Vs: Media
kielikello sanoi:
Tottahan tämä on ikuisuuskysymys, voiko miljoona kärpästä olla väärässä. Kulttuuristahan tämä kertoo ja sen tasosta. Onhan omilla kokemuksilla varmaan osansa siihen mitä haluaa seurata, mutta harvapa meistä (kansakouluajan koululaisista) seuraa rytmistä kilpavoimistelua vaikka kuinka oltais marssittu ympyrää kehärummun tahdissa. Koriksen tai minkä tahansa lajin lieveilmiöt ovat pitkälle riippuvaisia paljon muusta kuin urheilusta. Ei tarvitse olla mikään sosiaalipsykologian desantti tai kulttuuriantropologi löytääkseen vastauksia vaikkapa brittien jalkapallohuliganismiin.
Itse esitän liittoon palkattavaksi kolmea/neljää täysipäiväistä lobbaria joiden yksinomainen tehtävä on (merkittävillä onnistumisbonuksilla) edistää korisliigan medianäkyvyyttä ja "peruspenkkiurheiluyleisön" kattavampaa kohtaamista. Jatkuva näkyvyys on kuitenkin se joka aloittaa ehdollistumisen, mahdollistaa samaistumisen ja lopulta synnyttää intressirutiinin seurata sarjan tapahtumia. Henkilökuvat ja joukkueiden väliset jännitteet/taistelut jne. täytyy tuoda ihmisten koteihin, heidän aamupuuro-/iltapäiväkahvipöytään tutustuttaviksi. Jos tällä hetkellä valtamedian intresseissä ei ole kattavasti käsitellä korisliigan tapahtumia, tulisi liiton kuumeisesti miettiä miten se voidaan heidän intressiksi luoda. Valtamedia kun kuitenkin on markkinatalouskoneisto joka exposurellaan pitkälti itse määrittää suurenyleisön kulutustottumuksen ja aihepiirikysynnän, niin kyse ei ole niinkään siitä onko koripalloviihteelle kysyntää, vaan siitä kuka tämän kysynnän ottaa markkinoitavakseen.
Saippuaoopperoista on tässä ehkä jotain opittavaa - penkkiurheilija tarvitsee juonen ja henkilöhahmojen jatkuvuutta kiinnostuakseen tapahtumista - tämän hetken satunnaiset urheilukanavalähetykset ja olematon valtalehtien palstatila ei yksinkertaisesti riitä tätä kiinnostuksen kierrettä synnyttämään. Ei lähellekään. Liigan uutisille altistuminen pitäisi olla päivittäistä tai ainakin viikon aikana toistuvaa.
Tällä hetkellä väittäisin, että koripallo on marginalisoitumassa entisestään, itse en heti muista vuotta joilloin näin köyhä medianäkyvyys lajillisilla asioilla olisi ollut. Uutisissa tosiaan ollut lähinnä vain seurajohtojen konfliktit, taloudelliset epäselvyydet, huumesekoilut, sääntöristiriidat, erinäiset valitukset, herrasmiessopimusten pitävyys, pippen ja ex-topo valavuori-karpela.
Mikään näistä ei koripallokulttuuria itse lajin seurantaan rakenna, jollei yleisö odota joka kerta näkevänsä parketilla harlekiini-showta, jossa joukkueen omat pojat sättivät omiaan ja diagnosoivat vastustajan terveydentiloja, valmentajat tuskeilevat tuomareille & ivailevat vastustajille sekä potkivat mainoksia, ja ottelun lopuksi yleisö saa veikata minkä protestin tällä kertaa kummankin joukkueen johto tekee korisliitolle. Ja liitto sitten heittää ottelun jälkeen nopalla mille liigan joukkueista pisteet kyseisestä ottelusta annetaan. Tästä pisteidenjaosta voitaisiinkin sitten järjestää lauantai-illan televisiointi lottoarvonnan tapaan. Josko vaikka tällä tavoin suuret ikäluokat tavoitettaisiin.
Itse pallo voidaan koko ottelun ajan pitää rauhassa paikoillaan keskiympyrässä.