamaan niillä korteilla mitä maalla on tarjolla.

Viimeksi muokattu:
Valmentajakysymyksessä ratkaisevaa on valmennusjohtajan eläköitymisen ajankohta. Eläköitymisen yläikäraja lähestyy ja eiköhän keväinen kansanedustajaehdokkuuskin indikoinut sitä, että olisi halukkuutta jo astua sivuun. Sen jälkeen on edellytyksiä odottaa päävalmentajalta tulosvastuuta.

Ei. Korierovertailu tulee kyseeseen silloin kun kolme joukkuetta on tasapisteissä ja keskinäiset pelit on pelattu "ristiin". Silloinkin verrataan vaan vertailussa olevien joukkueiden keskinäistä korieroa.
Niinhän se taisikin olla. Tasapisteissä koriero, ja keskinäiset ottelut.

Harjoitusottelussa ei oltu samalla sivulla ja nyt vieläkään kisoissa ei olla samalla sivulla. Milloinkohan susijengi on samalla sivulla? Kisojen jälkeen?

Jokainen suomipaitainen näyttää tuolla kentällä siltä, että työt loppuvat ammattikoripalloilijana tähän päivään ja ura K-marketin kassalla odottaa tai jotain yhtä muuta kamalaa on ilmoitettu ennen peliä. Missä on se tappomentaliteetti viime EM-kisoista? Jumalauta MM-kisat menossa, kaikki omissa käsissä ja peli-ilme näyttää, kuin pelattaisi harjoituspelejä Tanskaa vastaan.

Jokainen suomipaitainen näyttää tuolla kentällä siltä, että työt loppuvat ammattikoripalloilijana tähän päivään ja ura K-marketin kassalla odottaa tai jotain yhtä muuta kamalaa on ilmoitettu ennen peliä. Missä on se tappomentaliteetti viime EM-kisoista? Jumalauta MM-kisat menossa, kaikki omissa käsissä ja peli-ilme näyttää, kuin pelattaisi harjoituspelejä Tanskaa vastaan.
Nyt kyllä aliarvioit Tanskaa.

Ihan järkyttävän huonoa peliä. Miksi ne ei pelaa palloa enemmän Markkaselle!? Ei suomella ole mitään mahdollisuuksia jos Markkanen ei ole isossa roolissa

Jos Suomi voittaa JPN, ja seuraavaksi Saksan esimerkiksi +3, niin kaikki kolme tasapisteissä, 5 pistettä. Tämä ei taida silloin vielä riittää? Paljolla Saksa pitäisi voittaa?

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.