Vs: Ulkomaalaiskiintiö!
No?DripL sanoi:Pistäppä jokaiseen perustelut, niin voi ottaa ehkä tosissaan ton viestin.
No?DripL sanoi:Pistäppä jokaiseen perustelut, niin voi ottaa ehkä tosissaan ton viestin.
JJ Sola Fan sanoi:
JayKay sanoi:Aamulehdessä on tarjolla juttua herrasmiessopimusten ja suljettujen sarjojen lainmukaisuudesta. Haastateltavana mm. Pussihukkien oma juristi Elias Kajander.
http://www.aamulehti.fi/uutiset/urheilu/15672.shtml
Ei tarvitse olla ammattilaissarjaa työsuhteen määrittelyn täyttymiseksi ja työlainsäädännön tulemiseksi kuvioihin. Riittää, että pelaajalle maksetaan korvauksia tai verontettavaa etua jollain muulla perusteella kuin kulukorvauksena. Tällainen voi olla vaikkapa autoetu.puhuman sanoi:Milloin Suomessa on siirrytty ammattilaiskoripallosarjaan? Se siitä lainmukaisuudesta...
puhuman sanoi:Ja vaikka paikat olisivat avoimessa haussa, niin kyllä työnantaja edelleen palkkaa työntekijänsä ihan itse.
Lukijalle tulee mielleyhtymiä ei kirjoitajalle. Tulkitset siis väärin. Kyllähän niitä tulee näkymään, mutta on aivan eri asia mitä tulee suomalaisesta koripallosta näkymään tulevina vuosina. Todennäköisesti ei ainakaan menestyvää maajoukkuetta, jos nyt joukkuetta ollenkaan. Paraneeko taso amatööreillä?DripL sanoi:Siis mitäh? Tässähän on kyse vain rajoituksesta. Kyllä niitä mustia miehiä tulee näkymään, voit olla varma. Annat postissasi sellaisen kuvan että jenkit suljettaisi kokonaan pois?
JJ Sola Fan sanoi:Jenkit ovat mukavia ja he ovat hienoa ja sosiaalista seuraa.
Sori nyt vaan, mutta kyllästyttää toi sun nimittelys. Eivätkö jotkut sais lopetettua tuota. Kaiken lisäks täällä ei ollut tarkoitus puhua ville.fistä vaan jenkkien kiintiöistä. Ja he ovat mukavaa porukkaa. Olen itse heidän kanssaan lehteä tehdessäni kommunikoinut. Vielä viimeisen pelin jälkeen sain toimia DJ:n kävelykeppinä, Mookie luetutti lehteäni muilla jenkeillä ja pelaajilla vaihtopenkillä ja kaikki kiittelivät. Joten sanomani perustuu kokemukseen. Glenn Stokes antoi toiseksi ystävällisimmän haastattelun mitä olen saanut. Ystävällisimmän antoi Mike King. Kerrassaan mahtavia muistoja tämän kauden jenkeistä!! Ihanaa, kuten La Trice Little sanoisi :-*!hamahakkimies sanoi:Toistaiseksi tyhmin ja huonoin argumentti tässä väittelyssä.
Yrittäisit edes, ville.fi.
Ensinnäkin jos lähdemme puhumaan kartellista olisi erittäin hyvä selvittää kaikille muillekin mitä sillä tarkoitetaan. Ja jotta voisimme perehtyä kartelliin tulisi kaikilla olla ennen sitä olla jonkinlainen ymmärrys mitä tarkoitetaan talousteorioilla kilpailun kannalta, jotta voisimme ymmärtää mitä yritämme kontrolloida tai edistää kilpailulainsäädännöllä ja näin ollen puhua kartellista.Herbert sanoi:Vaikka työnantaja valitseekin työntekijänsä aina itse, ei se tarkoita, että tässä voisi käyttää täyttä mielivaltaa. Syrjintä on edelleen kiellettyä, eli esimerkiksi saksalaista pelaajaa ei voi jättää valitsematta vain siksi, että hän ei ole suomalainen.
Aamulehden artikkelissa seurojen herrasmiessopimus mielletään kartelliksi. Toisaalta olen kuitenkin kuullut myös tulkinnan, että kartellista tuomitaan vain, jos järjestelyyn liittyy sanktioita. Eli jos sopimuksessa vain määritellään, että seurat käyttävät kussakin ottelussa maksimissaan kolmea ulkomaalaista, se ei vielä olisi kartelli. Kartelli syntyisi vasta, jos samassa sopimuksessa määritellään, että säännön rikkomisesta seuraa jotakin. Ilman tätä jälkimmäistä ehtoa kyseessä on ns. herrasmiessopimus, eli kuka tahansa seuroista voisi livetä siitä milloin tahansa ilman seuraamuksia. Olisi mielenkiintoista tietää, miten Korisliigan osalta asia on ratkaistu.
Mutta kyllähän urheilu on erikoistapaus. Ei tässä ole kyseessä työpaikat sanan perinteisessä merkityksessä, puhumattakaan viranhausta julkiseen toimeen. Ei joukkueissa ole auki sellaisia "työpaikkoja", johon työnantaja "on velvollinen" ottamaan pätevimmän hakijan. Sehän tarkoittaisi sitä, että esim. ToPosta voisi hakea "takamiehen paikkaa" (jos sellainen on ilmoitettu haettavaksi...) ja sitten voisi haastaa seuran oikeuteen, jos ei tule valituksi. Urheiluseuraa ei rakenneta siten, että urheilijat hakevat niihin töihin. Jos joukkueeseen haetaan takamiestä, on aika vaikea kuvitella, että kuka tahansa saksalainen takamies voisi haastaa suomalaisen seuran oikeuteen kun ei päässyt joukkueeseen, vaikka on parempi pelaaja kuin joku joukkueessa oleva suomalainen. Tuo on jo ajatuksena absurdi.Herbert sanoi:Vaikka työnantaja valitseekin työntekijänsä aina itse, ei se tarkoita, että tässä voisi käyttää täyttä mielivaltaa. Syrjintä on edelleen kiellettyä, eli esimerkiksi saksalaista pelaajaa ei voi jättää valitsematta vain siksi, että hän ei ole suomalainen.
Sama tullut mieleen... Eikö näitä rajotuksia olisi muuten tarvittu paremminkin naisissa...Jorkku sanoi:Mielenkiintoinen tilanne syntyy karsintasarjassa, jos divariseura marssittaa kentälle vaikka 5 ulkolaista ukkoa. Karsintasarjassa (eikä toistaiseksi divarissakaan?) käytettyjen ulkolaisten määrää ei mikään sopimus sääntele.
JJ Sola Fan sanoi:Syitä ja huonoja puolia
On lainvastainen
> Laki ei salli työvoiman rajoittamista. Myös suulliset sopimukset ovat sen alaisia.
anthony sanoi:Dettmanin vastaus sopimukseen oli kielteinen, ajaa kuulemma seurat talousvaikeuksiin, kun pelaajapalkkiot suurenevat (suomalaisten?), sarjantaso kärsii ja varsinkin maaseutupaikkakuntien tilanne vaikeutuu. Otti esille 10 000 asukkaan Uudenkaupungin, jonka on luonnollisesti vaikeampi tuottaa omia pelaajia kuin miljoonan asukkaan pääkaupunkiseudun.