Koripallo.com

Topikki kaikelle turhalle 2

6b6849c8f7df4ff82b38fa8c8749dbe1.jpg

#eitorille

Tämä ei kyllä sopinut Dirkin tyylin. Väittäisin sellaisen 80 tai 90 luvun muovisimman fuusiojazzin kuvastavan paremmin Dirkin menoa.

Tuomas Iisalo ketju lukittu? Missä nyt sitten on viimeisimmät huhut hänestä ja missä hän nyt sitten valmentaa ensi kaudella?

Ylläpito

Ylläpidon jäsen
Tuomas Iisalo ketju lukittu? Missä nyt sitten on viimeisimmät huhut hänestä ja missä hän nyt sitten valmentaa ensi kaudella?
Ei ole.

Ei ole.

Olisiko helpompi tehdä yhteinen osio "suomalaiset pelaajat ja valmentajat maailmalla" kuin jakaa se eurooppaan ja jenkkeihin?

Tietenkin lausumalla nuo Jokiks, Joviks ja Topiks.

Sori, että viilaan "pilkkua", mutta kun olen viime aikoina katsellut ja kuunnellut paljon serbialaisia koripallostriimejä, niin olen asiaan kiinnitänyt huomiota.

Em. pelaajien (Jokić, Jović ja Topić) sukunimien viimeinen kirjain ć ääntyy suomalaisittain ilmaistuna jotakuinkin ts (tai ths) ei siis ks.

Wikipediasta:
Ć (ć) on latinalainen kirjain, jota käytetään bosnian, kroatian, puolan ja serbian kielessä. Se ääntyy /ʨ

Ja itse ʨ:n ääntamisestä seuraavassa linkissä lisää, ja siitä vaan harjoittelmaan, ei se ole oikeasti vaikeaa, jos vain haluaa oppia.

Viimeksi muokattu:
Vähän veikkaan että Hämähäkkimies tiesi tuon ja heitti dsoukin. Itse olen tuolla suunnalla (ex-Jugomaissa) tehnyt jonniin verran bisneksiä ja jotenkin olen sillä lailla tyhmästi päätynyt jälkiluuloiseksi siinä että serbien kanssa on pitää aina olla tarkkana tai tulee viilatuksi linssiin. Joo mutta ei kuulu tähän. Hyvä koripallomaa ja urheilumaa yleensä ottaen huomioon että ei paljon Suomea enemmän asukkaita. Vielä enemmän ihmetyttää että Suomea selvästi pienemmät Kroatia ja Slovenia pärjäävät näissä suurimmissa lajeissa. Olen tullut siihen tulokseen että siellä vaan otetaan aina urheiluasiat paljon vakavammin ja enemmän tosissaan kuin Suomessa oli kyse vaikka työpaikkahöntsästä.

Viimeksi muokattu:
Vähän veikkaan että Hämähäkkimies tiesi tuon ja heitti dsoukin.

Kyllä, näin tosiaan oli. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että tässä ollaan tarkean asian parissa. Nimittäin Kielitoimiston mukaan:

"Tarkkeeksi kutsutaan kirjaimeen liitettävää lisämerkkiä, jolla voi olla vaikutusta sanan ääntämiseen, painotukseen tai merkitykseen....Sellaisinaan lainatuissa vierassanoissa ja varsinkin nimissä onkin pyrittävä säilyttämään kaikki tarkkeet."

Eli nyt kun ohje on kaikille selvä, niin jatkossa osaamme kirjoittaa ja lausua balkkannilaiset ja muut nimet oikein. Ei se ole niin vaikeaa.

olen viime aikoina katsellut ja kuunnellut paljon serbialaisia koripallostriimejä,

Hahahaah, syvällä mennään. Isoa peukkua (ylöspäin)!

Itelle riittää kun selostaja sanoo, että joku serbi, ehkä jotain ulkonäköön liittyyvää siihen perään.

Tämähän ei ole turhaa lainkaan mutten keksi sopivampaakaan paikkaa. Onnittelut myös @hamahakkimies. En tiedä onko kuinka vanha juttu mutta nyt ainakin uutisoitu. (Olis kai tämän voinut laittaa Myydään/ostetaan/vaihdetaan-ketjuunkin?)

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.