Vs: Valavuori ja Suomi-koris
Spud, hyvä kirjoitus.
On tärkeää, että jokainen toimii omalla paikkakunnallaan aktiivisesti ja markkinoi liigaseuraa parhaimman mukaan. Mutta ison kuvan kannalta olisi olennaisen tärkeää, että Korisliiga olisi ammattimaisesti johdettu. Jopa salibandyliigalla on oma organisaationsa. Korisliiga tarvitsisi oman keskusjohtoisen yksikkönsä asap. Toimarin, markkinointijohtajan, viestintäpäällikön jne.
Ottelutapahtumissa riittää kehitettävää, mutta itse pelin pitäisi pysyä keskipisteenä. Silti, seuroilla ei riitä nykyisen ottelurumban aikana rahkeet eikä osaaminen kehittäviin toimenpiteisiin.
Viestintä on monessakin asiassa todella tärkeää. ToPo-aikoina raapustin otteluraportin tuoreeltaan ja pistin sen mediaan. Ei liene sattumaa, että ToPo oli usein otsikoissa. Aina kun tuli tiedotettavaa, lähti tiedote. Tärkeää on myös pitää toimittajia aktiivisena, vaikkei mitään kummoista olisi ilmassa.
Korisliigan sponssaamisesta ja tuotteistamisesta vielä. Teimme edustamani peliyhtiön (Unibet) kanssa tarjouksen Korisliigan nimisponssista. Tarjosimme 300.000€ per vuosi ja summaa oli mahdollista kasvattaa vuosittain. Minimi 3 vuoden diili. Veikkaus kun tukee liigaa roposilla, eikä osallistu juuri millään tavoin lajin kehitykseen tai näkyvyyteen. Silti kaikki seurajohtajat kiltisti allekirjoittavat tämän täysin päättömän sopimuksen ja luovuttavat kaikki oikeudet vuosi toisensa jälkeen. Vastauksia ei tullut, ainoastaan liiton taholta joku pönttö uhkaus asioista, joista ei todellisuudessa oltu edes perillä. Unibetin nimen näkyminen Korisliigassa ei olisi ollut millään tavoin laitonta, kunhan Korisliiga olisi ollut oma instanssinsa. No, neuvottelut eivät edenneet ja se juna vihelsi jo. Etenkin uuden arpajaislain myötä, joka tulee entisestään vaikeuttamaan asioita. Tosin se laki menee nurin EU:ssa, mutta se ottaa aikansa.
Summa summarum, Korisliiga käveli jälleen yhden onnensa ohi. Rahaa olisi ollut tarjolla n. 1.000.000€ seuraavan kolmen vuoden ajan. Rahaa, joka olisi kohdistettu suoraan seuroille. Puhumattakaan siitä, kuinka paljon olisimme satsanneet liigan näkyvyyteen ja pr-toimenpiteisiin. Tuolla summalla olisi pyöritetty mukavasti liigan organisaatiota ja jaettu rahaa seuroille.
Tästäkään ei varmasti moni tiennyt.
Mahdollisuuksia on silti jäljellä, vaikka kuinka paljon. Jos vaan jollain olisi tarpeaksi näkemystä ja osaamista. Kävin tästä mielenkiintoisen keskustelun Veikkauksen toimarin, Risto Niemisen, kanssa Vancouverin Olympialaisissa. Vaikka pelaamme Riston kanssa eri jengeissä ainakin vielä, näkemykset ovat hyvin samansuuntaisia moneltakin osin.