En tiedä mitä kolmannessa erässä oikein tapahtui, molemmille joukkueille. Alkoiko jalka painaa mutta miksi, kuumuus tjms ainakin videolta osa pelaajista oli kasvoiltaan punaisia - kuumuus vaiko auringonpolttamia. Jotakin kuitenkin kun pomminvarmoille pelaajille alkoi tulla käsittämättömiä ohisyöttöjä, pallonmeneteyksiä, missattuja sisäänheittoja jotka eivät nyt ole ihan tavallisia tuolle joukkueelle.
Hyvin joukkue kuitenkin kokosi itsensä ja otti voiton viime minuuteilla.
Minun näkemykseni on, että Suomella on perusasiat kunnossa ja se oli suurin ero tänään. Ensimmäisessä erässä, jossa Belgia karkasi niin silloinkin Suomi sai itselleen niitä heittopaikkoja, joita Suomi halusi. Minulle jäi ensimmäisestä erästä muistikuva, että Suomi pääsi vapaaheittoviivalle useasti ja laittoi ne vapaaheitot sisään.
Kolmannessa erässä ratkaiseva ero oli henkinen kovuus, kun väsymys alkoi painaa molempia joukkueita. Suomi pystyi paremmin keskittymään omaan tekemiseen. Heittotilanteissa heittäjä taisteli (tai ainakin yritti) ensin epätasapainosta tasapainoon ja vasta sitten teki heiton. Belgialla heittopeli meni roiskimiseksi.
Viimeisessä erässä Suomen taktiikka muuttui. Suomi halusi pitää Belgian mahdolisimman alhaisessa pistemäärässä. Suomi pelasi hyökkäyksessä aikaa mikä huomattavasti vaikeutti Suomen hyökkäämistä ja helpotti Belgian puolustamista.
Belgia onnistui saamaan viimeisessä erässä onnistumisten kierteen. Suomi puolusti viimeisen erän kolmanneksen hyvin ja löysi hyvät heittopaikat. Belgia kaatui minun mielestä lopulta Suomen vahvaan rutiiniin.
En ole aikaisemmin riittävän selkeästi perustellut miksi Salminen on "taivaan lahja" suomalaiselle koripallolle. 95% prosenttia maailman valmentajista ei ymmärrä yhtään mitään 1vs1 puolustamisesta. Salminen ymmärtää siitä hyvin paljon. Salminen on ollut suomalaisen koripallon "the missing link". Hän on jättänyt oman käden jälkensä suomalaiseen koripalloon.
Samalla tavalla Mickey DeMoss pystyisi tuomaan kokonaan uudenlaisen elementin suomalaiseen koripalloon. Oletan, että Suomessa halutaan tehdä valmennustyötä jatkossakin ilman ulkomaalaisia vaikutteita. Lasken M. Dettmannin jo suomalaiseksi. En usko, että Suomessa löytyy edes kyvykkyyttä DeMossin värväämiseen vaikka yhtäkkiä halua siihen löytyisikin.