Koripallo.com

Hyppyvoimaa

Vs: Hyppyvoimaa

Haades sanoi:
Aikanaan oli sanonta, että pompusta ainakin 30% tulee selkä- ja vatsalihaksista. Nykypäivänä varmaan on jotain tarkempaakin prosentuaalista tutkimusta tehty monia, mutta korsetti (keskivartalo) kuntoon ja tulokset kohenee. Ja vielä lisäksi hyvät keskivartalon lihakset vaikuttavat koripallossa niin paljon sekä niin moneen muuhunkin asiaan, ettei niiden merkitystä saa koskaan unohtaa tai laiminlyödä harjoittelussa.

Venyttely ja sitä kautta parempi elastisuus mm. nopeuttaa palautumista, pienentää vammautumisriskiä, jne. Siinä mielessä tärkeä tekijä vaikka ponnistusvoimaan, mutta totta kai se kuuluu jokaisen päivittäiseen treeniohjelmaan muutenkin, eikö totta ;). Jos siis tarkoitit venyvyydellä notkeutta?

Niijuu, sitte viel.. Oisko mitään neuvoa, mitä kannattaisi erityisesti venytellä/ jotain tehokkaita venytyksiä?

Flight 23 sanoi:
Niijuu, sitte viel.. Oisko mitään neuvoa, mitä kannattaisi erityisesti venytellä/ jotain tehokkaita venytyksiä?
Luulisin, että asiaan löytyy aineistoa netistä riittämiin erilaisilta treenisivustoilta (googleta). Tätä aluetta en ole sieltä varsinaisesti tutkinut, mutta alan kirjallisuutta ainakin löytyy paljon. Mä suosittelisin ensinnäkin jonkin hyvän venyttelyoppaan hankkimista, jossa näet asiat selityksin ja kuvin. Kannattaa huomioida, että monissa lihaskuntoharjoittelukirjoissa on myös venyttelyosio. Jos kunnolla varustettua kirjakauppaa ei ole lähistöllä, niin mahtava määrä kirjallisuutta löytyy vaikkapa bookplus.fi nettikirjakaupasta.

Mielestäni venyttelyssä ei kannata tässäkään yhteydessä keskittyä johonkin tiettyyn alueeseen tai liikkeeseen. Venyttele jaloista joka alue, pakarat ja myös keskivartalo. Käsien venyttelystä ei ole haittaa, mutta valtaosassa harjoituksia ei ole tarpeellista. Kehoa ylöspäin mennessä suosittelisin kuitenkin niskalihasten venyttelyä, muuten voi tulla eteen joskus yllättäviä ongelmia.

Jujup

Painoliiveistä:

-Painoliiveillä on fiksua tehdä erilaisia loikkia ja hyppelyitä. Jos puhutaan koripalloilijoiden kesätreeneistä, niin painoliiveillä voi alkuvaiheessa (2-3vk) korvata punttien kanssa kolistelun.

Nilkkapainoista:

-En usko, että nilkkapainoilla on suurta merkitystä juuri ponnistusvoimaan, muuhun lihaskuntoon kylläkin! Nilkkapainoja voi käyttää painoliivien tapaan kestoloikkaharjoituksissa!

Voimaa vai teräviä ponnistuksia:

-Air alert näyttäisi sisältävän lähinnä erilaisia ponnahteluita. Tämä parantaa ennen kaikkea kovasta vauhdista ponnistamista, mikä on tärkeää koripallossa. Esimerkiksi Stefan Holm ponnistaa vauhdilla yhdellä jalalla reilusti yli metrin painopisteen nousut (mitattu korkeushyppysuorituksesta), mutta paikaltaan kahdella jalalla pomppu ei nouse mihinkään (muistaakseni noin 60cm).

-Kaverit, jotka ovat kovia kyykkäämään, ponnistavat puolestaan paikaltaan erinomaisesti, mutta vauhdista ponnistaminen on vaikeata, JOS hyppelyharjoitukset on jätetty tekemättä.

-Suosittelen tekemään maksimivoimaa, sub.max pikavoimaa (70%-90% maksimista lyhyillä toistoilla) ja monipuolisesti erilaisia hyppelyitä!! Näin olen itse kehittynyt valtavasti.

Ponnistusvoima versus juoksukunto:

-Ensimmäisen kuukauden ajan kesätreeneistä voi hyvin ja pitääkin vetää pitkiä sarjoja sekä puntilla että loikissa. Tämä on tärkeää, että saadaan peruskunto sellaiselle tasolle, jolle voidaan alkaa rakentamaan oikeasti sitä ponnistusvoimaa! Älkää unohtako venyttelyn ja keskivartalon merkitystä. Sanoisin, että pelkästään keskivartalon voimalla ja hyvällä liikkuvuudella kukaan ei donkkaa, mutta nämä asiat on oltava kunnossa, jotta a) pysyt ehjänä, b) keskivartalo ei "vuoda" ponnistaessa ja c) palaudut harjoittelusta!

-Ponnistusvoimaa ei todellakaan saa maksimoitua kestovoimatyyppisellä harjoittelulla vaan tekemällä räjähtäviä suorituksia pitkillä palautuksilla! Itse teen rinnakain maksimivoimaa ja sub.max pikavoimaa erilaisten hyppelyiden kanssa. Tätä kutsutaan kontrastivoimaharjoitteluksi! Laatu todellakin korvaa määrän!

Kid: Me emme ole mitään korkeushyppääjiä, me olemme koripalloilijoita. Ei meistä kukaan verryttele kentän laidalla paria suoritusta varten, joissa nousisimme muiden yläpuolelle. Ei näin. Meidän tarkoituksemme on nousta muiden yläpuolelle yhä uudelleen, ja uudelleen, ja uudelleen. Hyppyjä tulee ottelussa kymmeniä, jopa toistasataa. Muutaman toiston treenit kannattelisivat meitä vain yhden jakson jos sitäkään.

-Sanoissasi on sikäli perää, että korkeushyppääjä ei tarvitse kuin pari hyppyä voittaakseen maailmamestaruuden, mutta koripalloillija pitää jaksaa hypätä paljon useammin. Koripalloilijan harjoittelu on kuitenkin pääosin muutenkin kieli vyön alla juoksemista. Eikö voimaharjoittelussa ja hyppelyharjoittelussa voitaisi siten keskittyä juuri siihen räjähtävyyden kehittämiseen, koska kestävyyttä kehitetään muissa harjoituksissa.

-Paljastan tässä vaiheessa, että olen itse korkeushyppääjä ja minulla on tapana pelata koripalloa harjoituskaudella kerran viikossa. Pomppu irtoaa kiitettävästi vielä geimien loppupuolellakin, kunhan ei ole ollut liian pitkää taukoa edellisestä koristreenistä. Elastisuuden kehittäminen voi jopa parantaa pelikuntoa, koska elastisuuden avulla lihasten täytyy käyttää vähemmän energiaa liikkumiseen kuin konsentrisella lihastyöllä.

Haades sanoi:
Luulisin, että asiaan löytyy aineistoa netistä riittämiin erilaisilta treenisivustoilta (googleta). Tätä aluetta en ole sieltä varsinaisesti tutkinut, mutta alan kirjallisuutta ainakin löytyy paljon. Mä suosittelisin ensinnäkin jonkin hyvän venyttelyoppaan hankkimista, jossa näet asiat selityksin ja kuvin. Kannattaa huomioida, että monissa lihaskuntoharjoittelukirjoissa on myös venyttelyosio. Jos kunnolla varustettua kirjakauppaa ei ole lähistöllä, niin mahtava määrä kirjallisuutta löytyy vaikkapa bookplus.fi nettikirjakaupasta.

Mielestäni venyttelyssä ei kannata tässäkään yhteydessä keskittyä johonkin tiettyyn alueeseen tai liikkeeseen. Venyttele jaloista joka alue, pakarat ja myös keskivartalo. Käsien venyttelystä ei ole haittaa, mutta valtaosassa harjoituksia ei ole tarpeellista. Kehoa ylöspäin mennessä suosittelisin kuitenkin niskalihasten venyttelyä, muuten voi tulla eteen joskus yllättäviä ongelmia.

Kiittoos viel! Sä oot näköjää aika ekspertti näis :D

Flight 23 sanoi:
Kiittoos viel! Sä oot näköjää aika ekspertti näis :D
Eipä kestä; parhaani yritän ;); mitä nyt tämmöiset kehut punastuttaa hieman joskus...

ffff

oisko mitään suomen kielistä sivustoa missä ois treeni jolla sais parannettua pomppua turvallisesti ilman pituuskasvun häiritsemistä oon 13 vuotias??

Itse sain kehitettyä noin 70cm ponnistusvoiman paikaltaan pelkällä takakyykyllä

Hood sanoi:
Itse sain kehitettyä noin 70cm ponnistusvoiman paikaltaan pelkällä takakyykyllä
Totta, voimatasot kuntoon-->pomppu kasvaa tiettyyn pisteeseen asti. Sitten räjähdysvoimaa/loikkia---> pomppu rupee lähentelemään omia maksimeja.
Tämä tietysti vaatii oman aikansa työtä.

Itse osun rautaan aina vähintäänkin sormenpäillä, kun yritän hypätä ja hyvänä päivänä pystyn jotenkuten roikkumaan raudassa. Pituutta on vähintään 180 cm ja max. 185 cm ja lisää tuskinpa tulee, kun ikää on 17 v.

Siinä taustatiedot ja sitten se kysymys.

Mitä harjoitteita pystyy tai suosittelisit tekemään kotona? Mielellään sellaisia joihin ei vaadita suurempia apuvälineitä.

:O

ck-ballaz.tripod.com/airalert2.htm siinäkö on tuo AA2? nuo toistujen määrät kuten sanottu on aika hurjia halusin vaan varmistaa kun tuo sivu ei kovin viralliselta vaikuta...

S13M sanoi:
Itse osun rautaan aina vähintäänkin sormenpäillä, kun yritän hypätä ja hyvänä päivänä pystyn jotenkuten roikkumaan raudassa. Pituutta on vähintään 180 cm ja max. 185 cm ja lisää tuskinpa tulee, kun ikää on 17 v.

Siinä taustatiedot ja sitten se kysymys.

Mitä harjoitteita pystyy tai suosittelisit tekemään kotona? Mielellään sellaisia joihin ei vaadita suurempia apuvälineitä.
Ennen muuta, niin kerro asutko kerrostalossa tai muualla? Naapurisopu ja sellainen, nääs.

Haades sanoi:
Ennen muuta, niin kerro asutko kerrostalossa tai muualla? Naapurisopu ja sellainen, nääs.

Rivitalossa.

EDIT: Lisätään sen verran, että kuntosali mahdollisuus on.

S13M sanoi:
Rivitalossa.

EDIT: Lisätään sen verran, että kuntosali mahdollisuus on.
Bueno, mä palaan asiaan lähiaikoina; nyt täytyy säätää sitä ja tätä ennen nukkumattia.

JHR

S13M sanoi:

Pihallahan voi tehdä ihan minkälaisia hyppyjä tahansa ja sisälläkin, jos tilaa on ja pää ei kolise kattoon niin kuin Shawn Kempillä pää renkaaseen aikanaan. Yksi hyvä voimaliike jaloille on yhden jalan kyykky, mikä ei tarvitse mitään apuvälineitä. Sitten kun menee semmonen 20 toistoa per jalka, voit alkaa funtsia jotain lisäpainoja tuohon.

JHR sanoi:
Pihallahan voi tehdä ihan minkälaisia hyppyjä tahansa ja sisälläkin, jos tilaa on ja pää ei kolise kattoon niin kuin Shawn Kempillä pää renkaaseen aikanaan. Yksi hyvä voimaliike jaloille on yhden jalan kyykky, mikä ei tarvitse mitään apuvälineitä. Sitten kun menee semmonen 20 toistoa per jalka, voit alkaa funtsia jotain lisäpainoja tuohon.

?

[youtube=425,350]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/sWjaAZ-yzU0&hl=en&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/sWjaAZ-yzU0&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

JHR

Juuri tuo videossa oleva on mainitsemani yhden jalan kyykky eli pistol kyykky.

Hai

JHR sanoi:
Juuri tuo videossa oleva on mainitsemani yhden jalan kyykky eli pistol kyykky.
On muuten kohtuu vaikea!! Ite en ainakaan pääse millään tarpeeks alas! ;D Voi tietty olla että oon niin pirun jäykkä ku en oo venytelly varmaan 10 vuoteen.

JHR

Kannattaa lähteä harjoittelemaan tuota siten, että ottaa perseen taakse tuolin, johon käy istumassa ja nousee sieltä ylös. Sitten kun homma sujuu esim 90 asteen kyykyllä, voi tuolia tms. tasoa madaltaa.

Itselle ei tuota vaikeuksia mennä alas oikealla jalalla, mutta vasen onkin sitten ihan eri juttu...

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.