Vs: Hallitseva Suomen Mestari Namika Lahti 2009-2010
Kiitos tästä, kysyit ja vastasit itse. Ensimmäisessä kappaleessa kysyit ja kolmannessa vastasit. Seurat joutuvat maksamaan niin kauan ylihintaa, kun pidetään kiintiötä yllä. Jokaisessa joukkueessa tulee olla 9 suomalaista pelaajaa. On siis pakko olla. Kiintiöiden poistumisvuosi oli katastrofaalinen, siitä olen samaa mieltä. Mutta tilanne olisi tasoittunut aivan varmasti muutamassa vuodessa. Vaihtopenkkikallen pitäisi tyytyä tasonsa mukaiseen korvaukseen, kun aina olisi mahdollisuus raijata joku ulkomailta pienemmällä rahalla tilalle. Nyt ei ole ja vaihtopenkkikalle tietää tämän. Huippupelaajat ovat varmasti palkkansa ansainneet, mutta heitä ei kovin paljoa sarjassa ole. Ja onhan se toki luontevaa, että ne, joiden kyvyt riittävät, lähtevät ulkomaille pelaamaan. Tämä rikastaa suomalaista koripalloa myös omalta osaltaan ja tekee hyvää maajoukkueelle. Sitä en tosin ymmärrä, että niin monet suomalaiset pelaajat ilmoittavat tavoitteekseen pelaamisen ulkomailla, vaikka eivät kotimaan sarjassa ole tavallista profiilipelaajaa kummempia tähtiä.She-Man sanoi:Terve vaan Pastori Pete, muun muassa sinun kaltaistesi visiöönärien takia painimme nyt talousongelmien kanssa. Miksi 90-luvulla pelattiin todella tasokasta suomikorista kahdella jenkillä, eikä joukkueilla ollut sen suurempia talousvaikeuksia? Silloin kotimaisten taso oli minusta parempi, koska miltei kaikki parhaat suomalaiset pelasivat SM-sarjassa - eivät ulkomailla tai divarissa. Nyt maajoukkuemiehet ovat ulkomailla sekä moni hyvä kotimainen divarissa tai eläkepäivillä. Miten palkkakustannukset voivat silti olla niin suuret, että joukkueet painivat talousvaikeuksissa? Jokin tässä yhtälössä mättää.
Ongelmat alkoivat kasaantua, kun jenkkikiintiöt poistettiin. Se oli yksinkertaisesti typerä ratkaisu. Kun jenkkikiintiö otettiin pikaisesti takaisin, niin suomalaispelaajat alkoivat vaatia suurempia palkkoja. Mutta eihän se ole tyhmä, joka niitä palkkoja pyytää - vaan se, joka maksaa. Kyllä palkkavaatimukset tosin tästä vielä tasoittuvat. Hongat miettivät jatkossa varmasti muutaman kerran ennen kuin houkuttelevat nimimiehiä paksuilla setelinipuilla.
Kuka tässä jeesustelee ja mitä jeesustelee? Esitin kysymyksiä, joihin joku ehkä osaa antaa vastauksia. Siis vastauksia ilman jenkkikiintiökorttia, jonka katsomisen seurauksia tässä nyt selvitellään. Luulen, että Lahti - kuten varmaan kaikki muutkin seurat - maksoivat nyt joistakin pelaajista ylihintaa. Ensi kaudeksi tilanne tasoittuu, olen aivan varma siitä.
Varmaan suurin syy Mäkäläisenkin lähdölle oli palkka - kaveri vaan kehittyi niin hyväksi pelaajaksi, ettei seuralla ollut enää varaa pitää häntä. Vanttajan kohdalla tilanne oli varmasti samanlainen, samassa joukkueessa ei ole tilaa hänelle ja Sami Pekkolalle, eli parimetrisille heittäjille. Luulenpa, että Vanttajan lähtö tarkoittaa Pekkolan jäämistä Lahteen.