Maxhuni-Markkanen parivaljakko oli loistava, Markkanen taitaa olla vuoden vanhempi? Se näkyy miestenkin maajoukkueessa miten hyvin maxhuni löytää markkasta.Teemu Rannikko ei ymmärtääkseni ikinä pelannut nuorten EM-kisoissa, vaikka karsinnoissa hyvin esiintyikin. Ihan varma tästä en tosin ole, sillä kisajärjestelmä oli tuolloin erilainen.
Koponen pelasi B-tasolla kaikki nuorten kisansa. Parhaimmillaan hän oli pistetilaston 11. Vuoden 2004 U16 B-kisoissa.
Edon Maxhuni oli pistetilaston neljäs vuoden 2014 U16 A-kisoissa 29 minuutin peliajalla. Vuoden 2016 U18 A-kisoissa hän oli pistetilaston jaetulla kolmannella sijalla (17.8 ppg) reilulla 25 minuutin peliajalla ja olisi tosiaan todennäköisesti voittanut Dzanan Musan pisteidentekijänä, jos olisi yli 30-minuuttia pelannut. Musa teki pisteitä 20.2 per peli noin 33 minuutin peliajalla.
Elias Valtonen oli pistetilaston viides vuoden 2015 U16 A-kisoissa.
Awak Kuier oli viides pistetilastossa vuoden 2017 U16 B-kisoissa ja voitti kyseisen tilaston vuoden 2019 U18 B-kisoissa.
Näitä U18 A-kisoja on tosiaan vielä jonkin verran jäljellä, mutta kyllä Aarnisalon henkilökohtainen kisasuoritus tulee olemaan yksi Suomen maajoukkuehistorian parhaita. Hänen vuodentakainen suoritus samoissa kisoissa olisi myös tuolla listalla.
Itse olen sitä mieltä, että viimeistään U18-kisoissa tulee pelata sijoituksesta. Tämä asenne palvelee nähdäkseni useimmiten parhaiten myös aikuistason menestystä. Aarnisalon minuutit varmaan tippuvat jäljellä oleviin peleihin, mutta en itse niitä valmentajana dramaattisesti muuttaisi.
Yleisesti tämä WU18-joukkue valmistui mielestäni viisaasti näihin kisoihin pelaten useita harjoituspelejä ilman Aarnisaloa tai hänen pelaten tavallista pienempiä minuutteja. En tosin tiedä oliko syy tähän loukkaantumiset vai tietoinen strategia.
Valtoselta todella vahva u16 turnaus ollut.
Aarnisalo todellakin ollut loistava ja olihan se varmasti odotettavissa että kantaa joukkuetta selässään. Onko amerikkalaiset rankanneet tuota ikäluokkaa? Mielenkiintoista tietää mihin he hänet rankkaa.