Ankaraa vääntöä täällä. Ehkä vielä pari tarkentavaa kommenttia keskusteluun.
Ensinnäkin, kun Markkanen itse on pelannut itsensä nykyiselle tasolle NBA:ssa, niin minun puolestani hänellä on tietenkin täysi oikeus tehdä uransa kanssa, aivan mitä parhaaksi katsoo. Siis todella. Ja ihan mitä vaan. Hän saa viettää kesät Doncicin kanssa ryystäen bisseä ja mutustaen munkkia, koskematta palloon kertaakaan. Soittaa jazzia, ja rakentaa sata saunaa Pohjois-amerikan joka kolkalle jos tahtoo. Puhkaista toisen silmänsä ja kaivautua maan alle... Markkasella ei ole mitään kansalaisvelvollisuutta voittaa suomalaisille koripallon ystäville enää yhtään mitään. Hän on antanut meille jo ihan tarpeeksi kivaa ihmeteltävää. Kiitos.
Ainakin omalta osaltani Markkasen uran jatkon kommentointi on puhtaasti penkkiurheilijan itsekästä murhetta ja haavetta; on ollut jännittävää – ihanaa ja kauheaa – seurata Markkasen uraa NBA:ssa ja toivon tottakai, että saisin siinä samalla jatkossa seurata mahdollisimman hyvää koripalloa. Tällä tasolla lasken itse vain joukkueen mahdollisimman hyvään menestykseen tähtäävän koriksen ihan oikeaksi korikseksi.
Joten penkkiurheilijana oma huoli on lähinnä kai se, että ymmärtääkö Markkanen nyt varmasti mitä on tekemässä? Tajuaako Markkanen, että Ainge ei tule koskaan palkitsemaan ketään pelaaja lojaaliudesta ja seurauskollisuudesta. Ei tule ikinä rakentamaan joukkuetta Markkasen ympärille, vaan jatkaa kokeilujaan Markkasesta huolimatta. Ymmärtääkö Markkanen, että Ainge tulee joka tapauksessa myymään hänet ulos seurasta jossain vaiheessa. Se on satavarmaa. Ymmärtääkö Markkanen, millaista hippaa ensi kausi Jazzissa tule todennäköisimmin olemaan. Huomasiko Markkanen, että tänä kesänä olisi ollut paras sauma, itse vaikuttaa oman uran jatkoon (
ei siis missään nimessä kiukuttelemalla, julkisuudessa, kentällä tai kabinetissa, vaan esim yksinkertaisesti vain olemalla kertomatta, että ei ole vielä päättänyt ollenkaan, mitä aikoo tehdä).
No, jos tällä meidän palstallakin jaksetaan pyöritellä eri tulevaisuus-skenaarioita näin ankarasti, niin varmaa on tietenkin se, että Markkasen omassa lähipiirissä kaikkea tätä pyöritellään satakertaisesti enemmän, ja yritetään ottaa huomioon kaikki kulmat. Joten pakko tietenkin olettaa, että kyllä Markkanen ymmärtää. Eri vaihtoehdot ja niiden todennäköismmät seuraukset. Siispä esimerkiksi oma huoleni siitä, että Markkanen ei tajua omaa parastaan, on kaiketi ihan turhaa. Markkasella on oma käsityksensä omasta parhaastaan, ja se saattaa poiketa rajusti siitä mitä itse toivoisin.
Samalla mikään edellämainitusta ei vaikuta niihin muuttujiin, joita Markkasen tuleviin sopimusneuvotteluihin liittyy.
Ei taida vaan kovin montaa jengiä löytyä, mikä pystyisi tekemään tuon vastaavan R&E -diilin tänä kesänä. Ja miten varmistetaan kauppaminen juuri tähän joukkueeseen?
Tällä hetkellä Detroit Pistons.
... en ole tämän puolen suuri asiantuntija, mutta olen törmännyt eri foorumeillä laskelmiin, jossa laskeskeltiin vakuuttavasti, että juuri vaikkapa Spurs olisi selvinnyt tästä R&E-haasteesta aika helposti. Eikä siis missään nimessä yksin Pistons. Oletettavasti Markkasen riveihinsä hankkiva joukkue olisi joka tapauksessa nimenomaisesti tähdännyt hänen kanssaan, R+E-sopimukseen. Ja juuri siksi varautunut tämän kuvion mahdollistamiseen. Ei Markkasen mahdollinen siirto tähän ole tyssännyt, vaan Aingen vaatimiin hyvityksiin.
Eli kaikille niille, jotka ovat huolissaan Markkasen talousasioista ja loukkaantumisriskeistä, niin kyllä nämä asiat olisi ymmärtääkseni saatu reilaan sen uudenkin seuran kanssa. Ja ottajiahan tuntui vielä joku hetki sitten riittävän. Mutta se juna puksuttelee nyt menojaan.
Sitäpaitsi uuden nelivuotisen diilin Utahin kanssa tehnyt Markkanen on hirvittävän kallis ostos. Tietyssä pisteessä tuollaisen treidin tekeminen muuttuu jo hyvin vaikeaksi - nyt kun ei kuitenkaan puhuta supertähdestä, jonka vuoksi tyhjennetään tuosta vaan puolet joukkueesta.
Nimenomaan. Tämä on se aikapommi, joka on nyt syntymässä. Vaikka Ainge onnistuisi tekemään Markkasen kanssa sopimuksen polkuhintaan (tilaa palkkakaton allahan on enemmän kuin tarpeeksi, eivätkä kyseessä kuitenkaan ole Aingen omat rahat), se tulee joka tapauksessa olemaan kallis paperi. Ennen 6.8. esimerkiksi palkkoja olisi aivan helppo mätsätä (paljon vahtoehtoisia ostavia joukkueita). 6,8, jälkeen tilanne muuttuu aivan toiseksi! Markkasen liikuttaminen jatkossa vaikeutuu massiivisesti. Vrt. varoittava esimerkki Lavine.
Ja tämä samaan aikaan, kun Markkanen on pelaaja, jonka tehot hyökkäyspäässä (=ostajien kiinnostus) perustuvat organisoituun tekemiseen ja siihen, että hänelle muistetaan omassa joukkueessa välillä toimittaa palloa. Pelaaminen avauksessa Crush Test Dummyn (sexton) kanssa tiputti viime kaudella Markkasen statseja jonkin verran. On vielä täysi arvoitus, miten pelaaminen nuorisokaartin tulee sujumaan, mutta en hirveästi ihmettelisi, jos statsit tippuisivat lisää, ja selvästikin (puolustukset keskittyvät vain Markkaseen, samaan aikaan kun rookiet pelaavat kilpaa täyttä katukoris-isoa). Kukaan ei halua ostaa holtittoman kallista pelaajaa, jonka tilastot näyttävät olevan laskusuunnassa.
Tavallaan voisi ajatella, että pakkohan Aingen on tajuta itsekin tämä mahdollinen syntymässä oleva ongelma... mutta kun seurasin esimerkiksi Bullssien touhuja neljää pitkää vuotta, oma sokea uskoni siihen, että kyllä tämän tason ammattilaiset tietenkin tietää mitä ne tekee, tuli lopullisesti tiensä päähän. Paljon huonoja ja ennen kaikkea jumalattoman lyhytnäköisiä päätöksiä näkee joka paikassa. Ja Aingesta minulla on sellainen kutina, että miestä kiinnostaa oma maine – erityisesti armottomana kauppamiehenä – paljon enemmän kuin oman seuran menestyminen millään aikavälilä. Kauppa se on joka kannattaa.
Mutta, lopuksi, kuten Alley-oop aiemmin kirjoitti.
Jos Lauri on tyytyväinen tilanteeseensa, millään muulla ei ole väliä.
Näin se on. Ja täytyy varmaan itse etsiä Jazzin tilalle joku toinen NBA-jengi, jota alkaa tarkemmin seurata. En halua enää elämässäni nähdä kovin montaa ottelua, jossa esimerkiksi Sexton toimii kannattamani joukkueen 'pelinrakentajana'.