Vs: Korisliiga mediassa
Herbert sanoi:
Sorry Aleksi ja Botevgrad, pieleen menee.
Kauheen nopeesti sä päädyt tulkintaan, että pieleen menee. Mä olen toistaiseksi korostanut, että mä olen kyselemässä, en ole ehtinyt muodostaa vielä mielipidettäni asiasta. Jos tässä vaiheessa menee pieleen, niin se tarkoittaa, että kyseleminen on väärin.
Herbert sanoi:
Suomen työlainsäädäntö tuntee ns. lojaliteettivelvoitteen, joka on voimassa koko työsuhteen voimassaoloajan, ei siis vain työaikana. Tämä vaatii työntekijää käyttäytymään tavalla, joka ei aiheuta pahennusta hänen edustamaansa organisaatiota kohtaan.
Työsopimuslain kolmannen luvun ensimmäinen pykälä ei ole minulle täysin vieras. Silti kyselen, en tunne varoituksen perusteluita, en ole siis varma, yrittääkö liitto vedota juuri tähän lainkohtaan. Enkä pidä sitä mitenkään itsestään selvänä, että tähän kohtaan vetoaminen kestäisi.
Herbert sanoi:
Kun nyt kolumnissa esitetyt mielipiteet selvästi antavat sen kuvan, että liiton johdon mielestä Suomelan ja Turusen tekemiset olisivat olleet toivottuja, niin Dettmann on selvästi rikkonut velvoitettaan työnantajaansa kohtaan.
Tämä lienee liiton tulkinta. Minä en tulkitse Dettmannin kolumnia näin, joten en päädy myöskään samoihin johtopäätöksiin.
Herbert sanoi:
Lojaliteettivelvoitteen laajuus vaihtelee henkilön työnkuvan mukaan eli mitä näkyvämmällä paikalla organisaatiossa henkilö toimii, sitä suurempaa lojaliteettiä häneltä voidaan odottaa. Lisäksi huomioidaan se, mistä asiasta keskustellaan, Dettmannilla olisi suurempi vapaus kommentoida vaikka Nokian johtajavalintoja kuin koripalloon liittyviä asioita.
Ajatellaan tuota näkyvyyttä toisin päin. Jos Sauli Niinistö kirjoittaisi blogissaan jotain "asiatonta", niin minkä organisaation mielipiteeksi sen leimaisit, eli kenelle soisit oikeuden vetää herneen nenään ja jakaa varoituksia? Jos Kalle Isokallio laukoo jälkiviisaissa jotain lennokasta, kenen mielipiteistä on kysymys? Jos pari viinilasillista napannutta uutisankkuria haastatellaan Seinäjoen tangomarkkinoilla, onko hänen työnantajansa uutisten uskottavuus kyseenalaistettu? Jos on, ketä pitää nuhdella?
Dettmann on suuri, liitto on pieni. Dettmann on tiedotusvälineitä kiinnostava, liitto ei. Dettmann hyödyntää tiedotusvälineiden osoittamaa mielenkiintoa, liitto osoittaa peniskateutta.
Herbert sanoi:
Aiheesta on keskusteltu varsin paljon viime aikoina mediassa liittyen ns. Facebook-irtisanomisiin. Kannattaa lukaista muutama juttu aiheesta ennen keskustelun jatkamista.
Urbaanit legendat sikseen.