Moniäänisyyden vuoksi:
1. Kehitettävää varmasti on, mutta mielestäni WU-18 -joukkueen suoritus oli hyvä, vaikka MM-paikkaa taikka mitaleja eivät saavuttaneetkaan. Suoritus oli itse asiassa Suomen historian toiseksi paras yli neljäänkymmeneen vuoteen tässä ikäluokassa.
2. Rosteri vaikutti omaan silmään aika kapealta. En tunne mahdollista "pelaajapoolia" ollenkaan, mutta näinköhän kisoihin ei-valituista, mutta sinne halunneista, olisi ollut joukkueen pelastukseksi?
3. Pelikirjasta en keksi juuri valittamista.
4. Mielestäni Elina Aarnisalo on selvin ja paras johtaja kaikista Suomen maajoukkuepelaajista, joita minä olen nähnyt. Aivoja on moneen makuun, mutta kyllä minä olen vaikuttunut hänen peliälystä ja pääteksentekokyvystään.
5. Joukkue puolusti mielestäni ihan hyvin, suurimpana yksittäisenä kehityskohteena näkisin kaukoheittotaidon.
6. En tuijoittaisi nuorten FIBA-rankingeja liikaa ja tekisi niiden pohjalta johtopäätöksiä yksittäisten kisojen suhteen. Nämä rankingit muodostuvat monien vuosien edesottamusten perusteella ja eivät ole välttämättä kovin kuvaavia näiden ikäluokkajoukkueiden osalta. Serbia on ollut keskinkertainen viime vuodet, mutta kyllä heidän tämän vuoden joukkue oli mielestäni selvästi parempi kuin Suomi.
7. Suomalaisessa tyttökoripallossa on paljon enemmän ilon- kuin huolenaiheita tällä hetkellä.
Moniäänisyydelle peukku! Juuri näitä eri näkökulmia tänne tarvitaankin. Jatkan tuolla moniäänisyyden teemalla ja vastailen noihin jokaiseen:
1) Sijoitus oli toki hyvä ja ainahan se on hyvä merkki, kun nuorissa pelataan A-sarjassa. Omanlaisensa mittari se kuitenkin on, kun otetaan mukaan eri ikäluokat. Toisaalta sitäkin tärkeämpää olisi pystyä siirtämään menestys junnuista aikuisiin, ja sen kanssa Suomi on monessa lajissa ongelmissa.
2) Viittasin rosterilla valittuihin pelaajiin, jotka oli omaan makuun liian "samasta muotista". Sieltä puuttui esim. sellainen vahva pelaaja, jotka voittaisi oman tonttinsa tarvittaessa tai olisi erityisen hyvä kaukoheitoissa. Tällaisia aseita pystyisi sitten käyttämään tarvittaessa. Isompi ongelma on sitten tuo toinen, johon ehkä tietämättäsi viittasit. Maajoukkuetoiminnasta on muodostunut jo melkoinen rasite, eikä maajoukkuepaikka ole enää sellainen tavoiteltava asia, jonka sen soisi olevan. Tämä on monen asian summa ja sen avaaminen vaatisi vähän enemmän palstatilaa.
3) Tästä on toki vaikea minunkaan sanoa mitään muuta kuin sen perusteella mitä näin. Ehkä siellä oli hyvät suunnitelmat, joita pelaajat eivät kyenneet toteuttamaan. Tämä on muuten myös yksi iso asia pelaajavalinnoissa. Ainakin jos itse olisin valmentaja, niin toivoisin pelaajien ymmärtävän mitä heille piirretään - ja vasta sen jälkeen tulee sen toteuttaminen. Mutta omaan silmään nuo seitsemän peliä jätti sellaisen kuvan, että ei siellä liikaa ole vaihtoehtoja, joilla vastustajan puolustus murretaan. Ehkä vähän liikaakin yksinkertaistaen se tuntui olevan, että "juostaan mikä jaloista irtoaa ja jos ei pääse ohi, niin syötetään Aarnisalolle."
4) Tämä kohta jakaa varmasti eniten mielipiteitä ja on myös kytköksissä kohtana 3. Jos pelikirjassa olisi paljon valinnanvaraa, niin se pelin sielu olisi se, joka ohjaisi omaa joukkuettaan ja toteuttamaan eri pelin eri tilanteisiin - niin hyökkäyksessä kuin puolustuksessa. Kyllä Aarnisalolta sitä peliälyä ja uskallusta haastaa löytyy, toisinaan ehkä jopa liikaakin, mutta tietyllä tavalla "se väkisin yksin yrittäminen" ei ole sitä johtajuutta ja pelisielua, jota tässä peräänkuulutin. Tämä on kuitenkin se kaikkein haastavin ja vaativin rooli täytettäväksi eikä niitä löydy aina joka ikäluokasta eikä joka maalta. Ihanteellinen tilanne olisi, että rosterista löytyisi sekä pelin sielu ja Aarnisalon kaltainen yksilö.
5) Puolustusta pitäisi tilastoida paremmin, että sieltä voisi poimia niitä onnistumisia ja epäkohtia. Nyt kaikki jää enemmän ja vähemmän fiiliksen pohjalle. Oma fiilis noiden pelien perusteella on se, että puolustuksessa pyrittiin olemaan aktiivisia, mutta sillä pystyttiin vain ajoittain saamaan vastustajan peliä sekaisin. Liian usein vastustaja mursi tuon tuplaamisen tai triplaamisen yhdellä tai kahdella syötöllä, joka avasi vapaita heittopaikkoja. Sen lisäksi ihan niitä puolustuspään 1vs1 tilanteita hävittiin liikaa - eikä vastaavasti voitettu niitä hyökkäyspäässä. Mitä sitten kaukoheittoihin tulee, niin eniten niitä tässä turnauksessa heitti, aivan oikein ja olisitte varmasti arvanneet, Peppi Lohko. Siis mitä?! Ok, kakkosena Aarnisalo, mutta kolmantena Edit Merivirta. Siis mitäh!? Nämä on niitä vääriä valintoja, joihin kirjoituksissani olen viitannut. Älkää nyt liikaa provosoituko kommenteistani, koska en yritä sanoa, etteikö kyseessä olisi hyviä pelaajia. Yritän vain sanoa, että jotain on vain mennyt täysin vihkoon, jos tilastokärkinä (yrityksissä) on tuon kaltaiset pelaajat. Ja tuo vihko olisi ihan aikuisten oikeasti syytä avata ja käydä läpi - ja oppia.
6) Joo, tästä samaa mieltä. Nuorissa, joissa pelaajaa tulee ja menee, niin noi rankingit voi toisinaan olla poskellaan. Tai Slovenian kaltaisen joukkueen kohdalla sijoitus hyppii voimakkaasti - ja mahdollisesti myös romahtaa. Silti kyllä se isojen maiden kohdalla harvinaisen hyvin pitää kutinsa. Isoista maista (siis koripallon harrastajamäärän mukaan) saa helpommin kasattua laadukkaampia joukkueita. Sen lisäksi suoritukset vaihtelevat suuresti saman turnauksen sisällä.
7) Tästäkin varmaan monenlaisia näkemyksiä ja mielipiteitä. Mitään virallisia mittareita ei ole ja aika fiilispohjalta jokainen mielipiteensä muodostaa. Se, mitä itse näen ja kuulen "kentältä", niin on sekä hyvää että huonoa. Olosuhteisiin on panostettu, esim. Kisakallio ja Urhea-halli ovat hyviä esimerkkejä oikeasta kehityksestä. Samaan aikaan niitä huolestuttavia signaalejakin on. Seurat taistelevat olemassaolostaan, valmennukseen pitäisi panostaa enemmän, liian moni lopettaa urheilun/koripallon liian aikaisin jne. Itse ainakin ajattelen, niin, että vaikka niistä negatiivisista asioista ihmiset pahoittavat mielensä, niin silti niitä korjaamalla pystyy suuntaan vaikuttamaan enemmän. Esimerkkinä olkoot vaikka tämä WU18 joukkue. Mielestäni joukkueen menestykseen vaikuttaa vähemmän se, jos keskitytään vain yhden pelaajan (Aarnisalon) hyviin suorituksiin. Minun ajatusmaailmassa kehittymiselle löytyy paljon enemmän tilaa, jos etsittäisiin keinoja parantaa kaikkea muuta sen jo olemassa olevan hyvän ympärillä.