Täytyy nyt selventää tässä aiheessa siitä mitä kritisoin. Jos puhut teknisistä asioista mittausten suhteen, niin ei se ole se mitä haen. Ne henkilöt joilla on tämä laite on se ryhmä jonka katseluista tulee mittausten tulos. Onko tutkimukseen valittujen henkilöiden nimet ja vähän enemmän julkisesti nähtävillä? En oikein näe syytä minkä takia he eivät olisi? Tämän tiedon jälkeen pystytään selvittämään heidän mahdolliset intressinsä urheilun suhteen. Kuka tai ketkä tekee päätöksen keille laitteet on annettu? Onko henkilöt aina samat vai vaihtuuko henkilöt joilla laitteet ja miten usein? Vaatii hyvin tarkkaa ihmisten taustojen seulomista finnpanelilta ja silloinkin mennään alueelle jossa yritetään itse miettiä että mikähän se olisi oikeanlainen suhde eli kuinka monta esim hokin seuraajaa valitaan jne. Jos/ kun tämä alunperin tehtiin muuten vaan lisäarvona, niin urheilun kohdalla olisi ehdottomasti järkevintä olla ilmoittamatta mitään lukemia.
Koska valtion tukirahojen jako urheilulle sallii korruptiot ja vaikka mitkä hyvänsä vääristelyt, saunakaverien valtapaikat niin epäilys ulottuu kaikkeen urheilun parissa mitä ei voida faktana todistaa. Ymmärrän että jokainen ajaa vain oman urheilulajinsa etua viimeiseen asti ja pyrkii estämään muiden urheilulajien resurssit, päättävien henkilöiden pitäisi kuitenkin olla neutraaleja ja oikeastaan parempi jos urheilusta kiinnostumattomia. Nythän on täysin päinvastoin ja sen takia valtava vääristymä.
Nyt sitten vastausta ajan kanssa. Piti pohtia ihan huolella mitä tänne voi julkisesti kirjoittaa sillä salassapitopaperit rajoittavat jonkin verran keskustelua tästä aiheesta.
Aloitetaan panelistien julkisuudesta. Panelistien nimet ja osoitteet ovat tarkasti varjeltua salaisuutta. Aivan liian monella taholla olisi halu vaikuttaa mittaripanelisteihin eikä heitä haluta altistaa vaikutusyrityksille. Finnpanelin ja panelistitalouden välisessä sopparissa asetetaan aika tiukat ehdot siitä että paneelin kuulumisesta ei saa huudella somessa eikä kylänraitilla. Tämä on siis samalla se syy miksi me emme tiedä ihmisiä jotka ovat mittauksessa mukana. Ja jos kovin moni tietää, niin henkilö todennäköisesti putoaa paneelista pois.
Panelistien valinta on jatkuva, pääosin kaksivaiheinen prosessi. Finnpanel kerää ensin screenamalla suurehkon ryhmän potentiaalisia kotitalouksia, joilta tiedustellaan kiinnostusta mittaritaloudeksi. Tämä tehdään erillisen kyselytutkimuksen avulla jossa kotitaloudet antavat itsestään kaikenlaisia tietoja. Näin syntyvästä isosta listasta sitten poimitaan huolella suunnitellun muuttujakriteeristön avulla paneelia täydentävät kotitaloudet. Muuttujalista on laaja, sen sisältöä en uskalla lähteä avaamaan täällä, sillä mielestäni se ei ole julkinen.
Mukana olevat kotitaloudet vaihtuvat rullaavasti koko ajan, vanhoja putoaa pois ja uusia tulee tilalle sen mukaan että eri ryhmät pysyvät riittävän kattavasti edustettuna. Uudet poimitaan tuolta esirekrytoidulta listalta. Mahdollisia yli- ja aliedustuksia säädetään talouskohtaisilla / yksilötasoisilla painokertoimilla, jotka voivat periaatteessa muuttua aina yön yli. Tämä kohta on mittauslaskennan kannalta kenties se kaikkein elegantein juttu.
Koska sekä tv-yhtiöillä, mainostajilla että mainontaa välittävillä tahoilla on erittäin voimakas taloudellinen intressi siihen että luvut ovat oikein, paneelia ja tuloksia valvotaan kuumeisesti. Mahdollisia vinoumia ja vääristymiä seurataan ja arvioidaan suorastaan intohimoisesti. Koripalloihmisten ei tarvitse olla huolissaan että heidän ajatusmaailmansa unohtuisi tuolla. Sen verran monta korikseen jollainen tavalla liittyvää ihmistä on noissa keskusteluissa tullut vuosien saatossa vastaan. Toki myös monien muiden lajien porukoita.
Yksi erikoisuus suomalaisessa tv-mittauksessa on Finnpanelin omistus. Monissa maissa tv-mittarointi on yhden tutkimustalon käsissä. Suomessa Finnpanelin omistavat kaksi jättiläistä (Nielsen ja Kantar) puoliksi. Tämä tuo myös aika ainutlaatuisen jännitteen ja terveen vahtikoira-asetelman mittaukseen. Mahdolliset ongelmat tulevat nopeasti esiin.
Noin kokonaisuudessaan TV-mittarointi on hyvin pikkutarkkaa ja huolellista tekemistä. Finnpanelilla on reilut 15 henkeä duunissa ja se pyörittää reilun 5 miljoonan liikevaihtoa. TV-mittaritutkimuksen lisäksi se toteuttaa lähinnä vain Kansallisen Radiotutkimuksen joten siitä voi haarukoida millaisella tarmolla ja resursseilla tv-mittaria pyöritetään.
Lopuksi: Sori tällaisesta melko pahasti koriksen ohimenevästä höpinästä. Ajattelin kuitenkin että on hyvä avata mistä nuo tv:n katseluluvut tulevat kun ne herättävät epäilyksiä. Joskus turhaan, toisinaan ihan aiheesta.