Koripallo.com

JOEN SUU

Vs: JOEN SUU

Äkkilähtö? Mikäs se sellainen äkkilähtö matkoille on? Minä ainakin olen lähtenyt aina samoilla normaaleilla kulkuneuvoilla. Ikinä en ole yksityissuihkarii tai helikopterrii tarvinnut.

Mutta on mullakin joskus meinneisyydessä yksi äkkilähtö ollut. Se oli silloin, kun oltiin pikkupoikina omenavarkaissa ja meinattiin jäädä kiinni. Vaan silloin mentiin kovaa ja äkisti. Eikä palattu eikä palettu....

Mulla on passi aina tuossa sängyn vieressä. Ja siinähän sen on mukava olla, kun kirjoja lukee. Ei se ainakaan minua mitenkään haittaa. Turvaahan se vaan antaa näinä vaikeina ja epävakaisina aikoina.

Vaikeista ja epävakaista ajoista tuli mieleen Carl Barksin Aku Ankka -tarina "Puhuva Koira". Siinä hauva toisteli: "Elämme kovia aikoja." Kuka muistaa?

Minä lupaan olla joka viikonloppu . Juon punaviinii loppuelämän .

En harrikkaa osta vanin ;D

Minä varmaan muistaisin, jollen olisi jo unohtanut.

Mutta koskaan en ole ollut mikään Aku-fani. Minusta ne jutut tuntuivat jo lapsena kovin lapsellisilta. Tex Willer, Kapteeni Miki ja Viidakko olivat parempia. Ja Korkkarit ja Siivet.

Vaikka kyllähän nekin nykyisin tuntuvat aika naiveilta. Paitsi tietysti Tex, joka elää vieläkin.....Siinä on kova jätkä.

Sitä en oikein muista, mistä sotahistoriaan mieltymykseni alkoi, mutta epäilen sen tapahtuneen joskus muinoin, kun meille tuli Kansa taisteli-lehti. Ja sitten Eurooppa tulessa-kirja oli myös yksi virstanpylväs pitkällä matkallani sotahistorian parissa.

Nyt jatkankin iltaani kirjan parissa. Jatkakaa te toki näitä jorinoita, niin on kpcomilaisillakin taas jotain asiakirjoituksien lukemista, mistä ne aina sitä vaativat. Ja eihän tämä topiikki muuten aina ykkösenä heiluisi, jollei kirjoitukset olisi kovin asiapitoisia.

Öitä!

Nyt tarvitaan hiukan selvennystä Eurosportin selostukseen. "Kjetil Jansrud on ensimmäinen vauhtilajien laskija koskaan, joka on ennen uutta vuotta pystynyt voittamaan viisi kisaa. Samaan on pystynyt aiemmin Bode Miller"
Onko Bubi saamassa kilpailijan.

Ettei se vaan ollut Henry Miller?

Aikasen kylmää on meidän Millersissä. 18 astetta. Kävin lenkilläkin ja naamavärkki meinasi ihan paleltua. Pari tuntii on aikaa ja vieläkin punottaa.

Muistaakseni johonkin matsiin pitäisi vielä tänään lähteä. Ei vaan tule mieleen, että mihin. Pitänee kysyä eukolta, kun tulee aamuvuorosta. Se on niin paljon nuorempi, ettei ihan kaikkea unohda, niin kuin minä.

Ja wimpula sitten aikoo olla punaviinistä kännissä koko loppuelämän. No ei huono vaihtoehto ollenkaan. On niitä huonompiakin. Esimerkiksi olla kännissä koko loppuelämä huonosta maakeittoviinasta. Siis pontikasta. Sen haistaa kyllä jo työnantajakin.....

Toisaalta on ihan hyvä vaihtoehto sekin, että jos aikoo kokopäiväiseksi juopoksi, niin lopettaa työnteon tyystin. Kyllähän se haittaakin aika paljon hyvää harrastusta.

Joillakin on noita joitakin jonkun pelin jonkinlaisia vaihtoehtoja jossakin. Mitähän sitä itse puuhaisi seuraavaksi, vai puuhaisiko mitään.

Nyt lykästää. Eilis -illasta lähtien mä olen jo neljä kertaa ollut miljoonas vierailija tämän sivun kautta, mieletöntä mikä tuuri. Wow!

Mulle tuo miljoonamies-titteli ei oikein riitä. Jos olisin miljonääri, niin tilanne olisi aivan toinen.

Tulisin käymään Haadesin luonakin ( ilman pakkoluljetusta ) ja tarjoaisin parit Zerot.

No en tietenkään niitä jaappanilaisten hävittäjää, jotka toisen maailmansodan alkuaikoina olivat ihan hyviä ömeerikkalaisiin verrattuna.

Tein tuossa äsken parit glökit. Vähän vaan terästin. Hyvin lämmittää näin pakkasillan kähjössä. No eihän sentään ole kuin 20 astetta.

Noista lentojaappanilaisista tuli mieleen, että paljonkohan kakkosmaailmansodan klassikkohävittäjiä on lentokelpoisina? Spitfirejahan näkee lentonäytöksissä ja varmaan niitä muitakin liittoutuneiden koneita on, mutta entäs nämä hävinneiden vehkeet? Onkos Joe perehtynyt tähän aiheeseen kuinka hyvin?

Kyllähän minä olen niihinkin jotenkin perehtynyt. Kaikkea ei tietenkään voi muistaa.

Näitä meilläkin olleita amerikkaisia Brewstereita ei enää taida missään olla. Yksi viimeisin taitaa olla romuna Tikkakoskella museossa. Jostain venäjältä ilmeisesti järvestä nostettiin ja monien vaikeuksien kautta saatiin Suomeen.

" Äkäpusseja " on tietääkseni vielä muutamia. Jopa muutamia kymmeniäkin. Suurin osa keräilijöillä. Me sataysejä on tietääkseni myös vielä kunnostettu jonkin verran. Osa jopa lentokuntoisiakin. Keräilijöillä nekin. Hurricanejakin on vielä kunnostettuina. Enlannissa ainakin.

Zeroista en ihan varma ole, mutta luultavasti niitäkin on vielä ja jopa ihan lentokuntoisinakin. Ainakin joisain elokuvissa on näkynyt. Tosin nykysysteemeillä voi meitä poloisia manipuloida ja huijata aika lailla.....

Mitä sitten amerikkalaisten museoissa ja yksityisillä keräilijöillä on, onkin ihan eri juttu. Niistä en ainakaan minä voi tietää. Varmaan on Thunderbirdejä, Mosgiittoja ja muitakin.

" Dakotojakin " on vielä vaikka kuinka. Meilläkin siellä Vantaalla Hanssin-Jukka. Vai oliko se ihan oikea Dakota vai DC-3? Eikös Dakota ollut DC-2? Ja yhdenhän on kunnostaneet Suomessakin viimeisen päälle. Ei kuitenkaan liene lentokunnossa, vaan taitaa olla ravintolana tai jotain?

Venäjän hävittäjistä en tiedä mitään, mutta eppäilen Jak-3:sia ja ja niitä uudempia versioita olevan jossain museoissa siellä. Samoin vanhempia kaksitasoja. Oliko ne jotain iljuussenia? 153?

No nämä näistä. Mutta onhan niitä maailmalla vielä paljonkin Toisen maailmansodan koneita. En nyt ala enää kirjoittamaan mitään " lentävistä linnoituksista " tai " Enola Gaysta ". Nehän on kaikki tallella. Lentokuntoisuudesta en osaa sanoa.

No paljon jäi tässä pienessä katsauksessa koneita puuttumaankin, mutta ei kaikkea jaksa näin yhtä äkkiä.

Viimeistä viedään ennen ensimmäisen alkamista. Mitäs Karbaaseilla on menossa tai tulossa tänään eri puolilla Suomea? Haades on tällä hetkellä töissä hörppimässä kaffetta ja myöhemmin pitäisi vissiin käydä hankkimassa jokunen lentävä härpäke alamittaisten toiveiden täytteeksi, jotta ne sitten voi illemmalla häivyttää paukkeen ja kimalluksen kera savuna ilmaan.

Ja joskos sitä vielä sisäistäisi Zeron jos toisenkin, vaikka nyt keskellä viikkoa edetäänkin.

Entäs ne lupaukset? Minä lupaan, etten lupaa mitään ja tästä pidän kiinni, kyllä jämpti on näin ;)! Jiiri toki miettii, mistä tästä pidän kiinni, mutta olkoon toki niin ja se sallittakoon.

Heit teidän heiluvillenne, voikaa hyvin ja palataan kuka minnekin, miksei myös tänne.

Ajankohtaisia terveisiä tähän väliin Kuopiosta:

”Vuan tällä kertoo uuvven vuuvven juhlinnassa jätetään ne viinaputelit piiloon, ihan tykkänää ja vuan kahvikupposen iärellä muistellaan männyttä vuotta. Jos nyt kuitennii tulloo pullo kaevettua esille tae soettoruokalassa paakut tilattua, nii maistellaan vuan vähäse ja hittaasti.

Jos nyt kuitennii kääp sillä keinon, että tulloo enemmälti otettua, nii ee aleta laalamaan. Se on vuan iärimmäisen raskassootusta kuunnella hönössä oleviin immeisten miäkimistä, ei sitä kukkaan kestä kuunnella. Jos sitä tulloo kaekesta huolimata laaloo luikautetuks, nii ei sitte laaleta mittää härskijä värssyjä, ei aenakaan kovvoo tai suattaa tulla nuapurj valittammaa - eekä ihme.

No jos se nuapurj nyt kuitennii tulloo vallittammaa, nii pyyvvetää kohtelijaimmi anteeks, eekä ruveta paenimaan. Jos mänö kuitennii yltyy ihan paeniks tae jopa tappeluks, nii kahotaan jottei mittää ylleistä mellakkoo suaha aekaseks. Jos kaekista varotoemista huolimata meeninki luiskahtaa ylleismellakan puolelle, nii lähetään aekonnaan poes, ettei koko uuvven vuuvven juhlinta mäne ihan lörinäks. Jos sitte niin kääp, että kaek männöö päen takamusta ja tinanapit korjoo juhlijat kuappiin, nii sitte ens uutena vuotena ee oteta pisarookaa miestä väkevämpee.

Vuan eellä kuvatun kaltasta, käpälöistä karannutta juhloo ee kellekkään oekeesti toevota. Sen siijjaan toevotaan oekeen lupsakkoo ja raahallista sekä pommiin keskellä turvallista vuuvven vaehtumisen juhlintoo. Tämä kaekki on mahollista kun piet ensinnäe iheistäis hyvän huolen ja aatat myös kaverijas, jos avuttomuus alakaa sittäe vaevata. Eli juhlaevväehin välliin on hyvä ottoo järjen hiventä, ees mausteeks.

Mahottoman Hyvvee Uutta Vuotta 2015

Toevoo Itä-Suomen polliisilaetos / Kuopijjon piäpolliisiasema”

On tuohon julkaistu Iltiksessä suomennoskin, mutta etteköhän te pärjää ;).

No oikein mahtavaa vuodenvaihdetta ja ensi vuotta kaikille ihmisille maan päällä! Niin ja kaikille niillekin, jotka täällä kpcomisa notkuvat! Ja erityisen paljon onnea toivottelen niille, jotka viitsivät tässäkin topiikissa joskus luppoaikaansa viettää! Milloin kirjoittamalla ja milloin vaan lukemalla näitä tyhjänpäiväisiä sepustuksia!

Joo. Onhan tässä ohjelmaa tälle päivälle ja illalle paljonkin. Ja ollutkin jo. Yli kaksi tuntia meni lumitöitä tehdessä. 10 senttiä oli aika märkää lunta yöllä satanaut. Raskasta oli. Ei tarvitse enää kävelylenkillekään mennä.

Lihajalosteelta kävin äsken hiukan syömistä. En täksi illlaksi, vaan lopuksi viikoksi. Tänä iltana nimittäin mulle valkenee lähtö tästä kämpästä. Eukko vie minut kuulemma kaupungille. Ehkä syömään, ehkä jonnekin muuallekin. En tiedä ja ei kerro, vaikka kuinka olen udellut. Hyvä kuitenkin, että on luvannut viedä minusta huolta pitää. Suorat housutkin ja kauluspaita kuulemma on laitettava päällen. Onneksi ei sentään sitä hirttosilmukkaa kaulaan.

Niin tuota, se nuorin poika kuulemma vie meidät sinne kaupungille. Kukahan tuo? Ettei vaan taksi. No eukko kun vie, niin maksakoon tulokyydinkin. Muutenkin saapi kustantaa koko illan. Minä en aina.....Ja onhan eukolla tilipäiväkin tänään....

Töistä tulikin mieleen, että minähän en vieläkään ole töissä. Muistin virkistämiseksi ja Veken kiusaksi kerron, että vasta 12 päivä menen. Jos silloinkaan. Riippuu, missä kunnossa olen.....

Kunnosta sen verran, että eilen aloitin näihin mahavaivoihin juoda sitä kauheenmakuista pakuriteetä. Saa nähdä onko mitään apua. Kahvikerman kanssa se menee jotenkin alas. Kahviakaan en ole vissiin viikkoon juonut. Enkä muitakaan virvokkeita.

Saunan pistän tässä tunnin päästä tulille ja sitten saatan pari virvoketta rohkaisuksi ottaa, että uskaltaa pojan kyytiin lähteä.

Että repikää siitä te työtätekevät ja muutenkin raskautetut.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.