Koripallo.com

Donkkaus...&Donkkaatko?

12v

Vs: Donkkaus...&Donkkaatko?

...ja tohon pitäis pyrkiä: w w w.youtube.com/watch?v=VwG_s767iw4

myös 12v...

Ite osun ison korin levyyn ilman vauhtia ja vauhin kanssa saan kämmenen helposti levyyn...
Oon siis 12v ja 174cm pitkä, kengät jalassa ulottuvuus on n. 227cm.
En oo tähän mennessä harjoitellu hyppyä millään tavalla mut nyt oon alkanu tehä kaikkee pientä (päkiälle nousuja, hindukyykkyjä...) sekä semmosilla yleisurheilukentän vieressä olevilla kuntoilulaitteilla oon treenannu (jalkaprässi yms.)
Tovottavasti pystyn donkkaa parin vuoden päästä ;D

Ikinä en pystynyt, taisin parhaimmillaan mittauttaa vertikaalille korkeutta noin 60 cm. Ei vaan tälle varrelle riittäny ;D

kohti donkkia..

Urheilukentälle mars hyppimään aitoja.
Etsikää matalimmat ja niitä tasahypyillä yli.
Toinen erittäin hyvä:
Kädet sivulle ja tasahypyillä polvet rintaan,15 sarjoissa x 3,30s lepo välissä.
Raskasta,mutta toimii!

konk

Oon 14 vuotias ja 166 cm pitkä ja yllän sukan puoleeväliin

Pientä päivitystä, ikää on tullut kohta vuosi enemmän eli 34 lähestyy. Useita donkkeja 15 cm halkaisijan pallolla (rytmisen kilpavoimistelun pallo) 3-4 metrin vauhdilla täyskorkeaan suht helposti. Rannekin menee rautaan, mutta ajoitus/hyppääminen isomman pallon kanssa ei onnistu vielä kunnolla. Ponnistustekniikka parantunut, eli ponnistan nykyään tasajalkaa koko jalkapohjalla "kantapääjohtoisesti". Juoksuvauhdin hyväksikäyttö vieläkin varsin onnetonta. Lattajalkaiset muuten hypppäväät luonnostaan korkeammalle, lienee tuo koko jalkapohjaa käyttävä ponnistus luonnostaan hallussa. Eli tulevana kesänä pitäisi kaikein järjen mukaan donkki vihdoin onnistua. Pituus 181 (paljain jaloin) , ulottuvuus koriskengät jalassa 235, paino 94 kg.

Ceepo-Fani sanoi:
En donkkaa mmihinkää, mut tiiän yhed 95-synt. joka donkkaa kahella kädellä minikoreihin!Tosin pituutta sil on päälle 170 cm!!!
Koupon eräs pelaaja veti meitä vastaan mukavan Slamin minikoreihin viimevuonna.

Mr.BigSlam

midget69 sanoi:
pituutta 175-176 ja kahden jalanpompul rautaan roikkumaa. :p
Nokialla oli kaks pelaajaa viime vuonna jokka paukutti pikkukoreihin lämppärissä.(siis kaudella 2006-2007)

kesäpelaaja

Nonniiin, kesäkausi alkamassa 8) :D. Millaisia harjoitteita porukka tekee? Oisko mitään liikkeitä jotka kohdistui pohje/reisi alueelle ja ne pystyis tekeen kotona(tai aivan sama mut ei puntilla).pitäs kato saada pomppua kehitettyä kesän aikana mahdollisimman paljon...

DIH

kesäpelaaja sanoi:
Nonniiin, kesäkausi alkamassa 8) :D. Millaisia harjoitteita porukka tekee? Oisko mitään liikkeitä jotka kohdistui pohje/reisi alueelle ja ne pystyis tekeen kotona(tai aivan sama mut ei puntilla).pitäs kato saada pomppua kehitettyä kesän aikana mahdollisimman paljon...

portaita vaan hyppii ja juoksee

Tänään pääsin jo rautaan. Hindukyykyt toimivat :)

http://www.youtube.com/watch?v=k7TUo1VPuSI

Yritä vaikka noita saada 10 menemään ihan vain kehon painolla. Jos vielä on vaikeaa niin pitäisi pompunkin nousta.

Alkuun tee hieman lyhyempää liikerataa ja käsilläkin voi ottaa tukea. Tärkeintä on että koko ajan kehittyy haastavampaan suuntaan.

Esimerkki "pompputreeni" kotona tehtäväksi 2-3 kertaa viikossa:

-Hyvä lämmittely esim. hyppynarulla ja liikkuvuusharjoituksilla (ei staattista venyttelyä)
-10x3-5 yhden jalan kyykkyä, vuoroteltuna 10x2 maksimaalista hyppyä, tyyli vapaa ja/tai vaihdellen
-punnerruksia http://www.youtube.com/watch?v=rtcH9JUzurY&NR=1
-leukoja http://www.youtube.com/watch?v=8ZOjNz6bjIs
-vatsoja http://www.youtube.com/watch?v=izDf0MCR2DU
-hyvä loppuveryttely ja venyttely

Antaa kritiikin alkaa... ;)

Aika harva ponnistus kuitenkaan lähtee edes läheltäkään 90-asteen polvikulmaa, joten itse en usko noihin syvältä tehtyihin kyykkyihin muuta kuin polven ympäristön vahvistamisena. Prässillä sain itse huomattavaa kehitystä. Tekee toistot 45-90 asteen kulmaan, tietysti hieman vaihdellen syvyyttä. Toistot 3-8 ja painoa niin että kelkan saa suht vauhdilla ylös, kuitenkin niin että jotkut toistot ovat tiukempia. Tämä vahvistaa kyllä parhaiten kahden jalan pomppua..

Yhden jalan ponnistusta varten parhaita ovat mielestäni askel kyykyt, samalla muistaen polvikulmiin liittyvät asiat. Myös porrashypyt tekevät erittäin hyvää. Pyri vielä pitämään polvet mahd suorana ja kädet lanteilla.
-Yksi porras kerrallaan kahdella jalalla
-Kaksi porrasta ''
-Yksi porras yhdellä jalalla ilman jalan vaihtoa

Porrashyppyjä voi tehdä melkein joka päivä. Yhden jalan varpaillenousut tuovat myös hyvän lisän tuohon.

Tuollaista on tullut itse tehtyä ja pomppu on parhaimmillaan ollut mitattuna kahdelta jalalta 79cm ja veikkaan että yli 80cm olisi mennyt parhaimmillaan.

DIH

The Leprechaun sanoi:
Tuollaista on tullut itse tehtyä ja pomppu on parhaimmillaan ollut mitattuna kahdelta jalalta 79cm ja veikkaan että yli 80cm olisi mennyt parhaimmillaan.

levyyn lyönnissä? vai millä mitattuna?

DIH sanoi:
levyyn lyönnissä? vai millä mitattuna?
Kennoilla tuo mitattiin, niin että hypyn jälkeen piti jäädä pomppimaan päkijöille. Kerran testattiin levyyn lyömisenä, mutta siinä on ehkä helpoin kusettaa. Matolla en ole koskaan kokeillut

The Leprechaun sanoi:
Aika harva ponnistus kuitenkaan lähtee edes läheltäkään 90-asteen polvikulmaa, joten itse en usko noihin syvältä tehtyihin kyykkyihin muuta kuin polven ympäristön vahvistamisena. Prässillä sain itse huomattavaa kehitystä. Tekee toistot 45-90 asteen kulmaan, tietysti hieman vaihdellen syvyyttä. Toistot 3-8 ja painoa niin että kelkan saa suht vauhdilla ylös, kuitenkin niin että jotkut toistot ovat tiukempia. Tämä vahvistaa kyllä parhaiten kahden jalan pomppua..

Yhden jalan ponnistusta varten parhaita ovat mielestäni askel kyykyt, samalla muistaen polvikulmiin liittyvät asiat. Myös porrashypyt tekevät erittäin hyvää. Pyri vielä pitämään polvet mahd suorana ja kädet lanteilla.
-Yksi porras kerrallaan kahdella jalalla
-Kaksi porrasta ''
-Yksi porras yhdellä jalalla ilman jalan vaihtoa

Porrashyppyjä voi tehdä melkein joka päivä. Yhden jalan varpaillenousut tuovat myös hyvän lisän tuohon.

Ponnistus tuskin koskaan lähtee 90 asteen kulmasta koripallossa. Se ei olekaan pointti syväkyykyissä.

-syvissä kyykyissä treenautuvat myös pakarat ja takareidet, jotka ovat jopa etureisiä tärkeämmät ponnistaessa ja erittäin alitreenatut etureisiin nähden
-90 asteessa rasitus on polville kaikkein kovin, ja koska painoa on enemmän kuin syviä kyykkyjä tehdessä, ei välttämättä ole paras/turvallisin vaihtoehto kaikkien polville
-missä tilanteessa koripallossa makaat selkä tuettuna ja työnnät jaloilla liikkuvaa alustaa? Kaikki oikeat lihakset vahvistuvat ja hermotus on myös lähempänä tositilannetta kyykyissä
-yhden jalan kyykyissä myös pienemmät tasapainottavat lihakset lantion ja nilkan seudulta vahvistuvat-> parempi "carryover" koripalloon, jossa kuitenkin suurimman osan ajasta paino on yhdellä jalalla (juoksu, hypyt...)

Hienoa jos sinulle Leprechaun on prässi toiminut ilman ongelmia, kaikille se ei välttämättä kuitenkaan ole paras/hyödyllisin vaihtoehto. Itse en kyllä heti keksi yhtään etua kyykkyihin verrattuna... Sinä?

ainaperjantaina

donkkaan tossa aina perjantaina ja joskus lauantaina. niinkun useemmat muutkin

reeniä,reeniä

Mitä sana "plyometrinen" tarkoittaa? Pitäs liittyä jollain tavalla lihaksiin ;D

Onko joku kokeillut tätä ohjelmaa? paljonko parantui pomppu/nopeus?
w w w.ultimatehandbook.com/Webpages/Health/vertical.html

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.