Koripallo.com

Donkkaus...&Donkkaatko?

Vs: Donkkaus...&Donkkaatko?

En väittänytkään että olisin keksinyt pyörää uudelleen, kerroin vain millä itse sain varsin kovan pompun. Tekisin takakyykkyä mutta selkä ei anna periksi, tai siis ilmeisesti antaa liikaa periksi, sillä 100kg jälkeen alkaa olemaan mahdotonta kyykätä pidempiä sarjoja.

Harva juniori, 16-18v, kuitenkaan pystyy tekemään edes yhtä yhden jalan kyykkyä. Se on totta, että yhden jalan kyykyt ovat huomattavan kokonaisvaltainen liike ja sen hyödyt ovat kiistämättömät. Tunnen muutaman Korisliigapelaajan, joka tekee kyseisellä tavalla treeniä ja valitettava totuus on että pomppu ei ole kehittynyt juuri ollenkaan. Itse en usko nykyiseen hifistelyyn, vaan uskon perusasioiden tuovan pidemmän päälle parhaan tuloksen suurimmalle osalle juniorikoripalloilijoista.

Kyllä, osa harjoitteista tulee tehdä pelkällä oman kehon painolla, mutta nykyään kova vastusharjoittelu on unohdettu lähes täysin. Jotta voi hermottaa, täytyy olla jotain mitä hermottaa.

Kahden jalan ponnistus on mielestäni hyvin pitkälle samanlainen liike kuin minkä prässissä pystyy toistamaan. Kyykky on kokonaisuutena parempi, mutta useat joille olen referoinut tuon oman ohjelmani, ovat sanoneet että kahden jalan pomppu on kehittynyt.

Saattaa olla, että päättelin osan tekstistäsi hieman väärin ja oletin että puhut lähes pelkästään oman kehon painolla tehdyistä harjoitteista.

turtlessi

Lopeta nyt toi päteminen kun et tiedä mistään mitään:D:D:D

The Leprechaun sanoi:
Harva juniori, 16-18v, kuitenkaan pystyy tekemään edes yhtä yhden jalan kyykkyä. Se on totta, että yhden jalan kyykyt ovat huomattavan kokonaisvaltainen liike ja sen hyödyt ovat kiistämättömät.

Itse en usko nykyiseen hifistelyyn, vaan uskon perusasioiden tuovan pidemmän päälle parhaan tuloksen suurimmalle osalle juniorikoripalloilijoista.

Kyllä, osa harjoitteista tulee tehdä pelkällä oman kehon painolla, mutta nykyään kova vastusharjoittelu on unohdettu lähes täysin. Jotta voi hermottaa, täytyy olla jotain mitä hermottaa.

Saattaa olla, että päättelin osan tekstistäsi hieman väärin ja oletin että puhut lähes pelkästään oman kehon painolla tehdyistä harjoitteista.

Jos ei ole voimaa nostaa omaa kehoa, niin mihin tarvitsee lisäpainoja? Just a thought... Kehonpainolla treenaaminen on mielestäni suht kaukana hifistelystä ;) Perusasioilla pääsee nimenomaan hyvin pitkälle, ehkä erimielisyyttä on siis siitä mitä ne perusasiat ovat?

Mutta, todellakaan en ylistä kehonpainoliikkeitä kovan painoharjoittelun edelle kaikissa tapauksissa. Yhden jalan kyykyt olivat vain esimerkki kotona tehtävissä olevista tehokkaista liikkeistä.

Ja pitää varmuuden vuoksi huomauttaa, että mitään riitaa en ole haastamassa.

ms.ponnistusvoima sanoi:
Perusasioilla pääsee nimenomaan hyvin pitkälle, ehkä erimielisyyttä on siis siitä mitä ne perusasiat ovat?
Tuskin niistä mitään erimielisyyksiä löytyy. Perusasioita on erilaiseen harjoitteluun ja ne kaikki ovat omalla tavallaan hyviä. Itse uskon enemmän kovaan vastusharjoitteluun ,jota tuetaan juuri noilla sinun mainostamillasi jutuilla. Toiset taas tekevät toisin päin, toiset pelkästään toista. Mikään harjoitusmetodi ei toimi kaikilla yhtä hyvin ja tärkeintä olisikin löytää sellainen, joka palvelee omaa kehitystä ja erityisesti tavoitteiden saavuttamista.

Piti vain kirjoittaa millä itse sain pompun suht kiitettävälle tasolle, ei lähteä hyökkäämään kenenkään harjoitusmenetelmiä vastaan. Sain vain sellaisen kuvan että kuulut näihin kiihkoilijoihin, jotka ovat lukeneet kirjoja ja uskovat siihen mitä amerikkalaiset yliopistourheilijat ovat tehneet. Harva suomalainen korisjunnu on fysiikaltaan sillä tasolla, millä nuo maailman lupaavimmat urheilijat ovat, joten samat jutut eivät välttämättä toimi jos pohjaa ei ole tehty samalla tavalla.

Hyvä ja perusteltu keskustelu on aina tervetullutta.

-L

J_V

Parhaat liikkeet, joilla olen pomppua saanut kehitettyä on:
-RV
-syväkyykky
-->kontrastina sarjojen väleissä puolikyykkyhyppely 20kg-60kg painoilla
-1-jalan prässi korkeammalla kulmalla ja isoilla painoilla
-->kontrastina sarjojen väleissä syväsaksihyppely
-pohkeet smithissä tai prässissä
-->kontrastina sarjojen väleissä pohjehyppelyt

Kaikki liikkeet terävästi, varsinkin kontrastit. Max 5 toistoa/sarja, sarjoja 3-6. Pohkeissa voi tehdä pitempiä sarjoja.. Pieni lihas ei väsy ;D

Näillä eväillä romuksi tai taivaisiin!

J_V sanoi:
Parhaat liikkeet, joilla olen pomppua saanut kehitettyä on:
-RV
-syväkyykky
-->kontrastina sarjojen väleissä puolikyykkyhyppely 20kg-60kg painoilla
-1-jalan prässi korkeammalla kulmalla ja isoilla painoilla
-->kontrastina sarjojen väleissä syväsaksihyppely
-pohkeet smithissä tai prässissä
-->kontrastina sarjojen väleissä pohjehyppelyt

Kaikki liikkeet terävästi, varsinkin kontrastit. Max 5 toistoa/sarja, sarjoja 3-6. Pohkeissa voi tehdä pitempiä sarjoja.. Pieni lihas ei väsy ;D

Näillä eväillä romuksi tai taivaisiin!

...ja romuksi päätymiseltä välttyy jos lisää tuohon runsaasti takareisi ja sääri/nilkkatreeniä.
Jalkaprässiä en tosin hyväksy mihinkään väliin terveille urheilijoille, mutta se on vain minun mielipiteeni. Muuten näyttää hyvältä minunkin mielestäni. 8)

holymen

ja mitäköhän te tiedätte pompun treenamisesta?

nykyään omaan aika köyhän pompun joten käsi osuu korkeintaan levyyn.... kesän jälkeen olis tarkotus pompata väh. rautaan, ehkä enemmänkin 8)

D-Howard

holymen sanoi:
ja mitäköhän te tiedätte pompun treenamisesta?

Minä en tiedä ainakaan mitään ja se takia donkinkin vain minikoriin minien ihastellessa. Siinä voi tuntea itsensä oikeaksi rikkaan miehen LeBroniksi kun nuoremmat ihastelee.

Ulottuvuus 235cm (pituus 187) ja -94 olen. Kahdella kädellä pääsen rautaan roikkumaan tasajalkaa ;)

D-Howard sanoi:
Minä en tiedä ainakaan mitään ja se takia donkinkin vain minikoriin minien ihastellessa. Siinä voi tuntea itsensä oikeaksi rikkaan miehen LeBroniksi kun nuoremmat ihastelee.

Itse asiassa... Jos olisi mahdollista harjoitella sellaiseen koriin johon juuri ja juuri saa donkin, ja nostaisi sitä aina hieman kun alkaa sujua niin pomppu kehittyisi varmasti hienosti.

Itse uskon (en siis voi mitenkään todistaa) että monella pompun kehitys loppuu tyytyväisyyteen, eli siihen että saa isoon koriin donkin. Se on siinä, itseään ei tarvitse enää ylittää. Entä jos kori nostettaisiin 310 senttiin? Halua donkata siihen löytyisi taas ja sitä yrittäisi kovasti pinnistää aina vähän korkeammalle...niin kauan että se donkki menisi. 305 tuntuisi sen jälkeen kovin helpolta.

Lolloo

Itse ostin Speedsoles:sit ;D Katsokaa vv vv vvv . ponnistusvoima . com lisätietoja. MUTTA ÄLKÄÄ VAIN OSTAKO KYSEISESTÄ PULJUSTA nimittäin ihan törkeet hinnat. Yli 50 euroa pyytävät. Jos tilaatte niin tilatkaa vv vv vv . springbak. com joka on pohjallisen virallinen sivusto. Sieltä 23$ + 5$ rahti ja tuli viikossa himaan. Tänään kokeilemaan ekaa kertaa!

N1ko

Kannattaa muuten hommata sellainen kirja kuin "Vertical jumping bible". On oikeastihyvä ja kaikenlaisille treeniaustoille hyvä, koska kirjasta löytyy ainakin 4 erilaista hermottavaa treeniä noviisista proohon sekä 4 erilaista ohjelmaa noviisista proohon. Mulla on sähköisenä muotona se kirja niin voin sendii jos on tarvis

N1ko

Piti kirjottasa että 4 erilaista voima ohjelma...

lolloo

Sen verran pitää sanoja korjata että näköjään ponnistusvoima on pudottanut 39euroon kesänkunniaks. No silti mun mielestä liian kova hinta, vaikka tuliski 2 päivää nopeemmin ku jenkkilästä

lolloo

Hmm eilen tesmasin ekaa kertaa eikä mun mielestä noi speedsolesit tuonut juurikaan pomppua :D En oikeestaan huomannut mitään eroa. Tiedä sitten eilen oli vähän jalat kipeenä ja lähti pomppu kuitenkin yhtä hyvin ku terveillä jaloilla 8) Saa nähä miten toimii ku pääse niillä terveillä jaloilla donkkii. Tuleeko se luvattu 5% lisää :D

Siis luuletko että kun kerran käyt esim. Salilla niin nostaa 400kg penkistä?
Sama pätee speedsoleihin, pitää harjoitella vaan pitkäjänteisesti.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.