Vs: Tuomarit
42 sanoi:
Pitänee kaivaa tuo otteluvideo jostain josko sieltä näkisi miten se tarkalleen meni. Olen samaa mieltä Herbertin kanssa. En oikein usko, että tuomari olisi käsipuolesta taluttanut pelaajan pihalle. Olkoonkin, että oikea proseduuri on sanoa järjestysmiehille, että poistakaa tämä katsoja, niin jos katsoja lähtee jo tuomarin kehoituksesta, lopputulos on se mikä pitääkin, eikö? Minusta valtuudet on, mutta tehtävä tulee delegoida.
Tässä tapauksessa tuomari oli Joutsi ja kommentit olisivat olleet varmaan samanlaiset jos tilalla olisi ollut Orava, mutta jos kyseessä olisi ollut vaikkapa Muurinen, niin en usko, että tätä keskustelua edes käytäisiin.
[tyylilaji]Vai luulevatko nämä huippukuntoiset ja äärimmäisen taitavat pelaajat olevansa NIIN hyviä, että eivät tee virheitä ja tuntevat säännötkin paremmin kuin vanhat, höperöt ja huonokuntoiset tuomarit. Ja osaavatko nämä kirkassilmäiset pojanklopit katsoa tilanteet "viilein silmin" ja objektiivisesti toisin kuin nyt baanalla laahustavat elämäänsä kyllästyneet ja sen pelaajiin purkavat papat ja mammat?[/tyylilaji]
Pitäiskö välillä putsata sitä objektiivin linssiä tai vaihtaa parempi suodatin?
Heti kun korisliigajoukkueille sopii, niin minä ehdotan että joku kierros vedetään alle 18 vuotiailla tuoreilla tuomareilla. Katsotaan sitten mitä tarpeita muutoksille on kun saadaan tuosta hyvää vertailupohjaa. Tämä viimeinen vastauksena myös käyttäjälle sane.
Täytyy ilmeisesti selventää, vääntää rautalangasta tai esittää asia paremmin.
Talutti tuomari katsojan käsipuolesta tai ei, ei se ole tuomarin tehtävä poistaa ottelusta maksavia katsojia. Järjestysmiesten kuuluu puuttua asiaan ja katsoa, mikä vaatii katsomosta poistamisen ja mikä ei. Ylipäätään, saa olla jo lähes uhkaava tilanne tai erittäin epäasiallista käytöstä, että katsoja tulisi poistaa ottelusta. Ottelun järjestänyt seura menettää maksavan asiakkaan, joka tosin on jo lippunsa lunastanut. Ja periaatteessa asiakas on ostanut itselleen koko ottelun, josta hänet on aiheetta poistettu. Etenkin, kun hänet poistettiin aiheetta: hän palautti katsomosta pallon tuomarille. Ja vaikka olisi liikkunut tuomaria kohti tai vaikka huutanut jotain, ei tämä olisi ollut poistamisen arvoinen teko. Lisäksi ko. katsoja on esiintynyt täällä itse ja kertonut oman näkemyksensä asiasta. En usko, että hänellä olisi pokkaa sanoa asiasta sanaakaan, jos hänen kertomansa ei pidä paikkaansa. Ja toistan taas itseäni, mutta jos tuomari käskisi minun häipyä, menisin varmasti sen verran hämmästyneeksi, että ottaisin jalat alle ja miettisin vasta palloiluhallin oven takana, että tarvitsiko minun oikeasti lähteä.
Ja jos tuomarilla on noin ylimielinen asenne jopa katsojaa kohtaan, miten hän voisi pitää hallinnassa 26 virittyneessä tunnelmassa olevaa aikuista miestä?
Minun mielestäni katsojan poistaminen ja valtuuksien ylittäminen on pöyristyttävää, oli kyseessä sitten Joutsi, Orava, Muurinen tai Stubb.
Eikä sinun tarvitse vetää mitään sinapinsiementä kookkaampaa hengitysteihin, vaikka ehdottaisinkin tuomareiden ikäleikkausta. Eikä sen puoleen tehdä kärpäsestä härkästäkään.
Jokainen pelaaja tekee kentällä virheitä tahallaan ja tahattomasti. Pelaajat päästäkseen SM-sarjatasolle tuntevat varmasti säännöt yhtä hyvin kuin tuomaritkin. Tulkinta vain eroaa. En sanonut, että tuomarit ovat höperöitä, kuntoon kyllä viittasin. Ja tottahan se on, että näkö, muisti, oppimiskyky ym. taidot heikkenevät, mitä vanhemmaksi tulee. (Paitsi jos pitää yllä aivojumppaa ja tekee vaikkapa ristikoita. Tuomareilla ei näytä riittävän aika siviilityöhön, tuomarointiin ja rístikoihin.) Lisäksi päivätyö varmasti kyllä vaatii veronsa ja illalla 50-v. tuomari ei ehkä ole parhaassa terässään. Monella tuomarilla kunto on mitä on ja toimeentuleminen pelaajien kanssa näyttää toisinaan menevän vähän heikosti. Pilli tuo valtaa ja valta tuo näyttämisenhalua. Ihan psykologisia ja loogisia asioita. Enkä sano, että olsiin itse jotenkin sen objektiivisempi, mutta ehkä juuri siksi en ole tuomarikoulutuksessa enkä kentällä pallon kanssa.
Objektiivi on ihan puhdas, eilen tosin kuvasin aika kovassa siitepölyssä. Mutta saa olla kyllä iso lika, että näkyy kuvassa. Ellei käytä runkosalamaa. Ja kuten Scott Kelby sanoo, urheilukuvauksessa ei kannata käyttää värisuotimia, sillä valkotasapaino on jo tarpeeksi huono, kun kuvataan huonossa valaistuksessa. Joudun itsekin muokkaamaan juuri valkotasapainoa ja kirkkautta ja kontrastia. Tähtisuodinta voisi käyttää, mutta se saattaa vaikuttaa automaattitarkennukseen. NL- tai polarisaatiosuodinta ei tarvita ja linssiheijastussuotimet ovat tarpeettomia urheilukuvauksessa. Blur -tai harmaasuotimet eivät yksinkertaisesti vain sovi urheilukuvaukseen. Kuvat ovat muutenkin jo pimeitä ja usein epätarkkoja. Enkä halua tupakansavun värisiä kuviakaan. Ja UV-suotimet maksavat, joskin suojaavat linssin hyvin iskuilta. Että jos tälle linjalle lähdetään.