Vs: Korisliiga nousuun!
No niin, kausi on edennyt kohden loppuaan. Itse olen ollut kyllä kovinkin kiireinen, en edes ole ehtinyt juuri otteluita seuramaan, mitä nyt lopputuloksen olen katsonut. Montaakaan isoa yllätystä sarjoissa ei ole tullut verrattuna siihen mitä runkosarjan kuluessa on tapahtunut. Mielestäni niiden tapahtumien seuraukset ovat sitten seurauksia Loppusarjoissa, mutta tämä niistä. Joku ja toivon mukaan paras voittakoon!
Jotain positiivistakin on tapahtunut liigan omistajan taholta. Ehkäpä ei niin hyviä henkilöitä on korvattu uusilla. Vanhat on siirretty peri veljesmäisesti uusiin ja mahdollisesti parempipalkkaisiin tehtäviin. Hyvää siinä on se, että luultavasti liigan kilpailijan eli maajoukkueen toimintakaan sitten ei kovinkaan kehity, kun katsoo liigassa saavutettuja näyttöjä ja noudatettuja käytäntöjä.
Kun kuitenkaan tehtyjä päätöksiä ei voi muuttaa, eikä niihin liigaseurojen omistajat ole itse saaneet paljoakaan vaikuttaa, on parempi nyt toivoa, että uudet valitut saavuttai-sivat jotain todella positiivista liigan kannalta eli käytännössä toiminta toisi seuroille lisää varoja.
Epäilevänä minut saa edelleen olemaan seikat, joilla liigaa pyritään elvyttämään, ovat suunnitellut ( paremminkin sanellut ) strategiat ja niitä seuraavat toimenpidesuunni-telmat toteutettuna. Kun nykytilan analyysi on satua ja tarinaa, jolla ei ole yhteyttä vallitsevaan todellisuuteen, niin ei se strategiakaan mielestäni silloin voi toimia.
Mutta siitä huolimatta on joitakin parannuspäätöksiä tehty. Sellainen ainakin on se seikka, että liigan joukkueiden määrää pyritään kasvattamaan, joskin hitaahkosti:
" miesten Korisliigan joukkuemäärä nousee 10:sta 11:een kaudeksi 2017/18.
Miesten Korisliiga pelataan kaudella 2016/17 kymmenen joukkueen nelinkertaisena
sarjana, ja tuttuun tapaan runkosarjan kahdeksan parasta jatkavat puolivälierävaiheeseen. "
Toinen parannus mielestäni on myös se mitenkä ratkotaan nousevien seurojen ja putoamassa olevien ( olevan ) paremmuus eli liigapaikan saaminen. Tämä käytäntö tulisi muuttaa pysyvästi tähän muotoon siten, että se koskisi myös divari A:n parasta joukku-etta. Liigaan tulevan joukkueen tulee olla valmis kaikilta osiltaan. Nyt ei seuran kykyä testata muutoin kuin urheilullisella muodolla. Kuten RKM jossain kirjoitti, niin kysymys on kokonaisuudessaan resurssien välisestä kilpailusta ja se kokonaisuus tulisi testata. Tällaiseksi se on nyt päätetty:
" Korisliigan runkosarjan viimeiseksi sijoittunut pelaa paras kolmesta -mallin karsintaottelut
miesten Divari A:n finaalien hävinnyttä joukkuetta vastaan. Ottelusarjan voittaja pelaa Korisliigassa
kaudella 2017/18. "
Tähän karsintaan sopii myös erinomaisesti se, että minkään kansallisuuden pelaajien määrää ei ole rajoitettu. Vaikka aina on ollut mahdollisuus pelata vaikka kokonaan Suomen kansalaisuuden omaavalla joukkueella aina taustoja, valmentajia ja jopa tuoma-reita myöden, ei niiden määrää ole kukaan halunnut rajoittaa?
Itse kuitenki n rajoittaisin kotimaisten pelaajien pelaamisoikeuksia Liigassa siten, että kun on tullut abt. kahdeksantoista vuotiaaksi, niin silloin tapahtuisi liigaan pelaamaan haluavien "draftaus" ja samalla ratkottaisiin kasvattajapalkkiot kasvattajille draftattujen osalta jos he sitten tulevat pelaamaan missä tahansa Liigaa tai korkeimpia divareita edustavissa seuroissa.
Sama tulisi suunnitella koskemaan myös ulkomaille siirtyviä / sieltä palaavia ja tiedän sen olevan hieman monimutkaisempi asia mutta ei varmaankaan mahdoton. Ehdotus ei ole sen pahempi tai diskriminoivampi kuin aikaisemmin käytössä ollut ns. "Herrasmies-ten " ylläpitämä kilpailun rajoittamissopimus tai paremminkin petkutussopimus.
Mutta lopuksi vielä
HYVÄÄ ÄITIENPÄIVÄÄ KAIKILLE ÄIDEILLE!