Nyt en puhu vaan tästä pelistä koska oli back-to-back mutta lauri ei ole yhtä räjähtävä nyt kuin viime kaudella samaan aikaan. Onneksi kolmoset tippuvat todella tarkasti, mutta hieman huolestuttavaa on ettei pääse vapariviivalle yhtä usein kuin viime kaudella. Itseasiassa puolet vähemmän vapareita tähän menessä mitä viime kaudella.. taitaa olla poikkeuksellinen kesän takia näin.
Yksi selkeä syy siihen, miksi Lauri ei ryntää korille yhtä räjähtävästi tai yhtä usein, kuin viime kaudella, on tietenkin Collinsin tulo joukkueeseen. Kolmen avausviisikon pitkän miehen; Kesslerin ja Collinsin ja Markkasen yhteispeli hyökkäyksessä hakee vielä kovasti paikkaansa – ja Kesslerin kohdalla se hakee sitä erityisesti.
Siksi onkin järkevää että Markkanen on pommittanut niin paljon kaukaa. Hän on Jazzin pelaajista selvästi paras levittämään kenttää, ja tekemään muille tilaa korin alle. Kyllä Lauri on jokaisessa kauden matsissa näyttänyt, että on valmis hyökkämään heti raudalle, kun tilaa korin alta löytyy. Ja räjähtävyys tähän hommaan näyttää riittävän aivan hyvin.
Olen itse ihmetellyt sitä, kuinka vähän Markkasen hyväksi on vihelletty virheitä. Supertähti-vihellys NBA:ssa toimii yleensä siten, että jos supertähti heittää ohi tilanteessa jossa on vähänkin kontaktia, siitä vihelletään semiautomaattisesti virhe (koska muuten ei selitettävissä että supertähti heittää ohi!). Markkasella on todella pitkä matka tähän etuoikeutettuun asemaan. Lauria on joka matsissa hakattu ja taklattu aika surutta, ilman että pilli soi, jotkut virheistä ovat olleet suorastaan uskomattoman räikeitä, meni pallo sisään tai ei (vrt. vaikkapa ne Paolo Bancheron saamat 15 vaparia viime matsissa).
Otoskoko on toistaiseksi niin pieni – viisi ottelua – että kysehän saattaa olla pelkästä 'huonosta säkästä', mutta jos tämä ilmiö jatkuu, niin Will Hardyn kannattaisi ottaa vaikka parit kunnon sakot, puolustaakseen julkisesti omaa pelaajaansa. Ennen kuin sille käy pahasti.
Tuli vielä mieleen, että hyvin vajaan seurauksen perusteella mun silmään Laurin pelinrakentelu on parantunut. On tullut useampia sellaisia tilanteita, että syöttö on ollut selkeästi etukäteen mietitty. Eli aiemmin syötöt oli mun mielestä usein (on näitä vieläkin) sitä, että törmää seinään ja sitten alkaa miettimään, et nyt on pakko laittaa pallo jonnekin muualle, kun ei tästä saa mitään aikaan ja siinä vaiheessa alkaa etsimään syöttöä. Tämä usein silti onnistuu, koska Lauri on sen verran pitkä, että voi usein syöttää puolustajan yli. Mutta nyt on näkynyt sitäkin, että antaa hyvään paikkaan syötön välittömästi, kun saa pallon tai että syöttö lähtee heti, kun apupuolustaja reagoi Lauriin ja jättää oman miehensä vapaaksi.
Eikö vain? Ihan selvästi, eiks? Sama havainto. Toivottavasti tämä trendi jatkuu. Jos Lauri pystyy lisäämään pelinrakentelun hyökkäysarsenaaliinsa, siitä alkaa tulla todella vaarallinen pelaaja.
Palstalla on surtu paljon sitä, miten Markkasen pallonkäsittelytaidot eivät ole (tämä kesänäkään) kehittyneet. EIvät niin. Unohdetaan ne. Pallolla on vaan Laurin kädestä liian pitkä matka lattiaan. Mutta pelinrakentelu! Tähän astihan Lauri on ollut aika yksiviivainen korintekokone, mutta nyt jotain tuntuu muuttuneen. Onhan tässä pitkä matka vielä Jokiciin, tai edes Sabonikseen, mutta pitkät miehet ovat hyviä jakamaan palloa, koska näkevät kentän hyvin. Ja varsinkin jos ne vielä tupalataan...
Voi olla, että Markkanen on parhaimmillaan sellainen joukkueensa johtotähti, joka ei raivoa muille, vaan joka sen sijaan johtaa esimerkillä ja pyrkii paikkaamaan niitä puutteita joita joukkueen pelissä havaitsee. Pallo ei useimmiten ole liikkunut kovin hyvin Utahin hyökkäyksessä, joten Lauri on itse alkanut entistä enemmän liikuttaa sitä. Malliksi muillekin.
Toivottavasti minä ja mskomu olemme nähneet oikein. Ja toivottavasti tämä ei ole mikään ohimenevä juttu.