Vs: Korisliigan nykytila
Tuossa kun miettii nykyistä korisliigan tilaa, niin yksi kehityskohde on kokovuoden kestävä markkinointi.
Kun katsoo esim. kaikkien Korisliigajoukkueiden kotisivuja (ovat ne sitten perinteinen kotisivu, Facebook,youtube, twitter, instagram..) niin siellä olisi syytä lisätä sivustojen mielenkiintoa, helppolukuisuutta, sisältöä, sisällön ajankohtaisuutta. Koko ajan jotain juttuja, kuvia, videoita yms. Korisliigan sivuille voisi laittaa korisliigajoukkueiden kotisivuille suorat linkit. Sivustojen vähäinenkin päivittäminen loppuu monesti samalla, kun loppuu kausikin. Kesällä on aika hiljaista. Aktiivisuutta.
Toinen kehityskohde liittyy myös markkinointiin paikallisesti. Paikallisen lehdistön (tilattavat, ilmaiset) saaminen mukaan uutisten, juttujen tuottamiseen. Joukkue/seura/pelaajat näkyvät vahvasti kaupunkikuvassa. Yhteistyöpaikallisten yritysten kanssa ja heidän henkilökunnalle tarjotaan tuntuvia etuja (ottelukohtaisia). Pelaajavierailut kouluissa, yritystilaisuudet, isot kauppakeskukset. Otteluista tiedottaminen tienvarsimainonnalle hallin lähellä, isojen teiden varressa. Tehdä itsensä tutuksi.
Kolmas. Rakentaa mielenkiintoinen, hyvä joukkue. Menestyminen tuo positiivisuutta. Heittopussina oleminen tai sarjapaikan säilyttäminen ei riitä. Kentällä toisen kunnioittaminen ja keskittyminen omaan tekemiseen. Pelaajat/joukkue ottavat/huomioivat yleisön ja yleisö huomioi pelaajan/joukkueen.
Neljäs. Lippujen hinnat. Hinnoiteltiinko EM-kisojen huumassa ottelukohtaiset liput liian kalliiksi. Seisomapaikasta, runkosarjan otteluista, 15 euroakin näin vaikeina aikoina tuntuu kovalta. 10-12 euroa/aikuiselta ihan kohtuulliselta. Väkeä pitää saada katsomoon. Keinolla millä hyvänsä. Ottelukohtainen yhteistyö esim. koululaisten, opiskelijoiden tai muiden erityisryhmien kanssa.
Verkosta ostettavat liput (ostamisen helppous) selvästi edullisemmaksi.
viides. Olosuhteet. Varsin ratkaiseva. Hallissa, missä korisliigaa pelataan pitää olla tilaa ja palvelua. Sinne tullaan viihtymään ennen peliä, pelin aikana ja ehkä vielä pelin jälkeenkin. Kun kokonaisuus on hyvä, sinne tullaan toistekin.
Palvelu on monipuolista, niin talouttakin on mahdollisuus saada paremmaksi. Hyvä palvelu, hyvät parkkialueet (kulkuyhteydet), hyvät opasteet. Tehdään ottelusta suuri tapahtuma, ennen ottelua, ottelun aikana. Itse nautin ottelutapahtumasta, missä tulee hyvää musiikkia ennen ottelun alkua, mikä saa sykkeen nousemaan ja odotus itse ottelua kasvaa, haastatteluja (hehkutusta).
Sitä mitä TV- tai verkossa nähtävät ottelut eivät pysty tarjoamaan. Yrityksillä mahdollisuus jakaa esim. 100 ensimmäiselle lipun ostajalle, jokin yrityksen tuote ilmaiseksi. Otteluissa lippukohtaisia arvontoja. Puoliaika kilpailuja, sekin oli hauska juttu, kun pikkuiset korisjunnulaiset pelaavat vastakkain isolla kentällä (Kouvot-Kataja).
kuudes. Onko fanseat liian edullinen. 7euroa/kuukaudessa, on ihan naurettavan edullinen. Oli sitten ottelun toteutus (selostajalla tai ilman) minkälainen tahansa. 20e/kk olisi vielä sellainen, että sen maksaa todella mielellään. Sekin on vielä edullinen.
Halpa hinta, saa helpommin jäämään kotiin. Itse en jää.
Markkinointia, hehkutusta, puhetta...
Saa käyttää. Paljonhan tässä oli yksittäisiä juttuja, mutta pitkäjänteisellä markkinoinnilla saa ihmeitä aikaiseksi. Totuus on se, että kokoajan pitää tehdä jotain. Kentällä ja kentän ulkopuolella.