Nykymuotoinen Korisliiga avaus on lähinnä lehdistötilaisuus, jota ehkä joku hc fanikin saattaa seurata. En osaa sanoa, miten tuosta saisi luotua millään järkevällä panos/hyöty suhteella kovin kummoista vetoapua seurojen tekemiselle tai onko jossain toisessa lajissa näin onnistuttu tekemään? ...
Siis lehdistötilaisuus. No, sellaiseksi kyllä leppoisa ja mukavaa vaikutti porukalla olevan. Kirjoitin kommenttini, kun Naisten Korisliigan joukkueiden edustajien tultua haastatelluiksi, juontaja sanoi "pidämme pienen tauon ja voitte kaikki ottaa kahvia" tai jotakin sinne päin.
Sitten kuvaan tuli Korisliigamainos -taustastillkuva ja taustamusiikkia. Olin katsomassa ohjelmaa, en ymmärtänyt katsovani taltiointia, my bad. Haluan korostaa, ettei minulla ole pahaa sanaa sanottavana juontajan toiminnasta tai yksittäisten pelaajien ja valmentajien kommentoinneista. Loppua kohti esiintyjät kävivät rutinoituneimmiksi ja itsevarmemmiksi ja viihdyttävyyskin kohosi, luonnollisesti.
Kuten Fanseat tullessaan oli huima parannus online-stats pelien seurantaan, vaikka hävisi NBA-striimeille on Kauden avauksen videointi huima parannus siihen, että siitä luettaisiin koosteet paikallislehdissä ja toimittajien twiiteistä.
Hei te, jotka seuraatte twitteriä tai Facebookia, oliko havaittavissa laaja, pelaajien, seurojen, tuomarien ja liiton liikkeelle laskema viestikampanja Elisaviihdesport 1:llä ja Facebookissa nähtävissä olevasta kauden aloitustilaisuudesta? Linkkeineen?
Olisiko tilaisuuden lähetyksessä ollut viisasta olla joitakin sponsorien viestejä, kuten mainoksia?
Karkottaisiko se katsojia vai antaisiko osviittaa sille miten yrityksestään voisi luontevasti kertoa urheilun yhteydessä? Olisiko Elisan kannattanut kertoa, miten edullisesti pääsee näkemään suosikkijoukkueensa vieraspelit kaukaisilta paikkakunnilta, jonne ei työssä käyvä tai opiskeleva arkkifanikaan pääse paikanpäälle, ainakaan joka kerta. Ja sitten kertoa miten pelien välillä voi pienestä lisämaksusta katsella kaikkea muuta kivaa. Viime vuonna taisi olla tällainen esitys alussa, oliko tänä vuonna?
En nähnyt lähetystä ihan alusta. Oliko tilaisuudessa kostetta korisliigojen kosketuspinta-alasta ja analyysiä koripalloa seuraaviven tai (huippu)koripallon kanssa kosketuksissa olevan kansanosan ostovoimasta tai sisällöstä?
Olisiko ollut edullista kuvata Korisliigaa tuotteena, tarkastella ottelutapahtumien toteutuksen kehittymistä kohti yleisön viihdyttämistä ja areenoiden vähittäistä kehitystä parjatuista puolapuusaleista (lienee valtiollisen tukipolitiikan peruja) kohti pari tuhatta katsojaa vetäviin monitoimihalleihin. Vireillä olevien hallihankkeiden tiivis esittely?
Korisliiga on jokavuotinen tapahtuma. Liigakauden avaus on se hetki, kun Koripalloliittoa kuunnellaan Korisliigan omistajana. Tilaisuus vaikuttaa tähän kauteen ja tuleviin kausiin. Kannattaa kylvää myös siemeniä niille, jotka lämpenevät vasta ensi kausina sijoittamaan sponsorivaroja koripalloon. Miksei alempiin sarjoihinkin?
Jos tarkoituksena on järjestää tilaisuus jossa "players ans coaches meet the press" tapaako press myös Korisliigan omistajan? Vai onko omistaja tavoitteinee kulisseissa, pääseekö näkyville tilaisuuden viestinnässä?
Ajatus tuomareiden alustuksesta avaustilaisuudessa on niin nerokas, että sen pitäisi itsestään selvästi kuulua kauden avaukseen. Erityisesti nyt, kun uusia pelistrategiaan vaikuttavia sääntömuutoksia on tehty. Tämä vaikuttaa pelin seuraamiseen ja valmentajien valintojen ymmärtämiseen. Helpottaisi, jos joku kertoisi mitä uusia mahdollisuuksia on käytettävissä ja minkä varalta voisi ensimmäisissä peleissä pitää silmänsä auki.
Kannattaisiko tilaisuus selostaa kuten linnan juhlat? Jos kerran tilaisuus itsessään on tarkoitettu "vain lehdistötilaisuudeksi", eikö tilaisuuden striimauksen voisi selostaa ja valottaa kunkin edustajan taustoja ja menestystä anekdooteilla puheessa esiintyvien taukojen aikaa?
Olisiko sitten vaivan arvoista uurastaa ja ideoida niin paljon sellaisen sisällön eteen, jota vain 50-100 katsoo FB:stä? Ei varmaan. Olisiko Korisliigan avaustilaisuudesta tehtävissä videokooste (liittää muutama klippi pelitapahtumista ja ottelutilanteista), jota voisi menestyksellisesti hyödyntää tuotteen esittelemisessä sponsoreille? Joo, tokihan oman kylän firman TJ tuntee miten oman kylän joukkue korista pelaa ja miltä salissa näyttää mutta vähänkin isomman talon päättäjiä istuu vähän kauempana ja kontribuution puolustamista omassa organisaatiossa voisi autta jos olisi esitettävää.
Koska en ole kirjoittamisen ammattilainen pitää lisätä disclaimeri: En tarkoittanut nimenomaisesti tölviä Korisliittoa esittämällä, että jotakin olisi tehty huonosti. Koetin ehdottaa keskusteluun voisiko jotakin lisää tekemällä saada hyvän panos/tuotos -suhteen. Tuossa click hyvin kiteytti: "En keksi!"
Topicin nimi on Korisliigan nykytila. Kai sitä voi venyttää kysymällä miten tila voisi olla parempi?