Koripallo.com

Tuomarit

Vs: Tuomarit

PikkuMikko sanoi:
Tulee hyvin elävästi mieleen Täynnä Tarmoa dokumentti ja kohtaus jossa Mäntylä yrittää keskustellä Kamisen kanssa. Aikamoista ihmissuhdejohtajuutta tarvittaisiin tuomarilta että mielekästä keskustelua syntyisi tuollaisissa tilanteissa.

Eiköhän meidän tuomarit ole vähintään samalla tasolla kuin valmentajat ja koko liiga.
Jos valmentajilta kysytään niin en usko että he pitävät tuomareiden keskitasoa liigan vastaavana. Itsekin olen hieman taipuvainen ajattelemaan, että nyt kun maajoukkuepelaajiakin "vilisee" liigassa ja 3 jenkkiä joukkueissa, niin tuomareiden taso on jäänyt hieman jälkeen. Tosin eihän näitä oikein voi millään mitata, joten mielipidekysymyshän kyseessä.

etsimen_takaa sanoi:
Talutti tuomari katsojan käsipuolesta tai ei, ei se ole tuomarin tehtävä poistaa ottelusta maksavia katsojia. Järjestysmiesten kuuluu puuttua asiaan ja katsoa, mikä vaatii katsomosta poistamisen ja mikä ei.

Väärin. Kyllä se on nimenomaan päätuomarin (tai komissaarin) tehtävä varmistaa, että ottelun olosuhteet ovat kelvolliset. Järjestysmiehet ovat tässä asiassa työrukkanen, jotka toteuttavat tätä työtä, mutta se ei poista tuomarin oikeuksia.

Ottelun järjestänyt seura menettää maksavan asiakkaan, joka tosin on jo lippunsa lunastanut. Ja periaatteessa asiakas on ostanut itselleen koko ottelun, josta hänet on aiheetta poistettu.

Tältä osin tilannetta voi verrata baarien toimintaan. Ovatko siellä järjestysmiehet suuria piruja, kun poistavat maksaneita asiakkaita ulos? Vai pitääkö asiaa ehkä tarkastella laajemmin huomioiden myös ne asiakkaat, joiden ostamasta palvelusta nauttimista tämä poistettava henkilö haittaa? Ja toisaalta, kun palataan tähän urheilutapahtuman kontekstiin, järjestetäänkö ottelutapahtuma yleisölle vai urheilulle? Onko tärkeämpää, että yleisö viihtyy, vai että pelataan sääntöjen mukaisesti reiluissa olosuhteissa koripallo-ottelu?

Herbert sanoi:
Väärin. Kyllä se on nimenomaan päätuomarin (tai komissaarin) tehtävä varmistaa, että ottelun olosuhteet ovat kelvolliset. Järjestysmiehet ovat tässä asiassa työrukkanen, jotka toteuttavat tätä työtä, mutta se ei poista tuomarin oikeuksia.

Tältä osin tilannetta voi verrata baarien toimintaan. Ovatko siellä järjestysmiehet suuria piruja, kun poistavat maksaneita asiakkaita ulos? Vai pitääkö asiaa ehkä tarkastella laajemmin huomioiden myös ne asiakkaat, joiden ostamasta palvelusta nauttimista tämä poistettava henkilö haittaa? Ja toisaalta, kun palataan tähän urheilutapahtuman kontekstiin, järjestetäänkö ottelutapahtuma yleisölle vai urheilulle? Onko tärkeämpää, että yleisö viihtyy, vai että pelataan sääntöjen mukaisesti reiluissa olosuhteissa koripallo-ottelu?
Ja muita maksaneita asiakkaita häritsi se kun pallo palautettiin kentälle?

etsimen_takaa sanoi:
Ja muita maksaneita asiakkaita häritsi se kun pallo palautettiin kentälle?

Edellinen kirjoituksesi sisälsi useita yleisiä kommentteja, joihin vastasin. Minulla ei ole tapana keskustella yksittäisestä tapahtumasta, jos en ole sitä itse todistanut tai esim. videolta nähnyt.

Tämä keskustelu näyttää myös hyvin, miksi niin ei pitäisi tehdä. Tilanne, jossa ratkaisun teki Joutsi, kelpasi perusteluksi sille, että samaan aikaan täysin eri paikassa ollut Orava ei olisi enää kelpo viheltämään liigaa. Jostain syystä näissä keskusteluissa faktat aina välillä hieman hämärtyvät ja siksi olisikin syytä yrittää pitäytyä niissä faktoissa, joista voi mennä itse takuuseen tarvittaessa loppuun asti.

Tässäkin tarinassa on kovin monta kummallista osaa. Ensinnä tulee mieleen se, että täällä esitetyssä muodossa tuomarin kommentista täysin yllättynyt katsoja olisi kuitenkin päättänyt samantien kävellä salista ulos ilman että asiaa olisi sen enempää ihmetelty. Yleensä henkilö, joka on tilanteeseen täysin syytön, nostaisi tuossa vaiheessa jonkinmoisen älämölön. Vastalauseetta paikalta poistuminen ei omien kokemuksieni mukaan johdu yllättymisestä vaan pikemminkin siitä, että ymmärtää toimineensa ainakin osin hölmösti. Jälkikäteen voi sitten tulla mieleen, että reaktiot olivat molemmin puolin ylimitoitettuja, jolloin sitten keskustelu halutaan tuoda julkisuuteen...

etsimen_takaa sanoi:
Täytyy ilmeisesti selventää, vääntää rautalangasta tai esittää asia paremmin.

Sovitaan, nimimerkki e.t., että minä en arvostele sinun kuviasi kun en kuvaamisesta mitään ymmärrä.

Vastapalvelukseksi sinä voit jättää tuomaritoiminnan rauhaan.

gladiator sanoi:
Sovitaan, nimimerkki e.t., että minä en arvostele sinun kuviasi kun en kuvaamisesta mitään ymmärrä.

Vastapalvelukseksi sinä voit jättää tuomaritoiminnan rauhaan.
Sovitaan niin. Aihe taitaa olla sikäli kaput, koska nyt on tuomareillakin kesäloma - ainakin tuomaroinnista. Heidän istumatöistään en tiedä ;)

42

etsimen_takaa sanoi:
Etenkin, kun hänet poistettiin aiheetta: hän palautti katsomosta pallon tuomarille. Ja vaikka olisi liikkunut tuomaria kohti tai vaikka huutanut jotain, ei tämä olisi ollut poistamisen arvoinen teko. Lisäksi ko. katsoja on esiintynyt täällä itse ja kertonut oman näkemyksensä asiasta. En usko, että hänellä olisi pokkaa sanoa asiasta sanaakaan, jos hänen kertomansa ei pidä paikkaansa. Ja toistan taas itseäni, mutta jos tuomari käskisi minun häipyä, menisin varmasti sen verran hämmästyneeksi, että ottaisin jalat alle ja miettisin vasta palloiluhallin oven takana, että tarvitsiko minun oikeasti lähteä.

Meillä on (ilmeisesti?) tuon poistetun katsojan oma, oletettavasti kohtuullisen subjektiivinen näkemys siitä, mitä hän teki. Jos hän olisi vain palauttanut pallon asiallisesti kentälle, en usko että siihen olisi tuomari puuttunut. Katsojan poistamiseen on kuitenkin aika korkea kynnys. Itse olen viimeisen kymmenen vuoden aikana nähnyt sellaisia tapahtumia yhden käden sormin laskettavan määrän. Uskon siis, että taustalla on ollut muutakin. Miten paljon ja millaista, vaikea sanoa. Pitäisi nähdä itse tapahtuma. Jos hänellä on ollut pokkaa käyttäytyä poistamiseen riittävän asiattomasti, niin miksei hänellä olisi pokkaa yrittää täällä esittää pulmusta ja valittaa kun tuomari teki tehtäviään? Jos tuomari käskisi minun häipyä ja olisin sitä mieltä, että en ole tehnyt mitään väärää, peräisin oikeuksiani.

Tämä alkaa kyllä tästä poistamisesta riittää. Jatkoa pohdiskeluun ei liene järkevää tehdä ellei pääse katsomaan ottelunauhaa. Muulta osin kaikki oleellinen on kyllä jo käyty läpi pariinkiin kertaan.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.